Rustige tweede training Verstappen, Hamilton de snelste
Max Verstappen heeft de derde tijd genoteerd in de tweede vrije training van de Grand Prix van Frankrijk. In een sessie die voor de Nederlander rustig verliep na het technische euvel van eerder vandaag, kwam hij tot een tijd van 1.33.271.
Met die tijd was Verstappen nipt sneller dan in de ochtend (1.33,331). Lewis Hamilton was 0,732 sneller dan de Nederlander, die ook nog zijn Australische teamgenoot Daniel Ricciardo voor zich moest dulden. De Mercedes-coureur kwam tot 1.32,539 en was daarmee iets langzamer dan in de eerste training.
Halverwege werd de sessie kort onderbroken toen Sergio Perez de controle over zijn Force India verloor en daarbij een band verloor. De wedstrijdleiding besloot code rood af te geven, waardoor iedereen zijn training kort moest afbreken.
Geblokte vlag
Na een tweede vrije training die halverwege kort werd onderbroken door een rode vlag, is Hamilton de snelste in een tijd van 1.32.539. Verstappen zijn sessie verliep in ieder geval iets plezieriger dan eerder vandaag: 1.33.271,
Daar gaat Fernando Alonso! Hij wilde nog een ronde kwalificatiesimulatie doen maar zet hem vervolgens achterstevoren neer. Geel in de eerste twee sectoren, dus de training zit er nu wel op voor de mannen. Alonso kan de McLaren gelukkig wel nog terugrijden naar de pits.
Met nog 3 minuten te gaan draait Perez dan toch weer de baan op. Hij doet een teststart en probeert nog even twee rondes te rijden.
Gele vlaggen
Aan de training van Brendon Hartley is naar alle waarschijnlijkheid een einde gekomen. Hij parkeert zijn wagen op een toch niet al te handige plaats, en dus hebben we een virtual safety car.
Lance Stroll uit over de boordradio zijn ongenoegen. ,,Geef me feedback'', roept hij tegen zijn teamleiding.
De mannen van Haas zijn bezig aan een goede vrije training. Ze blijven uit de problemen en staan met hun tijden toch maar keurig samen achter de topteams.
Het regent even geen snelle rondes meer op Paul Ricard. Dit komt mede omdat de coureurs bezig zijn aan hun racesimulaties, wat betekent dat ze niet elke ronde volledig op de limiet rijden van de banden. Verstappen en Ricciardo doen dit overigens allebei op de supersofts, met de rode wang.
Waar de sectortijden in het eerste gedeelte van de training nog goed verdeeld waren onder de topteams, is het nu enkel Hamilton wat de klok slaat.
Werkzaamheden aan de McLaren van Alonso. De Spanjaard wacht rustig af in de hoop dat hij nog wat rondes af kan werken deze sessie.
De Force India waarmee Perez crashte wordt inmiddels met de takelwagen binnengereden. De mensen van het team dekken natuurlijk meteen de auto af, want je moet er niet aan denken dat de concurrentie of de media extra informatie krijgen.
Ricciardo en Hamilton zijn beiden bezig aan een langere run op de ultrasofts. De verwachting is dat de rest van de coureurs dit zo ook gaan doen.
Bottas niet blij
Problemen in het Mercedes-kamp bij Bottas. Het blijkt dat hij problemen heeft met de koeling van zijn wagen, waardoor de hele vloer uit zijn auto gehaald moet worden.
De Fin is niet blij met de situatie en loopt kwaad weg. Niki Lauda vangt hem op.
Hamilton doet een flinke hap uit de eerste tijd van Ricciardo: 1.32.539. Dat is nog altijd niet in de buurt van zijn 1,32,231 van eerder vandaag. Verstappen staat inmiddels derde, nipt achter Ricciardo.
Daar gaan we weer. Räikkönen en Hamilton willen er snel bij zijn en zetten hun training als eersten voort.
De wedstrijdleiding geeft aan dat de trainingssessie binnen nu en twee minuten hervat gaat worden.
Alle coureurs die momenteel op de baan waren, waren inmiddels begonnen aan het simuleren van hun kwalificatieruns. Dat wordt nu dus onmogelijk gemaakt. De roze wagen van Perez wordt ondertussen van de baan getakeld.
Het gaat om het linker achterwiel bij Perez. De Force India-rijder rijdt over de kerbs en raakt de controle over zijn auto kwijt. Gelukkig was er niemand echt in de buurt, dus hebben we alleen materiële schade.
Code rood
Sergio Perez crasht en verliest daarbij een band. Dat kan normaliter niet gebeuren en is bovendien erg gevaarlijk. De wedstrijdleiding geeft code rood af, dus niemand mag meer een tijd neerzetten.
Daar is ineens Daniel Ricciardo! 1.33.243 voor de Australiër, de beste tijd tot nu toe.
Vettel is bezig aan zijn eerste run op de ultrasofts. Hij pakt door de switch van banden meteen een seconde: 1.33.689.
Verder nog weinig interessante ontwikkelingen op het Circuit Paul Ricard. Het is rustig op de baan. Nico Hulkenberg is na een out lap weer begonnen aan een geklokte ronde. Verder zien we beide Williams-wagens hun rondjes rijden.
