Max in Monaco, nog geen fijne match

Track recordVoorafgaand aan alle 21 races duikt AD Sportwereld per circuit in het track record van Max Verstappen en kijkt naar de prestaties van Honda van vorig jaar. Deel 6 van 2019: het stratencircuit van Monaco.

Door Arjan Schouten

Volledig scherm
Max Verstappen na de crash van vorig jaar © NurPhoto via Getty Images

Optredens: 4
Finishes: 2
Uitvalbeurten: 2
Beste kwalificatie: 4 (2017)
Beste race-resultaat: 5 (2017)
Aantal WK-punten: 12
Honda vorig jaar: Pierre Gasly eindigde namens Toro Rosso dik in de punten op plaats zeven, Brendon Hartley haalde het einde niet na ene crash.

Monaco, het is nog geen succesvol jachtterrein gebleken voor Max Verstappen. Altijd wat daar op dat krappe stratencircuit voor Max Verstappen. Beroemd is natuurlijk de crash bij zijn debuut in 2015, als hij in de 64ste ronde in volle vaart op Romain Grosjean knalt. Een actie waar hij nog voor bestraft werd ook, maar de echte straf was natuurlijk die enorme klapper in de bandenstapel van Sainte Dévote. ,,Een flinke klapper, maar ik voel me wel goed’‘, vertelde Verstappen toen gelukkig al snel weer. Maar de kennismaking met Monaco, waar hij tegenwoordig een appartement heeft, was een genadeloze.

Arjan Schouten, Tim Engelen en Etienne Verhoeff bespreken de race in Monaco. ‘Max Verstappen heeft nog alles te bewijzen in Monaco’

Quote

Ik leer van mijn fouten, maar ben een coureur die risico’s neemt

Max Verstappen in 2017

Een jaar later was het niet anders. Als dé ster van het racecircus arriveerde hij toen in de straten van Monte Carlo, twee weken na zijn bijzondere zege in Barcelona in zijn eerste optreden namens Red Bull Racing. De jongste racewinnaar ooit. Het verhaal ging de wereld over en werd ook in Monaco natuurlijk weer groots belicht. Maar de van de hemel belandde hij al snel in de hel. De ster werd de schlemiel. Drie keer hing hij dat weekend in de muur met zijn Red Bull-bolide. In de vrije training, in de kwalificatie en uiteindelijk ook in de race. Begonnen vanuit de pitstraat rukte hij aanvankelijk heel aardig op, maar racend op positie negen blokkeert hij zijn wielen in Massenet, waar hij in de training de muur ook lichter aanraakte. En weer blijkt de vangrail in Monaco heel dichtbij. ,,Ik raakte van de lijn en dat wordt hier meteen afgestraft. Dan eindig je in de muur”, verzuchtte de Limburger, die vooral baalde voor zijn team. ,,Dat ik van hero in Barcelona nu de zero ben, interesseert me geen zak. Dit was een dikke onvoldoende.”

Volledig scherm
Max Verstappen na de vijfde plek in 2017 © ANP

In 2017 had hij dus wat recht te zetten in Monaco. Met minder risico dit keer? De vraag die iedereen hem stelde, voorafgaand aan de race. En steeds schudde Verstappen van nee. ,,Ik leer van mijn fouten, maar ben een coureur die risico’s neemt. Liever zo dan op standje safe steeds zesde worden.”

Zijn auto hield hij heel, dat weekend. Maar helemaal naar wens verliep Monaco wederom niet voor Verstappen, die tot zijn verbazing teammaat Daniel Ricciardo voorbij zag springen naar het podium met een uitgekiende pitstop. ,,Is Daniel al naar binnen geweest? Wat een f*** ramp’‘, zo klonk het over de boordradio, tudden de piepjes door. Pisnijdig beende hij na de race naar zijn kamertje, waar hij lang moest afkoelen. Heel de dag had hij alleen maar de achterkant van de Mercedes van Valtteri Bottas gezien. Een vierde plaats was mogelijk geweest. Alleen dat was gerekend buiten Ricciardo, die de twee nog inrekende met een prima pitstopstrategie. Verstappen was het lokaas, Bottas de prooi, Ricciardo bleek de fortuinlijke jager. ,,We kunnen het hier nog heel lang over gaan hebben, maar dat verandert toch niks’‘, sipte Verstappen voor de camera van Ziggo. ,,We hebben nog wat WK-punten geraapt, wat positief is. Laten we het daar maar bij houden.‘’

Een zuur gevoel restte, maar de gifbeker in Monaco bleek voor Verstappen nog niet leeg. De bodem kwam vorig jaar pas in zicht. Heel het weekend was Red Bull Racing snel, heel het weekend toonaangevend. Een één-tweetje zat in de pijplijn, de vraag leek alleen wie er zou winnen: Ricciardo of Verstappen? Tot die vrije training op zaterdag. Nog even pushen, dacht Verstappen. En bam, daar boorde hij zijn auto in de vangrail. Weg kwalificatie, weg winstkansen. ,,Mijn fout, hier zijn geen excuses voor’’, wist Verstappen, die vanaf daar een verloren weekend reed. Negende werd hij nog, na een prima inhaalrace. Maar Ricciardo reed weg van pole, won en was de man van het weekend. Verstappen de schlemiel, na een seizoenstart die al zo rommelig verliep vol incidenten.

Het bleek uiteindelijk een keerpunt in zijn loopbaan. Na die crash in Monaco bleef hij een jaar foutloos. De vraag is of hem dat morgen ook in Monaco lukt?

Bekijk hier de samenvatting van de GP van Monaco van vorig jaar: