Volledig scherm
Max Verstappen. © BSR Agency

Pole is één, maar het is de race die telt voor Verstappen

Pole position is één, het is de zondag die telt, zei Max Verstappen direct na zijn perfecte kwalificatie gistermiddag. Het winnen van ‘back to back’ races zou een volgende primeur zijn voor de Nederlander. Mocht het lukken, dan toch ook maar eens een blik werpen op de stand in het wereldkampioenschap.

Door Rik Spekenbrink

Max Verstappen deed afgelopen dagen een aantal proefstartjes, aan het einde van de pitstraat. Afgelopen races kwam hij twee keer slecht weg van de lijn. Dat had twee keer een andere (technische) oorzaak, vertelde de Limburger van de week in Hongarije, maar het belangrijkste was dat die dus bekend waren en opgelost konden worden. Als het goed is, hapert de boel vanmiddag op de Hungaroring niet.

Het is uiteraard het laatste dat Verstappen wil. Al het zweet van de zaterdagse kwalificatie, leidend tot zijn allereerste pole position, is direct niets meer waard als hij plekken verliest bij de start. Want inhalen is op dit circuit bijzonder moeilijk. Juist daarom is het ook de ideale plek om voor het eerst zijn carrière vanaf de voorste plek te mogen starten. Als Verstappen vanmiddag na de eerste paar bochten leidt, is de helft van de klus geklaard.

Bekijk hieronder de samenvatting van de kwalificatie:

Volledig scherm
Verstappen viert dat hij de snelste tijd heeft neergezet in de kwalificatie. © EPA
Volledig scherm
Verstappen in actie in zijn Red Bull. © EPA

De blijdschap na zijn pole was enorm. Maar tegelijkertijd van korte duur. In de persconferentie na de kwalificatie, een kwartiertje na afloop, was hij weer helemaal zichzelf; cool and collected. Natuurlijk was hij blij, erg blij, met die eerste pole position. Maar het draait om de zondag, zei Verstappen zakelijk.

De Formule 1 draait de afgelopen weken maar om één coureur en dat is hij. Vergeet Hamilton en Vettel, Verstappen is hot. Hij won 2 van de laatste 3 races en wil daar in Hongarije 3 uit 4 van maken. Donderdag op zijn mediadag kreeg hij logischerwijs ook vragen over de titelrace. Die leek een aantal weken geleden al beslecht, in die zin dat het hooguit tussen de beide Mercedes-coureurs Hamilton en Bottas zou gaan. Maar na de ‘nul’ van Hamilton vorige week in Duitsland, is het gat tussen hem en Verstappen danig verkleind. Terecht maakte de Nederlander het niet spannender dan het is, 63 punten is nog altijd meer dan twee raceoverwinningen verschil.

Maar Toto Wolff, de grote Mercedes-baas, zei gisteren in Hongarije toch echt rekening te houden met Verstappen. Stel hij wint vanmiddag opnieuw. Dan gaat Hamilton toch echt niet met een gerust hart de zomerstop in. Er komen nog 9 races, waarvan een paar op circuits waar Red Bull traditioneel sterk is: Singapore, Mexico, en in iets mindere mate Japan en zijn ‘thuisrace’ in Spa. Bovendien heeft het team de auto (en de motor) afgelopen weken zo veel verbeterd, dat Red Bull overal mee kan doen om de podiumplekken.

Goed, dat is allemaal toekomstmuziek. Verstappen denkt logischerwijs niet verder dan de dag van vandaag. Voor het eerst ziet hij op de startgrid niet één auto voor zich. Als het aan hem ligt, houdt hij dat 70 rondjes vol.

Quote

Voor het eerst ziet hij op de startgrid niet één auto voor zich

Rik Spekenbrink over Max Verstappen, F1-verslaggever AD

Luister hieronder naar de laatste aflevering van de Formule 1-podcast Pitstop:

Volledig scherm
Verstappen. © BSR Agency