Charles Leclerc krijgt te horen dat hij even een rondje kwalificatie moet simuleren. Hij komt tot 1.36.220. Sauber zal het deze kwalificatie volledig moeten doen met de informatie die ze krijgen van de man uit Monaco, aangezien Marcus Ericsson niet meerijdt na zijn crash in VT1.
Terwijl Fernando Alonso vol over de kerbs knalt, doet Hamilton er weer even een schepje bovenop. Hij verbetert zichzelf twee keer en heeft nu 1.33.582 staan.
Sectortijden
Met nog iets meer dan een uur te gaan kijken we naar de sectortijden. Hieraan zien we dat de topteams de snelste tijden onderling verdelen. Verstappen was in sector 3 de rapste tot nu toe.
De tijd van Bottas is overigens nog altijd een kleine 2 seconden trager dan de 1.32.231 van Lewis Hamilton eerder vanmiddag. Dat was toen een baanrecord. Dit is ook niet heel gek, aangezien de Grand Prix hier voor het eerst sinds de jaren '90 wordt verreden. Toen had de baan tevens een andere layout.
Nadat Verstappen zich verbeterde en kort de snelste was, wordt deze positie nu overgenomen door Valtteri Bottas. De Fin zet op zijn supersofts 1.34.156 op de klokken
Ook regerend wereldkampioen Lewis Hamilton is bezig aan zijn eerste geklokte ronde. Daarmee komt hij niet aan de tijden van Vettel, Verstappen en Ricciardo: 1.34.988.
Max op de baan
Na een klein kwartier laat ook Max Verstappen zich even zien op de baan. Hij snelt meteen naar de beste tussentijd: 1.34.923. Dit wil nog helemaal niets zeggen, vanochtend was hij immers al anderhalve seconde sneller.
Pirelli heeft de teams dit weekeinde drie soorten banden meegegeven: de softs, supersofts en ultrasofts. We zien Räikkönen nu op de softs de snelste tijd noteren: 1.35.165.
Kimi achterstevoren
Kimi Räikkönen spint alweer voor de tweede keer vandaag. Hij verliest zijn Ferrari even in bocht 2, maar kan zonder schade verder.
Daar komt Stoffel Vandoorne aan met zijn eerste geklokte tijd: 1.37.219. In de eerste training was enkel Sergey Sirotkin trager dan de Belg.
Groen
De lampen springen op groen in Frankrijk. Kevin Magnussen en Romain Grosjean draaien meteen de baan op.
Ericsson start niet
De eerste vrije training werd aan het eind nog opgeschrikt door Marcus Ericsson, die een flinke klapper maakte. Zijn Sauber vatte daarbij vlam. Het team heeft zijn auto niet op tijd startklaar gekregen, en dus moet hij deze sessie aan zich voorbij laten gaan. Bekijk hier de crash.
Een paar uur geleden werd de eerste vrije training al afgewerkt. Verstappen eindigde toen als zevende, nadat hij wegens technische problemen slechts vijftien rondes kon rijden. Lees hier meer.
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de tweede vrije training van de Grand Prix van Frankrijk. Over een kwartiertje mag Max Verstappen weer de baan van het Circuit Paul Ricard op. Volg hier alle ontwikkelingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dit is waarom Max Verstappen en zijn collega's na elke race eerst op de weegschaal moeten staan
Na een Grand Prix stappen Formule 1-coureurs direct op de weegschaal. Waarom? Een verhaal over strikte gewichtsregels, afvallen in de auto en gesjoemel met kilo’s. -
Formule 1-teams schrapen verf om gewicht te verliezen: ‘Bij Weight Watchers raak je ook niet in één keer alles kwijt’
Formule 1-teams schrapen verf van hun auto’s om het gewicht naar beneden te brengen en daardoor sneller te worden. In de afgelopen Grote Prijs van Emilia-Romagna waren bij met name Williams, Aston Martin en McLaren onderdelen te zien waarbij het zwarte carbon niet was geverfd. -
Charles Leclerc ziet Max Verstappen gat dichten: ‘We moeten hard doorwerken’
Ferrari moet snel wat bedenken om de opmars van Red Bull te stuiten in de Formule. “Zij hebben nu al twee races de overhand, dus wij moeten het voordeel zo snel mogelijk terugpakken”, zei Charles Leclerc na de Grote Prijs van Miami. -
Podcast | ‘Red Bull heeft Ferrari sneller bijgehaald dan verwacht’
Meer sprintraces mogelijk in 2023. De Formule 1 maakt zich op voor de GP van Miami. Lewis Hamilton wil zelf de regie houden en de race tussen Ferrari en Red Bull. In een nieuwe Pitstop bespreekt Etienne Verhoeff het met F1-verslaggever Marijn Abbenhuijs. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen.
-
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
vrije training 3
Max Verstappen maakt flink wat meters in Miami, Red Bull en Ferrari aan elkaar gewaagd
Na de domper van gisteren heeft Max Verstappen tijdens de derde vrije training in Miami wel de nodige rondjes kunnen rijden. Met de snelheid van de Red Bulls lijkt weinig mis, want de toptijd kwam op naam van Sergio Pérez, voor Charles Leclerc en Verstappen.