Iconische naam terug in Formule 1: Mick Schumacher treedt in voetsporen vader
Met Mick Schumacher keert een iconische naam terug in de Formule 1. De zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael racet volgend jaar voor Haas.
Delen per e-mail
Door Arjan Schouten
Geen verrassing meer, wél geweldig nieuws voor de koningsklasse van de autosport. De langverwachte rentree van de naam Schumacher is nu definitief aanstaande. Ruim acht jaar na het vertrek van vader Michael stapt zijn 21-jarige zoon Mick Schumacher volgend seizoen in. De Duitser die momenteel het Formule 2-kampioenschap leidt, krijgt zoals verwacht een zitje bij het Amerikaanse Haas, waar hij teamgenoot wordt van de gisteren gepresenteerde Rus Nikita Mazepin.
Schumacher junior, die een meerjarig contract heeft getekend, bestuurt volgende week al meteen de Haas tijdens de eerste vrije training in Abu Dhabi. Op het Yas Marina Circuit komt hij een week later ook in actie tijdens de ‘young driver test’.
Schumacher, talent van de Ferrari-academie, verdedigt namens Prema Racing nog een voorsprong van 12 punten in het Formule 2-kampioenschap dat in Bahrein toe is aan het slotweekend. Daarna wacht dus het échte werk voor de Duitser. ,,Dat vooruitzicht om straks dan eindelijk op de Formule 1-grid te staan maakt me ongelofelijk gelukkig. Ik heb er bijna geen woorden voor”, reageert Schumacher. ,,Ik heb altijd geloofd dat ik mijn Formule 1-droom zou realiseren. Ik kijk er enorm naar uit om straks samen met Haas aan dit avontuur te beginnen.”
Mick Schumacher was erbij toen zijn vader Michael in 2013 ernstig hoofdletsel opliep bij een ski-ongeluk in Frankrijk. Hoe het nu met zijn vader gaat, is een vraag waar maar heel weinig mensen het antwoord op weten. Aan Haas de lastige taak om de jonge Duitser publicitair enigszins uit de wind te houden, want de aandacht voor de coureur zal volgend jaar gigantisch zijn.
Geen mens die er nog aan twijfelde of hij Formule 1 zou halen, met een achternaam die voorbestemd lijkt voor een racecarrière. Even leek Alfa Romeo de beste papieren te hebben, maar nu loopt het traject dat idealiter ooit moet eindigen in een rode Ferrari dus via Haas. Teambaas Guenther Steiner liet Romain Grosjean en Kevin Magnussen vertrekken om ruimte te maken voor miljardairszoon Mazepin en dus Schumacher. Een piepjonge line-up zonder F1-ervaring.
,,Maar Formule 2 heeft zich uitgebreid bewezen als prima voedingsbodem voor talenten en zeker het veld van dit jaar is een van de meest competitieve van de recente seizoenen”, gelooft Steiner. ,,Mick heeft races gewonnen, op het podium gestaan en zich bewezen in de strijd met toptalent. Ik geloof oprecht dat hij een kans verdient puur op basis van zijn talent.”
Schumacher maakte vorig seizoen al zijn F1-debuut in een test in Bahrein. Twee maanden terug zou hij zijn officiële debuut maken in een training namens Alfa Romeo, maar die vuurdoop viel op de Nurburgring letterlijk en figuurlijk in het water.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Podcast | ‘De laatste is mooi, maar Max wil straks vooral de eerste winnen’
Het F1-seizoen zit erop. Max Verstappen won de laatste Grand Prix in Abu Dhabi met overmacht. Hij eindigde als derde in de WK-stand achter Hamilton en Bottas. In deze Pitstop praten Arjan Schouten en Etienne Verhoeff over de waarde van deze overwinning, de rentree van Hamilton op de grid, de toekomst van McLaren, de rol van Albon, de proefrondjes van Alonso en een Nederlander in een Mercedes. -
Button derde wereldkampioen Formule 1 in Extreme E
Voormalig Formule 1-wereldkampioen Jenson Button heeft ook een eigen team opgericht dat dit jaar meedoet aan de nieuwe elektrische raceklasse Extreme E. Hij is na Lewis Hamilton en Nico Rosberg al de derde wereldkampioen uit de koningsklasse die instapt. -
Red Bull akkoord met Honda over overname motor
Red Bull heeft een akkoord bereikt met Honda om na volgend seizoen de krachtbron van de Japanse motorfabrikant te blijven gebruiken. De Oostenrijkse renstal zal dan in de eigen fabriek in Engeland de motoren onderhouden, zegt topman Helmut Marko van de Formule 1-renstal van Max Verstappen. -
Verstappen wist al na derde weekeinde: ‘Het gat is te groot’
Na het derde weekeinde van het afgelopen seizoen in de Formule 1 wist Max Verstappen dat de wereldtitel niet haalbaar was. Dat zegt de Nederlandse coureur in een interview dat hij had met Ziggo Sport in Monaco. ,,Toen wist ik, het gat is te groot. Dat gaan we nooit meer rechtzetten.” -
Mercedes rekent op Hamilton: ‘Onze relatie is werkelijk heel solide’
Lewis Hamilton heeft nog altijd geen nieuw contract in de Formule 1 getekend bij Mercedes, de renstal waarvoor de Brit sinds 2013 rijdt en afgelopen seizoen voor de zevende keer de wereldtitel veroverde.
-
Grosjean twee weken na crash geopereerd aan beide handen
Formule 1-coureur Romain Grosjean heeft een succesvolle operatie ondergaan aan zijn beide handen. ,,Alles is goed gegaan", schrijft de Franse coureur, die tijdens de GP van Bahrein een zware crash overleefde, op Twitter. -
Vettel: ‘Dat Grosjean nog leeft, is het hoogtepunt van het jaar’
De ontsnapping van Romain Grosjean uit zijn brandende auto is voor Sebastian Vettel hét moment van 2020. Dat schrijft de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een gastcolumn in de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. -
Hamilton wikt en weegt, maar heeft nog geen contract: ‘Ik leef van dag tot dag’
Muziek, mode, de elektrische autosportklasse Extreme E en ook nog een keten in vegetarische hamburgers. Lewis Hamilton heeft zoveel bezigheden naast de Formule 1, dat hij zoekt naar de balans tussen al deze activiteiten. Het is mede een reden waarom de zevenvoudig wereldkampioen nog altijd geen nieuw contract heeft getekend bij Mercedes.