Paul Ricard, logistiek een Frans drama
BlogOnze verslaggevers Arjan Schouten en Rik Spekenbrink volgen het Formule 1-circuit op de voet. In blogs melden ze wat hen verbaast in de wereld van pk’s en glitter en glamour.
Door Arjan Schouten
U kan het amper gemist hebben, als u de sociale media een beetje in de gaten houdt. De Grand Prix van Frankrijk is logistiek gezien een enorme chaotische bende. Iedereen riep het al sinds anderhalf jaar terug bekend werd dat de GP van Frankrijk terug op de kalender zou komen. Bij de laatste GP in 1990 was de verkeerssituatie hier ook al een drama. Dan denk je, dat hebben die Fransen wel opgelost, 28 jaar later. Maar nee.
Er gaat hier een verhaal rond van een bus vol toeristen die er vierenhalf uur over deed om de vrije trainingen te zien.
Ik spreek hier journalisten met meer dan 25 jaar ervaring die zo’n organisatorische bende in de aan- en afvoer van verkeer zoals hier slechts twee keer eerder zijn tegengekomen in al die jaren. Een keertje op Spa-Francorchamps, waar het altijd een ramp is. En eens in Silverstone, toen een regenbui de parkeerplaatsen daar had getransformeerd tot een moeras.
Met vijf keer de Tour de France achter de rug denk ik wel enig recht van spreken te hebben, wat Franse verkeersinfarcten betreft. Maar wat hier gisteravond gebeurde, kwam ik daar op Alpe d’Huez, de Mont Ventoux en zelfs in hartje Cap d’Agde tussen tienduizenden vakantie vierende mensen nauwelijks tegen. Het duurde al meer dan een uur om überhaupt het circuitterrein te verlaten met de auto, een stuk van nog geen kilometer. Daarna was het vanuit het niemandsland rond Circuit Paul Ricard nog eens eindeloos aansluiten terug naar de kust, waar iedereen tussen Marseille en Toulon in de hotels zit. Over een stukje van 18 kilometer deden we bijna tweeënhalf uur. Prima gemiddelde…
En dat was nog snel, zo begreep ik van bezoekers. ’s Morgens hebben de mensen die in de paddock werken nog het geluk dat er een afgezette F1-lane richting circuit loopt. Toeschouwers hebben die ellende van ’s avonds dus ook als ze ’s ochtends naar het circuit toe reizen. Gelukkig dat er nog een paar duizend op een camping staan, hier naast het circuit. Meer opties heb je helaas niet.
Een trein rijdt hier niet. Bussen ook niet. Fietsen wordt een pittig spelletje, met een circuit gelegen op een hoogvlakte in de Provence. Lopen een onmogelijkheid, zonder dorpjes in de buurt.
Serieus waar, de organisatie deelde koekjes uit onder de ploeterende automobilisten. Alsof dat helpt.
Er gaat hier een verhaal rond van een bus vol toeristen die er vrijdag ruim vierenhalf uur over deed om de vrije trainingen te zien. Mensen zijn omgedraaid, met peperdure kaartjes op zak. Moe van het aansluiten. De files van gisteravond waren op sommige afvoerwegen zo enorm dat mensen gisteravond laat besloten maar in hun auto te overnachten, wat hun door de gendarmes dan weer werd verboden.
Nou staat uw AD-verslaggever deze week poepsjiek in de file, met dank aan Avis, waar de bestelde Fiat 500 op was en ik voor hetzelfde geld een Mercedes C220 Cabrio meekreeg. Maar zelfs daarin is het al geen pretje. Wat dan wel weer leuk was, is dat Toro Rosso-coureur Pierre Gasly gisteravond een kwartiertje naast me stond te pruttelen in zijn peperdure Honda. De coureurs slapen in een hotel naast het circuitterrein, maar zelfs dat resort rap bereiken blijkt soms dus een onmogelijke klus.
De organisatie belooft steeds in fijne persberichten dat de situatie zal verbeteren, maar veel is daar niet van te merken. Ook vanmorgen was het weer druk. En serieus waar, de organisatie deelde koekjes uit onder de ploeterende automobilisten. Alsof dat helpt.
Het gros van de 65000 fans gaat vandaag wel op tijd Paul Ricard bereiken voor de Formule 1-race, die pas om 16.10 van start gaat. Dat zal het probleem niet zijn. Maar voor vanavond verwacht iedereen het ergste. Niet alleen de dagbezoekers vertrekken, ook een deel van de camping zal leegstromen. Beetje regen erbij, zoals verwacht, en de ellende is compleet.
Wat een heerlijk vooruitzicht dat deze race weer voor vijf jaar op de kalender staat. Vive la France!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
'Oscars in Miami'
Buitenlandse media zien ‘geweldige’ Max Verstappen: ‘Volgende opdracht? Eerste plaats van Leclerc afsnoepen’
In een weekend vol showbizz stal Max Verstappen de show in Miami. Buitenlandse media zagen hoe de Nederlander een klasse apart vormde in Florida. ,,Het leken met al die sterren wel de Oscars in Miami. Will Smith en Chris Rock waren er niet, maar dit keer was het Max Verstappen die Charles Leclerc een klap in het gezicht gaf.” -
Lewis Hamilton haalt kracht uit ‘respectloze’ sneer van Red Bull-topman
Lewis Hamilton haalt naar zeggen kracht en energie uit een laatdunkende opmerking van Helmut Marko, de topman van het Formule 1-team van Red Bull. De zevenvoudig wereldkampioen vindt dat Marko twee weken geleden ‘respectloos’ over hem praatte na de GP van Emilia-Romagna, waarin de Brit op een ronde werd gezet door winnaar Max Verstappen. -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
PREMIUM
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’ -
Max Verstappen over GP in Miami: ‘Monaco is niet te vervangen’
Hij geniet in Miami. Is reuze benieuwd naar het circuit waar hij vandaag zijn eerste meters maakt. Maar in verhalen dat klassieke races in gevaar zijn vanwege deze nieuwe races, gelooft Verstappen niet zo. ,,Historie kost tijd, dat moet je opbouwen.”
-
PREMIUM
Dit is waarom Max Verstappen en zijn collega's na elke race eerst op de weegschaal moeten staan
Na een Grand Prix stappen Formule 1-coureurs direct op de weegschaal. Waarom? Een verhaal over strikte gewichtsregels, afvallen in de auto en gesjoemel met kilo’s. -
met video's
Max Verstappen kan maar weinig rondjes rijden tijdens de eerste vrije training in Miami
In een door een rode vlag onderbroken eerste vrije training heeft Max Verstappen in Miami niet zoveel rondjes kunnen rijden als hij gewild. De Limburger van Red Bull Racing werd naar binnen gehaald, omdat er zorgen waren over de temperatuur van zijn wagen. -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs.