Snelste tijd voor Verstappen in merkwaardige ochtendtraining op glad circuit
samenvattingMax Verstappen (1.35,077) is het GP-weekend in Turkije begonnen met de snelste tijd in een uiterst eigenaardige ochtendtraining. De gehele training ontbrak er grip op het opdrogende circuit, waardoor de mannen nog niet tot de limiet gingen. Desondanks stond de naam van de Limburger bovenaan toen de vlag werd gezwaaid, vlak voor teamgenoot Alexander Albon.
De hele paddock had zich verheugd op de eerste sessie op Istanbul Park in ruim negen jaar, maar daar kwam al snel verandering in. De organisatie had vlak voor de start van VT1 namelijk de baan schoongemaakt, met als gevolg dat het (nieuwe) asfalt op meerdere plekken nog erg nat en glibberig was. Dat ervoer Verstappen, die als eerste naar buiten kwam, en vooral Charles Leclerc. Hij reed tijdens zijn opwarmronde een paaltje omver waardoor er onderdelen werden blootgelegd op de baan. Dat was voor de raceleiding reden om de training stil te leggen en dus de rode vlag te zwaaien. ‘Het lijkt wel of ik op ijs rijd’, aldus Max Verstappen. De jarige Lando Norris deed daar nog een schepje bovenop. ‘Dit is nog erger dan ijs.’
Na enkele minuten oponthoud kon de training worden hervat, maar het bleef hard werken op het langzaam opdrogende circuit. Lewis Hamilton sprak zelfs van de slechtste baancondities die hij in zijn loopbaan heeft meegemaakt. Meerdere coureurs spinden en Carlos Sainz moest zijn McLaren met interne problemen naast de baan parkeren. En dan was er een kwartier voor het einde ook nog een issue bij de Red Bull van Verstappen. ‘Ik denk dat er iets met de remmen is’, vertelde de Nederlander zijn team.
Verstappen keerde terug en scherpte met 1.35,077 de snelste tijd nog wat aan. Dat was nog altijd ruim tien tellen trager dan de poletijd van Sebastian Vettel in 2011. Verstappen spinde ook nog na het vallen van de vlag. Vermoedelijk zijn de verrichtingen in VT2 later vanmiddag (13.00 uur) al wat representatiever.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Van Verstappen mag het een onsje minder: ‘23 races per jaar, dat vind ik te veel’
In 2021 wil de Formule 1 terug naar de bekende decors na een vreemd, maar smakelijk jaar vol nieuwe en afgestofte circuits. ,,Ze kunnen beter van de niet interessante circuits af, in plaats van die hele kalender weer vol te gooien.’' -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
met video
Nyck de Vries debuteert tijdens eerste vrije training in Spanje in Formule 1: ‘Geweldige kans’
Nyck de Vries bezet vrijdag bij de eerste vrije training voor de Grand Prix van Spanje een stoeltje bij Formule 1-team Williams. De Nederlander, regerend wereldkampioen in de elektrische raceklasse Formule E, vervangt op het circuit van Catalunya Alexander Albon en vervult daarmee bij Williams de rol van de verplichte young driver session voor dit seizoen. De Canadees Nicholas Latifi is de andere coureur in dienst van Williams. -
PREMIUM
Max Verstappen de gelukkigste na race vol pech: ‘Ons geschenk is nu voor de helft teruggegeven’
Vijf weken terug werd er al voorzichtig aan titelprolongatie getwijfeld, toen Max Verstappen 46 punten achter Charles Leclerc stond. Na zijn dubbelslag in Spanje staat hij dankzij wat geluk plots zes punten voor. ,,Zo zie je maar dat het WK zomaar weer om kan slaan.”
-
Op deze tijden komt Max Verstappen in actie bij de Grand Prix van Spanje
Als Max Verstappen later terugkijkt op zijn Formule 1-loopbaan zal er altijd een speciaal plekje zijn voor de GP van Spanje. Op het Circuit de Catalunya, nabij de Catalaanse hoofdstad Barcelona, won de wereldkampioen in 2016 zijn eerste Grand Prix. Zes jaar, 23 zeges, 63 podiumplaatsen en 146 later keert Verstappen er eind deze week weer terug. Voor race 147. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Graphic circuit
Max kent Istanbul Park vooral van F1-game: ‘Nu zin om er met echte auto te rijden’
Turkije, wéér een nieuwe halte voor veel van de huidige Formule 1-coureurs. Negen jaar is de koningsklasse er niet geweest. Iedereen praat over bocht acht, een imposante lange doordraaier naar links. ,,Zwaar voor de nek, maar dat moet normaal geen probleem zijn’’, verwacht Max Verstappen.