Verstappen vijfde in tweede training, megacrash Ericsson
De tweede training voor de Grand Prix van Italië begon met een megaklapper. Al binnen vijf minuten klapte Marcus Ericsson met zijn Sauber vol de muur in. Nadat de Zweed ongedeerd was uitgestapt, reed Max Verstappen met zijn Red Bull naar een vijfde plek.
• Bekijk hier de beelden van megacrash van Ericsson
Verstappen reed met 1.22.154 een prima ronde, maar op het hogesnelheidscircuit van Monza komt de Red Bull duidelijk motorvermogen tekort. Voor hem zijn beide Ferrari's en de Mercedessen buiten bereik, dicht achter hem staat teamgenoot Daniel Ricciardo en ver daarachter komt de rest van het veld pas.
Er moet iets vreemds gebeuren wil Verstappen het kunsstukje van vorig jaar morgen tijdens de kwalificatie (net geen pole position) herhalen. Vooralsnog lijkt het droog te blijven tijdens de kwalificatie en de race, waardoor er voor de Nederlander niet veel meer inzit dan een vijfde plek.
En de tweede training zit erop. Max Verstappen eindigt als vijfde en zijn teamgenoot Ricciardo zit daar vlak achter.
Voor én achter de Red Bulls zit een groot gat.
Alleen maar lange runs op dit moment. Max Verstappen rijdt ook rustig rond, 23 rondjes achter zijn naam.
Het is druk op het asfalt, als de teams bezig zijn om de banden te testen op de langere runs.
De tussenstand:
1. Vettel 1.21.105
2. Raikkonen +0.270
3. Hamilton +0.287
4. Bottas +0.698
5. Verstappen +1.049
6. Ricciardo +1.191
7. Ocon +1.825
8. Perez +1.837
9. Hulkenberg +1.958
10. Grosjean +1.972
Crash! Sebastian Vettel was bezig met een enorm snelle ronde, maar hij schuift achterstevoren de grindbak in. Hij raakt net de muur, maar met een lage snelheid.
De banden en de achtervleugel kunnen worden afgeschreven.
Verstappen versnelt, maar blijft vijfde. Het gat met Bottas is wel kleiner geworden: 0.109
De Ferrari's zijn een seconde sneller dan Red Bull, Hamilton zes tienden en Bottas drie tienden.
Achter de Red Bulls zitten Ocon en Hülkenberg op ruim zes tienden.
En toen versnelde Vettel naar 1.21.468 en Raikkonen naar 1.21.375.
De Red Bulls staan dus weer op een seconde.
Daniel Ricciardo is met zijn nieuwe motor in de buurt gekomen van de top-4. Met een ronde van 1.22.296 zit hij op vijf tienden van Sebastian Vettel. Max Verstappen staat zesde met 1.22.385
Alle coureurs staan nu in de pitstraat. Het is tijdens deze training voor het eerst dat ze kunnen testen op een droge baan. Toch moet er gekeken hoe lang de banden het volhouden bij een racesimulatie. De tijden zullen waarschijnlijk niet meer kelderen.
Valtteri Bottas duikt ook onder de tijd van Verstappen, waardoor de Nederlander nu achter de Ferrari's en Mercedessen staat. Logisch op deze hogesnelheidsbaan waar Red Bull duidelijk motorvermogen tekort komt.
Charles Leclerc test de DRS uit en geeft aan dat er ook met zijn Sauber een probleem is. Hij mag gelijk naar de pitstraat.
Verstappen heeft tijd gevonden: 1.23.054 en een vierde plek. Wel op meer dan een seconde van de gebruikelijke top-drie.
Daniel Ricciardo klimt, met de C-spec Renault motor, naar de zesde plek: 1.23.236. Een tiende sneller dan Verstappen.
Vettel doet mee aan het hogesnelheidsfeestje: 1.21.716.
Verstappen nu zesde met een tijd van 1.23.395.
Räikkönen en Hamilton zetten de nieuwe toptijden: 1.21.873 en 1.21.938. Vettel zit daar 0.767 achter.
Max Verstappen rijdt ook rond, een zesde plek voorlopig op 1.668 seconden van Vettel.
Vettel noteert de eerste snelle tijd: 1.22.640. Dat is bijna twee tienden sneller dan Lewis Hamilton.
En het is weer groen, de puinhoop is opgeruimd en de coureurs mogen de baan op.
Bekijk hier de beelden van de megacrash.
De FIA geeft aan dat Ericsson in orde is na de eerste medische checks.
Bij Sauber zijn ze druk bezig om de achtervleugel van Charles Leclerc te controleren. Bij Ericsson ging het mis, omdat de DRS open bleef staan en een Formule 1-wagen binnen enkele tientallen meters enorm veel snelheid kan minderen. Door de verminderende luchtweerstand (daar zorgt DRS voor), verliest Ericsson de controle over zijn Sauber.
Op dit moment wordt de vangrail gemaakt, waardoor er nog even een code rood is.
Het lijkt erop dat de DRS niet dichtklapte, waardoor Ericsson in één keer de muur in vloog.
Het goede nieuws: Ericsson is in orde. ,,Ik heb geen idee wat daar gebeurde", laat hij weten over de boordradio.
De wedstrijdleiding gaat nog zeker onderzoek doen naar deze crash en waarschijnlijk zit Leclerc ook wat minder lekker in de Sauber.
Een bizarre crash. Aan het einde van het rechte stuk, waar het enorm hard gaat, remt Ericsson aan voor de bocht. Hij verliest de controle, ramt de muur en gaat meermalen over de kop.
Marcus Ericsson vliegt meermalen over de kop
Megacrash! Code rood!
De baan is droog dus de coureurs zullen straks op de normale banden, de slicks, gaan rijden.
Maar er is wel 60 procent kans op regen tijdens de training.
Bekijk hier de samenvatting van de eerste training.
Goedemiddag en welkom bij de liveblog voor de tweede vrije training van de Grand Prix van Italië. Om 15.00 uur mag Max Verstappen opnieuw het asfalt op. In de eerste training eindigde de Nederlander als zevende, mede omdat hij de baan niet meer opkwam terwijl deze opdroogde.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fernando Alonso leeft mee met Lewis Hamilton: ‘Coureur is belangrijk maar niet cruciaal in de Formule 1'
Fernando Alonso weet precies hoe Lewis Hamilton zich voelt. Ook de Spanjaard was een periode in zijn carrière bijna niet te verslaan in de Formule 1 en nu wacht hij al negen jaar op een nieuwe zege. Hamilton won 103 races en veroverde zeven wereldtitels, maar ervaart dit seizoen dat hij niet eens voor het podium rijdt. Dieptepunt was wel een ronde achterstand op Max Verstappen in de race op Imola. -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
met video
Max Verstappen maakt debuut in MLB: wereldkampioen eregast bij Miami Marlins
Max Verstappen hoopt zondag in Florida zijn achterstand op WK-leider Charles Leclerc te verkleinen. Maar in de aanloop naar de GP van Miami nam de wereldkampioen in de Formule 1 even de tijd voor een heel andere sport. De honkballers van de Marlins hadden hem uitgenodigd om woensdagavond een balletje te gooien.
-
Op deze tijden komt Max Verstappen in actie bij de Grand Prix van Spanje
Als Max Verstappen later terugkijkt op zijn Formule 1-loopbaan zal er altijd een speciaal plekje zijn voor de GP van Spanje. Op het Circuit de Catalunya, nabij de Catalaanse hoofdstad Barcelona, won de wereldkampioen in 2016 zijn eerste Grand Prix. Zes jaar, 23 zeges, 63 podiumplaatsen en 146 later keert Verstappen er eind deze week weer terug. Voor race 147. -
PREMIUM
De Brabander naar wie Jos ‘The Boss’ Verstappen goed moet luisteren: ‘Hij is in control’
Als rallyrijder is Jos Verstappen is op zijn 50ste aan een nieuw avontuur begonnen. De man die hem daarbij naar de top moet loodsen is navigator Harm van Koppen uit Raamsdonksveer. ‘Dan mag je je in je handjes knijpen.’ -
PREMIUM
Volle pond in hol van de leeuw verandert perspectief Max Verstappen: 'Dit is heel positief’
Max Verstappen (24) won in Imola alles wat hij kon winnen. In een feilloos weekend verzamelde hij maar liefst 34 WK-punten en veranderde hij het perspectief van Red Bull in twee weken tijd volledig. ,,Ik ben heel blij met hoe we het hebben gedaan.’’