Track Record Formule 1 | ‘Dat rechte stuk in Qatar en die snelle Mercedes, mijn buikpijn is terug’
TRACK RECORDVoorafgaand aan elke Grand Prix van dit seizoen staat AD Sportwereld stil bij de wetenswaardigheden van het eerstvolgende circuit. Vandaag aflevering 20 van 2021: het circuit van Losail, in Qatar.
Door Arjan Schouten
Qatar? Hoe raakt de Formule 1 daar nu weer verzeild?
Aanvankelijk was deze nieuwe GP vooral bedoeld als kalendervulling, in een jaar waarin de pandemie nog altijd strepen zet door tal van races (China, Singapore, Australië, Japan). Maar de Qatari strikten het racecircus ook meteen voor de toekomst. Formule 1 racet er dit jaar. Volgend jaar niet, in verband met het WK voetbal in Qatar. Maar vanaf 2023 is het land liefst tien jaar op rij onderdeel van het F1-kampioenschap.
Het International Circuit Losail was al in het bezit van de zogenaamde Grade 1-licentie, een vereiste om Formule 1 te mogen organiseren. Deze baan is dan ook geen onontgonnen terrein in de racewereld. De MotoGP komt er jaarlijks, de motorcrossers weten Losail eveneens te vinden en ook de WTCC-series gaan er geregeld heen. Maar voor vrijwel alle Formule 1-coureurs, inclusief Max Verstappen, is het er nieuw. ,,Ik denk dat ik pas één keer in Qatar geweest ben voor een prijsuitreiking”, aldus Verstappen. ,,Ik heb de bochten verkend op de simulator en heb zin om het circuit in het echt te ervaren.”
Losail, wat is dat voor circuit?
Typisch een vraag voor Tom Coronel, die er met de WTCC al jaren komt. ,,Het is een supergave baan, waar ik de Formule 1 eerlijk gezegd ook al wel eerder op had verwacht. Wij racen er al sinds 2016”, aldus Coronel, die de lay-out van het woestijncircuit even boven Doha in Lusail goed kent. ,,Ruim vijf kilometer lang, een lang recht stuk van een kilometer en een bochtig gedeelte waarin je jezelf heel snel kan vergalopperen, omdat alles daar op elkaar lijkt. Vooral als je nog niet in een bepaalde schwung zit, omdat je geen voorkennis hebt. Want natuurlijk draait iedereen een voorbereiding op de simulator, maar de theorie blijkt toch altijd anders dan de praktijk. Op een alom bekend circuit als bijvoorbeeld Barcelona, daar zit niemand er helemaal naast. Hier kan dat nog wel gebeuren.”
Wat Coronel minder aansprekend vindt van het circuit? ,,De wijde uitloopstroken, daarin lijkt het een beetje op Paul Ricard. Maar goed, daardoor nemen coureurs ook wel weer eerder risico’s.”
Is Lewis Hamilton, duidelijk de rapste in Brazilië, nu ook weer in het voordeel in Qatar?
Coronel vreest van wel. ,,Max pakt nieuwe circuits altijd heel snel op, dat is het enige waar ik nu hoop uit put. Want tja… Dat rechte stuk in Qatar en die snelheid van Mercedes, daar kun je wel inhalen. De buikpijn is dus echt weer terug, zeg maar. Red Bull Racing zit met de handen in het haar, hoor. Dat verschil van Hamilton was zo groot, dat leek wel een andere klasse. Was hij op Interlagos vooraan gestart, dan was hij gefinisht met een halve baan voorsprong.”
Na Mexico was je nog overtuigd van een titel voor Verstappen, is dat gevoel toch weer gaan kantelen?
Coronel: ,,Na de vrijdag in Brazilië (diskwalificatie Hamilton na kwalificatie, red.) had ik de champagneflessen al zo’n beetje ontkurkt. Maar de rest van het weekend in Brazilië, die snelheid van Hamilton… Het voelt gewoon niet zo lekker. Daar speelt ook mee dat Max in Amerika bijvoorbeeld alleen kon winnen door die brutale undercut. Zijn we misschien al vergeten, maar ook dáár was Mercedes rapper. En toen zat die nieuwe verbrandingsmotor er dus nog niet eens in…”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
‘Ga niet met de hogedrukspuit over het terras met groene aanslag’
Last van algen op tegels, schutting en bloempotten in de tuin? Wacht even met de hogedrukspuit, zegt hovenier Bert Moelee van De Tuinexpert. Hij heeft een betere oplossing. -
Alonso ijzersterk weg bij start GP Saoedi-Arabië
Fernando Alonso heeft een geweldige start gehad bij de GP van Saoedi-Arabië. Max Verstappen schoof niet op van de vijftiende plaats. -
PREMIUM
Max Verstappen geen voorstander schrappen vrije trainingen: ‘Ze moeten het dna van de sport niet veranderen’
Minder vrije trainingen en daarmee kortere raceweekends in de Formule 1. Topman Stefano Domenicali heeft er al openlijk over gespeculeerd. In de paddock zorgen de mogelijke veranderingen in de koningsklasse van de autosport voor verdeeldheid. -
PREMIUM
Open Huizen Dag: zo prik je door de verkooptrucjes heen
Wil je meerdere huizen die in de buurt te koop staan bekijken? Dat kan op 1 april tijdens de Open Huizen Dag van NVM. Met de tips van Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis ga je goed voorbereid op huizenjacht. -
Drama voor Verstappen: Motorproblemen zorgen voor exit kwalificatie
De kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië is voor Max Verstappen uitgelopen op een enorme teleurstelling. Door een motorprobleem viel de tweevoudig wereldkampioen uit in Q2, waardoor hij de race morgen vanaf de vijftiende plaats moet beginnen.
-
Formule 1 | Bredere startvlakken na gedoe om tijdstraffen, waarschuwing feestende teams
De Formule 1 verbreedt de startvakken voor de auto’s met 20 centimeter, te beginnen in de Grote Prijs van Australië komend weekeinde. Er komt ook een streep in het midden van het vak. De koningsklasse hoopt met deze ingrepen dat de coureurs voortaan keurig in het vak staan en tijdstraffen vermijden. -
-
-
Nyck de Vries probeert op alle vlakken te verbeteren: ‘We willen allemaal zo snel zijn als Red Bull’
Zoals veel circuits dit jaar nieuw zijn voor hem, is Melbourne een plek waar Nyck de Vries nog nooit eerder geweest is. De Nederlander van AlphaTauri is op tijd naar de Australische stad gekomen. Om te acclimatiseren en te trainen, zodat hij snel beter kan presteren. -
eigen tuin eerst
Plant nu een vlinderstruik in je tuin voor meer bijen en vlinders
Meer vlinders in je tuin? Met een paar vlinderstruiken heb je dat zo voor elkaar. Nu is de ideale tijd om ze te planten. Tuingoeroe Romke van de Kaa heeft een paar mooie exemplaren voor je uitgezocht.