Verstappen wint bizarre GP, Ferrari's klappen op elkaar
SamenvattingHij moest er vol voor op het gaspedaal, maar Max Verstappen heeft vanavond op spectaculaire wijze een zinderende Grote Prijs van Brazilië gewonnen. Vanaf pole position kreeg hij te maken met een incidentje in de pitstraat, een in zijn nek hijgende Lewis Hamilton en twee keer de safety car op de baan. Maar 71 vlekkeloze rondjes, drie perfecte pitstops en een uitgekiende teamstrategie hielpen hem aan de zege, de achtste in zijn carrière.
Delen per e-mail
Door Rik Spekenbrink
Zo veel verhalen in één race. De grand prix van Brazilië is altijd goed voor spektakel, maar deze editie was wel heel kleurrijk. Met een peperdure clash tussen de beide Ferrari’s, een gevecht voor plek 2 op start-finish en Pierre Gasly in de Toro Rosso op de middelste trede van het podium en een tijdstraf voor Lewis Hamilton, waardoor Carlos Sainz op het podium eindigt.
Waar te beginnen? Bij de winnaar natuurlijk. Max Verstappen reed foutloos, had een dijk van een team achter zich staan en won het monument op de racekalender uiteindelijk met overtuiging. Zijn achtste overwinning in de Formule 1 telde op veel meer fronten. Voor het eerst noteert hij drie zeges in een jaar. Verstappen nam de derde positie in het kampioenschap over van Charles Leclerc. En gaf zijn team en motorleverancier een boost van jewelste. Honda heeft zich nog niet uitgesproken over de toekomst in de Formule 1 na 2020. Dan helpt zo’n klinkende overwinning natuurlijk best een handje. ,,Briljant”, zei teambaas Christian Horner over de boordradio tegen Verstappen. Die retourneerde de felicitatie en dankte het team.
Maar wat gebeurde er verder allemaal in de tweede helft van de race? Charles Leclerc en Sebastian Vettel die elkaar uitschakelden en beiden scheldend de schuld bij elkaar neerlegden. Alexander Albon die werd geëlimineerd voor een podiumplek na een touché met Lewis Hamilton. En Gasly die in een sprint naar de finishstreep de wereldkampioen nét achter zich hield en tweede werd.
Terug naar het begin van de race. Als altijd was de start van groot belang. Verstappen had dit seizoen een enkele misser bij het doven van de rode lichten, maar nu ging het vlekkeloos. Zijn eerste positie kwam niet in gevaar, terwijl achter hem Sebastian Vettel iets minder goed weg was en Lewis Hamilton zag passeren.
Pitstops
Het was de Brit die na 21 rondes als eerste naar binnen ging voor nieuwe banden. Verstappen reageerde direct een ronde later. De vuistjes bij zijn monteurs gaven aan dat zijn stop (1.9) weer van topniveau was, maar toch leek het mis te gaan toen aan het einde van de pitstraat ineens Robert Kubica naast hem opdook. Het team van Williams liet hem ten onrechte vertrekken na zijn stop en werd daar later voor bestraft.
Verstappen baalde en schold, hij kwam achter Hamilton en Charles Leclerc terecht. Maar in no time had hij de schade gerepareerd. De actie op Hamilton was spectaculair.
Zo was de rangorde weer hersteld. Hamilton klaagde over de boordradio weer als vanouds: hij had de verkeerde banden, voelde windvlagen en zei Verstappen maar moeilijk te kunnen bijhouden. Het gaatje ging van 2 naar 3 tellen.
Opnieuw ging de wereldkampioen als eerste naar binnen. Zijn tweede stop was niet perfect, met 3.3. Verstappen anticipeerde opnieuw een rondje later, stond opnieuw maar 1.9 stil, maar kwam toch maar nét voor Hamilton weer buiten. Vettel leidde de race even, maar moest ook een tweede stop maken en was gezien voor de winst.
