Formule 1 | Bredere startvlakken na gedoe om tijdstraffen, waarschuwing feestende teams
De Formule 1 verbreedt de startvakken voor de auto’s met 20 centimeter, te beginnen in de Grote Prijs van Australië komend weekeinde. Er komt ook een streep in het midden van het vak. De koningsklasse hoopt met deze ingrepen dat de coureurs voortaan keurig in het vak staan en tijdstraffen vermijden.
Fernando Alonso (Aston Martin) en Esteban Ocon (Alpine) kregen dit seizoen tijdstraffen omdat ze bij de start buiten de witte zijlijnen van het vak stonden met hun auto. ,,Zo zijn de regels kennelijk. Mijn fout, ik moet er voortaan beter op letten”, zei Alonso in aanloop naar de race in Melbourne.
,,Wel raar dat het dit jaar in de eerste twee races al twee coureurs is overkomen. Het is ook lastig te zien vanuit de cockpit waar die lijnen zijn getekend. Bovendien ben je meer gefocust op de voorste gele lijn, waar je met de voorkant absoluut niet overheen mag”, aldus de Spanjaard, die in de vorige race in Saudi-Arabië een tweede tijdstraf teruggedraaid zag worden, waardoor hij zijn derde plaats behield en daarmee de zesde coureur in de Formule 1-historie werd met minimaal honderd podiumplaatsen.
,,Ik hoop dat die 20 centimeter extra helpt om de auto wat makkelijker te parkeren, al vind ik een tijdstraf wel zwaar voor zo’n foutje”, meent Alonso. ,,Ik stond wel keurig achter de gele lijn, dus heb er helemaal geen voordeel van gehad. Het heeft mijn prestatie totaal niet beïnvloed.”
Feestvierende teams mogen hekken niet in
Formule 1-teams riskeren een boete als de monteurs na een race uit de garage rennen en in de pitsomheining springen om de coureurs toe te juichen. Wedstrijdleider Niels Wittich van de internationale autosportfederatie FIA heeft de teams nog maar eens op de regels gewezen in aanloop naar de Grote Prijs van Australië. ,,Het is te allen tijde verboden om in de hekken van de pitsmuur te klimmen”, meldt hij in zijn racenotities.
Een team dat die regel overtreedt, kan volgens de reglementen worden bestraft door de stewards, aldus Wittich. ,,Teampersoneel mag alleen in de pitsstraat komen vlak voordat ze aan een auto moeten werken en moet zich terugtrekken zodra het werk klaar is. De toegang tot de pitlane tijdens trainingen en races is uitsluitend voorbehouden aan personen die daartoe speciaal zijn geautoriseerd en een specifieke taak hebben.”
De Formule 1 is eraan gewend geraakt dat het personeel van de auto’s die op het podium eindigen de hekken invliegt om de coureurs uitbundig te onthalen. Bij de vorige grand prix in Saudi-Arabië waren het de monteurs van Red Bull en Aston Martin. Sergio Pérez van Red Bull won de race voor teamgenoot en regerend wereldkampioen Max Verstappen. De Spanjaard Fernando Alonso werd derde in zijn Aston Martin.
Op het circuit van Melbourne zal de regel niet zo makkelijk overtreden worden, omdat op de pitsmuur dikke glazen panelen zijn geplaatst.
Bekijk hier alle klassementen van 2023
Bekijk hier de Formule 1-kalender van 2023
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
met video
Max Verstappen steelt de show met een blonde pruik, maar waarom eigenlijk?
-
Met samenvatting
Max Verstappen flirt met muur maar houdt Fernando Alonso na ultieme poging toch van pole position af
Max Verstappen heeft op spectaculaire wijze pole position gepakt voor de Grand Prix van Monaco. Met een geweldige laatste ronde versloeg hij Aston Martin-coureur Fernando Alonso op een circuit waarvan ze bij Red Bull vreesden dan ze minder goed voor de dag zouden komen. -
Organisatie Dutch Grand Prix niet verrast door stoppen Jumbo: ‘Biedt weer kansen voor een nieuwe partner’
Dat Jumbo stopt met het sponsoren van onder meer Max Verstappen en de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort komt niet als een verrassing voor de organisatie van laatstgenoemde. ,,Dit biedt weer nieuwe kansen.” -
Nyck de Vries probeert op alle vlakken te verbeteren: ‘We willen allemaal zo snel zijn als Red Bull’
Zoals veel circuits dit jaar nieuw zijn voor hem, is Melbourne een plek waar Nyck de Vries nog nooit eerder geweest is. De Nederlander van AlphaTauri is op tijd naar de Australische stad gekomen. Om te acclimatiseren en te trainen, zodat hij snel beter kan presteren. -
PREMIUMDe erfenis
‘Wij dachten altijd dat oom Henk glazenwasser was, maar dat bleek niet zo te zijn’
Carla (59) en twee andere familieleden bleken de enige bloedverwanten en erfgenamen te zijn van oom Henk. Een erfenis kan je leven veranderen. In deze serie deelt elke week iemand zijn of haar verhaal.
-
6 tips
Ga schulden gelijk te lijf: ‘Oogkleppen ophouden en post niet openmaken is geen goed idee’
-
-
-
met video
Max Verstappen legt oorzaak van mindere resultaten in Australië bij plek op de kalender
De Grand Prix van Australië is een race waar Max Verstappen opvallend weinig succes in heeft gehad. De tweevoudig wereldkampioen stond pas één keer op het podium in Melbourne, waar hij nooit won. Dat moet dit weekend gaan gebeuren. -
Op deze plekken kun je een elektrische auto beter niet opladen
Het scheelt flink in de portemonnee waar je in ons land je auto oplaadt. In ondergrondse parkeerplaatsen is het altijd duur. Daar ben je gemiddeld 16,8 procent duurder uit dan elders in de gemeente.