Volledig scherm
Eindhoven Airport. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Time-out voor groei van Eindhoven Airport

OpinieDe auteur is Robin Verleisdonk, fractievoorzitter van D66 en Henk Jager van de ChristenUnie in Eindhoven. Zij willen geen extra vluchten vanaf Eindhoven Airport. Eindhoven Airport is de snelst groeiende luchthaven van Nederland. In 2020 zal het maximaal aantal toegestane aantal van 43.000 vliegbewegingen bereikt zijn. 

Omwonenden hebben nu al steeds vaker last van geluidsoverlast. Vliegen is ook slecht voor het klimaat. Nog meer pretvluchten vanaf Eindhoven dragen niet bij aan de economie. Groei van Eindhoven Airport is wat D66 en ChristenUnie betreft dan ook pas bespreekbaar wanneer de vliegtuigen schoner en stiller zijn. D66 en CU willen dat er in de tussentijd geen vluchten vanaf Eindhoven Airport bij komen.

Er is de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de gezondheids- en milieu-effecten van Eindhoven Airport. Een forse groei leidt tot fors meer CO2-uitstoot, omdat innovaties in de luchtvaart nog niet hebben geleid tot stillere en schonere vliegtuigen. De toename van uitstoot loopt uiteen van 21 procent bij gematigde groei tot 120 procent bij een fikse groei (plus 57.000) van het aantal vliegbewegingen. Onderzoek wijst uit dat een stop op de groei zal leiden tot een afname van CO2-uitstoot.

Draagvlak

Het GGD-belevingsonderzoek dat onlangs werd gepresenteerd toont aan dat het draagvlak voor de groei van de luchthaven in de regio is gekelderd. Zowel in de buurt van de luchthaven en de vliegroutes als daarbuiten maken bewoners zich steeds meer zorgen over geluidsoverlast. Gezinnen worden door de vliegtuigen uit hun slaap gehouden. Dat heeft ook gevolgen voor de gezondheid. D66 en CU willen dat ook deze mensen een gezonde nachtrust hebben, in plaats van blind te kiezen voor meer vluchten. We hebben een keuze. En D66 en de CU kiezen voor een time-out van de groei.

Wij vinden dat de luchtvaartsector eerst moet werken aan schonere en stillere vliegtuigen. Daarna kunnen we samen met omwonenden bespreken of en zo ja hoeveel vluchten op Eindhoven Airport aan de orde zijn. D66 en CU zetten vol in op de toekomst door te kiezen voor snelle internationale treinen waarmee je makkelijk naar Berlijn kan. Makkelijker en sneller dan met het vliegtuig.

Het afgelopen half jaar is veel gesproken over de toekomst van Eindhoven Airport. De proefcasus, onder leiding van Pieter van Geel, probeert samen met de regio een zo breed mogelijk gedragen toekomstvisie voor Eindhoven Airport op te stellen. Deze toekomstvisie wordt uiteindelijk omgezet in een advies voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). In het najaar wordt dit in de Tweede Kamer besproken.

Deze onderzoeksresultaten bieden meer dan genoeg reden om de groei van Eindhoven Airport de komende jaren een halt toe te roepen. Eindhoven Airport heeft onlangs zelf ook aangegeven te willen gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat is een mooi streven. Laten we deze woorden dan ook omzetten in daden.