Krijgt Niki Lauda zijn bocht terug?
BlogOnze verslaggevers Arjan Schouten en Rik Spekenbrink volgen het Formule 1-circus op de voet. In blogs melden ze wat hen verbaast in de wereld van pk’s en glitter en glamour.
Door Arjan Schouten
Het mag geen verrassing heten, de GP van Oostenrijk staat dit jaar volledig in het teken van de onlangs overleden Niki Lauda. Geboren in Wenen en wereldkampioen in 1975, 1977 en 1984. Dertien keer deelnemer aan de GP van Oostenrijk en pas bij zijn voorlaatste deelname in 1984 winnaar op de oude Österreichrring, die nu Red Bull Ring gedoopt is. Wie door de tunnel onder de paddock loopt, passeert tientallen grote portretten van de bij leven al legendarische coureur. Van voor en na die beroemde crash met vlammen in Duitsland in 1976. Bij de entree van de paddock is de Ferrari 312 T te bewonderen. De wagen waarmee hij in 1975 zijn eerste wereldtitel won.
Fraaie eerbetonen aan de beste Oostenrijkse autocoureur die ooit leefde. De op 20 mei overleden Lauda reed in 1971 zijn eerste Grand Prix hier in Spielberg bei Knittelfeld. In 1977 plaatste hij hier een jaar na die bijna fatale crash zijn Ferrari voor het eerst op pole position. En in 1984 won hij dus zijn thuisrace namens McLaren, als enige Oostenrijker ooit. En natuurlijk moet de herinnering aan zijn groot coureur levend blijven. Er ontbreekt alleen iets in die verering die alom aanwezig is. Op de oude Österreichring was nog een bocht naar hem vernoemd: de Niki-Lauda-Kurve. Toen Red Bull in 2014 voor heel veel miljoenen het circuit nieuw leven inblies, werd die bocht in ruil voor veel sponsorgeld tot Pirelli-Kurve gedoopt. Volgens de Oostenrijkse media stoorde Lauda zich daar mateloos aan, al deed hij nooit openlijk zijn beklag.
Nu is volgens velen de tijd rijp om Lauda zijn bocht terug te geven. ,,Niki Lauda is een mythe. De enige Oostenrijker die hier gewonnen heeft. Volgens mij is het niet meer dan normaal dat dit circuit die waardering ook laat blijken’’ aldus zijn voormalige collega en vriend Helmut Marko, nu topman bij Red Bull Racing in de Oostenrijkse krant Heute in een artikel met de titel: ‘Kriegt Niki die Kurve?’
Het zou Red Bull en Pirelli sieren als ze Lauda zijn bocht teruggeven. Een mooi gebaar naar de fans toe. En meteen het bewijs dat er zelfs in deze extreem kapitalistische wereld zaken belangrijker zijn dan geld.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verstappen wint na moeilijke middag in Barcelona: ‘We hadden een goede strategie’
Bekijk hier het interview met Verstappen. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
F1-prominenten en fans nemen in Wenen afscheid van Lauda
Honderden fans hebben zich vandaag in Wenen verzameld om afscheid te nemen van Niki Lauda. De drievoudig wereldkampioen uit de Formule 1 overleed vorige week op 70-jarige leeftijd. -
samenvatting
Ferrari's én Mercedessen sneller dan Max Verstappen in Spaanse namiddag
Max Verstappen moest in de tweede vrije training in Barcelona niet alleen Ferrari, maar ook de beide Mercedessen voor laten gaan. Charles Leclerc was wederom het snelst van allemaal, de Nederlander gaf iets meer dan drie tienden toe en eindigde de middag als vijfde. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
-
PREMIUMTRACK RECORD
Mondain Monaco: Mercedes rekent nergens op, Max wil doorpakken en Leclerc zoekt naar geluk
Voorafgaand aan elke Grand Prix van dit seizoen staat AD Sportwereld stil bij de wetenswaardigheden van het circuit. Vandaag aflevering 7 van 2022: de GP van Monaco -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Vrije training 1
Verkeer houdt Max Verstappen van snelste tijd, Nyck de Vries gaat bij debuut harder dan teamgenoot
Max Verstappen is het GP-weekend in Barcelona begonnen met de derde tijd. In zijn snelste ronde kreeg de wereldkampioen te maken met verkeer, waardoor hij uiteindelijk drie tienden toegaf op Charles Leclerc (1.20,164 om 1.19,828 van de Monegask). ‘Young driver’ Nyck de Vries debuteerde in de Formule 1 met P18.