Klapband verpest knappe race Verstappen op Imola, record Mercedes na winst Hamilton
VideoDe tweede plaats leek binnen voor Max Verstappen na een geweldig knappe race. Valtteri Bottas leek verslagen na een lang duel, maar een klapband haalde vlak voor de finish een streep door de mooie middag van Verstappen. Lewis Hamilton won op Imola, waar Mercedes historie schreef met de zevende constructeurstitel op rij. Verstappen haalde voor de derde keer in 2020 op Italiaanse bodem niet de finish.
Delen per e-mail
Door Arjan Schouten
Geen vuiltje aan de lucht, leek het. Het verhaal van de GP van Emilia & Romagna was wel geschreven. Lewis Hamilton die Valtteri Bottas en Max Verstappen na een beroerde start met een heel late stop alsnog schaakmat had gezet en Verstappen die vervolgens Bottas beroofde van P2. Dát leek het verhaal te worden, bij de terugkeer op Imola.
Een mooie, onverwachte tweede plaats na een intens gevecht met de Fin van Mercedes. Meer dan het maximale, een feestje waard. Maar toen knalde uit het niets zomaar de achterband van Verstappen, met nog twaalf rondes te gaan. Een spin, een enkeltje grindbak en weg was alle hoop op een topresultaat.
Weer een drama in Italië, voor de derde keer al dit jaar. Op Monza bezweek zijn Honda-motor. Een week later beloofde Honda beterschap, maar gebeurde het op Mugello weer. Iets verderop in Imola leek Verstappen vandaag met die Italiaanse vloek te breken. Vanaf de start al liet hij zien dat er wel wat mogelijk was, door meteen voorbij Hamilton te schieten naar P2. De zesvoudig wereldkampioen bewaarde de rust en handelde uiterst pienter door na de vroege stops van Bottas en Verstappen lang buiten te blijven. Zo bouwde hij een veilig gat op naar zijn twee concurrenten. En met een met een virtual safety car (kapotte auto van Esteban Ocon) precies tijdens de pitstop van Hamilton werd het helemaal niet meer spannend of hij wel als eerste terug zou keren uit de pits.
Die eerste plaats, die bleef zo buiten bereik voor Verstappen. Meteen richtte hij zijn pijlen op Bottas, die hij ronde na ronde op bleef jagen. Steeds op zijn staart, steeds binnen drs-afstand. En onder al die druk bezweek Bottas, die al sinds de tweede ronde reed met schade aan zijn vloer. Iets van de lijn naar beneden bij Rivazza, de banden in het gruis en voorbij was Verstappen. Nog twintig rondjes te gaan, de tweede plaats naar huis brengen.
Bekijk de uitvalbeurt van Max Verstappen.
Niks aan de hand, leek het ogenschijnlijk. Tot die achterband het tien rondes voor het einde begaf. Weg podium, weg P2. Weer een drama voor Red Bull Racing, dat later ook nog Alexander Albon terug zag vallen naar de laatste plaats na een spin.
Toen alle stofwolken opgetrokken waren, was het gewoon weer Mercedes op P1 en P2. Ja, de rest van het veld kwam weer in het spoor terug na een race lang in niemandsland. Maar in gevaar kwamen de topposities voor Mercedes niet. Met de 93ste recordzege voor Hamilton en de tweede plaats voor Bottas veroverde de renstal in stijl het zevende wereldkampioenschap voor de constructeurs op rij. Een record in de Formule 1.
Mee naar het podium in plaats van Verstappen? Daniel Ricciardo, die in de slotrondes Daniil Kvyat slim van P3 hield. Na P3 op de Nürburgring een tweede podium voor de Australiër van Renault in drie races tijd.
Valtteri Bottas reed bijna hele race met een stuk puin in zijn auto.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zandvoort likt zijn wonden: ‘Alles gaat met 50 procent korting tegen inkoopprijs weg’
Het moest het grootste Nederlandse sportevenement van 2020 worden, maar natuurlijk ging ook de Grand Prix in Zandvoort niet door. Een verhaal uit het racedorp, over gemiste inkomsten, twijfels, perspectief en hoop. ,,De Formule 1 komt hier sowieso terug, maar een jaartal durf ik er niet meer op te plakken.’’ -
PREMIUM
Pérez teammaat Verstappen: ‘Max krijgt weer een teamgenoot die hem in zijn nek gaat hijgen’
Geen talent uit de eigen vijver, maar een ervaren rot van buitenaf. Met Sergio Pérez naast Max Verstappen spreekt Red Bull Racing duidelijke intenties uit. Zelfs de eigen filosofie moet eraan geloven in de titeljacht. -
Regenbooghelm Vettel levert meer dan twee ton op
Een door Formule 1-coureur Sebastian Vettel gedragen racehelm heeft bij een veiling 225.000 euro opgeleverd voor het goede doel. De voormalig wereldkampioen schenkt het geld aan een project voor hulpbehoevende kinderen in Afrika. -
Zesvoudig wereldkampioen Hamilton hoopt nog voor kerst op nieuw contract bij Mercedes: ‘We zijn nog niet klaar’
Lewis Hamilton hoopt nog voor kerst een vernieuwd contract te ondertekenen bij Mercedes. Dat zei de zevenvoudig wereldkampioen na afloop van de GP van Abu Dhabi, die werd gewonnen door Max Verstappen. -
Alpine komt met eerste ontwerp voor nieuwe Formule 1-auto
Het Formule 1-team Alpine, de opvolger van Renault, heeft in een spectaculair filmpje de eerste beelden vrijgegeven van de bolide voor komend seizoen. De A521 is overwegend zwart, met aan de achterzijde de kleuren van de Franse vlag. Het gaat volgens Alpine F1 om de ‘winterlook’, waarmee voorlopig gewerkt wordt. Voor de start van het nieuwe seizoen presenteert de renstal de definitieve kleurstelling.
-
Samenvatting Hamilton op tweede startrij: ‘Nog niet honderd procent fit, maar dat staat me niet in de weg’
Na een week afwezigheid keerde Lewis Hamilton niet meteen terug op zijn troon. In de kwalificatie in Abu Dhabi moest hij Max Verstappen en Valtteri Bottas voor laten gaan. ,,Ik heb er wel eens beter voorgestaan,” bekende Hamilton. ,,Maar Max was vandaag gewoon de beste.‘’ -
Formule 1: China wil Grand Prix verplaatsen naar tweede deel 2021
Na de Grote Prijs van Australië verschuift mogelijk ook de GP van China op de kalender voor het komende Formule 1-seizoen. De organisatie van de race in Shanghai heeft bij de Formule 1 het verzoek ingediend om naar de tweede helft van het jaar te verhuizen. De grand prix staat nu voor 11 april op het programma. -
GP van Brazilië definitief niet naar Rio, maar blijft op circuit van Interlagos
De Grand Prix van Brazilië wordt de komende vijf seizoenen gewoon verreden op het circuit van Interlagos in São Paulo. Dankzij een nieuwe promotor kon het aflopende contract verlengd worden tot 2025, maakte de Formule 1 vanavond bekend.