Chaos
De race kreeg een opvallende wending toen Valtteri Bottas uitviel met technische problemen. De wedstrijdleiding vond het nodig de safety car de baan op te sturen. Daarop besloot Verstappen voor een derde keer van rubber te wisselen. Hij ging nu weer voor soft. Dat was een gok, want Hamilton bleef buiten en de Nederlander gaf zijn leidende positie op. Maar omdat alle achterblijvers de Brit mochten inhalen, sloot Verstappen op snellere en versere banden keurig achter Hamilton aan.
Het duurde lang voordat de safety car de baan verliet. Maar opnieuw was het rekenwerk van Red Bull van de buitencategorie geweest. Verstappen liet er geen gras over groeien en haalde Hamilton meteen in.
Zijn zege kwam niet meer op het gevaar, maar het grootste spektakel moest nog komen. De Ferrari’s die allebei uitvielen, weer een safety car op de baan, Hamilton die weer de pit opzocht en daarna eerst Albon raakte en Gasly nét niet meer kon achterhalen. Veel maakte dat niet uit, want Hamilton kreeg voor die tik vijf seconden straf. Carlos Sainz pakt daardoor derde plek terwijl hij als laatste startte aan de Grand Prix. Hamilton zakte naar de zevende plek.
Bekijk hier de botsing van de Ferrari's:
Verder in het nieuws
-
Formule 1 houdt in 2020 dezelfde banden
De Formule 1-teams hebben via een stemming unaniem besloten dat komend jaar dezelfde banden als afgelopen seizoen worden gebruikt. -
Inhaalmanoeuvre Verstappen weer ‘actie van het jaar’
Max Verstappen is opnieuw onderscheiden met de award voor de ‘FIA Action of the Year’. De internationale federatie FIA beloonde de Nederlander daarmee voor de mooiste actie van het seizoen in de Formule 1. -
Traditionele finishvlag keert terug in Formule 1
Een race in de Formule 1 wordt volgend jaar weer standaard beëindigd met het zwaaien van de traditionele finishvlag. Autosportbond FIA besloot dit nadat op een scherm een digitaal exemplaar werd getoond op het moment dat de winnaar de finish passeerde. -
Verstappen sluit af met meeste rondjes
Twee dagen na de slotrace van het seizoen in de Formule 1 is Max Verstappen nog één keer in zijn Red Bull RB15 gestapt. De Nederlandse kopman van de Oostenrijkse renstal nam de eerste van twee testdagen in Abu Dhabi voor zijn rekening. De afsluitende testdagen zijn vooral bedoeld om de Pirelli-banden voor volgend seizoen uit te proberen. -
Mag Max zijn afgeschreven RB15 nu mee naar huis nemen?
Het Formule 1-seizoen zit er sinds zondagavond op. Maar wat gebeurt er eigenlijk met de peperdure bolides die we komend jaar niet meer terugzien? Eindigt de RB15 van Max Verstappen, die na de testdagen van deze week volledig is afgeschreven, in het museum of worden de onderdelen ervan aan de hoogste bieder verkocht? Dit is wat je moet weten over de razendsnelle ‘afdankertjes’.
-
Pitstop Podcast | 'Laten we realistisch zijn: RedBull heeft in 2019 drie ritjes gewonnen’
In de Formule 1-podcast Pitstop bespreken Arjan Schouten, Rik Spekenbrink en Tim Engelen met Hidde van Warmerdam de Formule 1. Deze keer wordt er uitgebreid teruggeblikt op het afgelopen Formule 1-seizoen en natuurlijk wordt er ook vooruit gekeken naar het seizoen van volgend jaar mét de GP van Zandvoort. -
Wat was het mooiste Max-moment van dit seizoen?
Het vijfde volledige seizoen van Max Verstappen in de Formule 1 zit er op en nooit eerder behaalde hij zoveel overwinningen. Ook begon hij dit jaar voor het eerst van poleposition. Maar welk moment was het mooiste Max-moment? Bekijk hieronder de beelden en stem op de poll! -
PREMIUM
Max Verstappen: Ik ben helemaal niet bang voor Lewis
Tweede in Abu Dhabi, derde in het WK. Max Verstappen draaide zijn beste seizoen ooit in de Formule 1. Maar om volgend jaar Lewis Hamilton af te zetten als koning, moeten Red Bull en Honda nóg beter. ,,En niet in de zomer, maar vanaf race 1.’’