Na drie keer niks in Italië wil Max Verstappen scoren op Imola
TRACK RECORDVoorafgaand aan elke Grand Prix van dit seizoen staat AD Sportwereld stil bij de wetenswaardigheden van het circuit. Vandaag in Track Record aflevering 2 van 2021: Imola.
Door Arjan Schouten
Imola? Dat was toch een eenmalig bezoekje vorig jaar?
Dat was inderdaad de bedoeling, ja. In het door corona geteisterde 2020 moesten meer Europese races de kalender nog van wat omvang voorzien, met alle gevallen gaten van de overzeese races die massaal werden gecanceld. Imola, waar de Formule 1 al sinds de zege van Michael Schumacher in 2006 niet meer was geweest, was een van die ‘opvullers’.
Iets eenmaligs, werd toen gezegd, hoewel de coureurs zeer te spreken waren over het oldskool rondje. Maar juist om dezelfde reden als vorig jaar, is de GP van Emilia Romagna nu weer van de partij. Australië verplaatst naar achteren, China is zelfs helemaal weggevallen. Er was wederom Europees asfalt nodig om het aantal van 23 nog te halen. Een nieuwe gelegenheid voor de organisatie in Imola om te laten zien wat ze in huis hebben, want de ambitie om weer jaarlijks op de kalender te staan is zeker aanwezig.
Wat houdt dat in, een ‘oldskool’ circuit?
Grindbakken langs het asfalt, vooral dat. Genadeloos is het 4,9 kilometer lange rondje. Een foutje kan meteen game over betekenen. En dat wordt even wennen na de seizoensopener in Bahrein, waar de uitloopstroken gigantisch zijn. Coureurs houden er wel van. Zo noemde Verstappen eind vorig jaar Imola als hét circuit dat van hem wel vaker terug mocht keren, ondanks zijn uitvalbeurt aldaar.
Imola blijft daarnaast natuurlijk ook voor eeuwig in de herinnering vanwege die dramatische editie van 1994. Zaterdag sneuvelde de Oostenrijker Roland Ratzenberger in de kwalificatie, een dag later in de race was er die fatale crash van Ayrton Senna in de Tamburello-bocht. Reken maar dat er ook dit weekend weer uitvoerig bij stilgestaan wordt.
Hoe verging het Verstappen vorig jaar, op Imola?
Lang leek er geen vuiltje aan de lucht voor de Limburger, die hard op weg was naar de tweede plaats. Lewis Hamilton was een klasse apart, maar Valtteri Bottas had hij met nog een ronde of twintig te pakken. Hij leek de Mercedessen te gaan splitsen, wat best een meevaller was, want bij eerdere bezoeken aan Italië liep Verstappen in Monza en Mugello tegen motorpech aan.
Helaas, ook in Imola bleef hij uiteindelijk niet gevrijwaard van de ‘Italiaanse vloek’. Een klapband maakte plotsklaps alsnog een einde aan zijn race. ,,Ik was echt aan het genieten. Had een mooi gevecht, vol uitzicht op de tweede plaats. En opeens die klapband. Balen. Drie keer nul in Italië’’, aldus Verstappen, die nu op meer hoopt na zijn sterke start in Bahrein. ,,Ik ben klaar voor de strijd’’, liet hij op de website van zijn werkgever weten.
Achter het 1-2’tje van Mercedes profiteerde Daniel Ricciardo vorig jaar namens Renault optimaal van de pech van Verstappen. Het tweede podium van 2020 voor de Australiër.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGP Spanje
Track record Circuit de Catalunya | Upgrades, Ferrari aan zet en een Fries in de Williams
Voorafgaand aan elke Grand Prix staat AD Sportwereld stil bij de wetenswaardigheden van het circuit. Vandaag aflevering 6 van 2022: Arjan Schouten over de GP van Spanje. -
Williams-topman over Nyck de Vries in F1: ‘Hij heeft alles in zich voor een plaats op de grid’
Daags na het Formule 1-debuut van Nyck de Vries blikte Dave Robson, technisch topman van Williams, lyrisch terug op het uurtje van de Nederlandse coureur. ,,Hij deed alles goed.” -
Bekijk hier de samenvatting van de derde vrije training in Barcelona
De samenvatting van de derde vrije training in Barcelona is hier te bekijken. Schumacher en Gasly kende de nodige problemen tijdens de sessie. -
Podcast
Formule 1 wil geen overlap met uitvaart prins Philip
De Formule 1 laat zaterdag de kwalificatierace voor de Grote Prijs van Emilia Romagna op het circuit van Imola een uur eerder beginnen. Die aanpassing in het tijdschema is vanwege de uitvaart van de Britse prins Philip. -
GP Emilia-Romagna
Verstappen geeft geen garanties: ‘Wie strijdt met Mercedes moet blijven verbeteren’
Max Verstappen heeft genoeg reden om blakend van het zelfvertrouwen te beginnen aan het tweede raceweekend van het seizoen. Drie weken geleden veroverde hij in Bahrein op de zaterdag pole position, om een dag later na een ware thriller maar nipt verslagen te worden door zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente.