Waarom alle ogen in Istanboel weer op Lewis Hamilton zijn gericht
Bij elke race op de Formule 1-kalender neemt AD Sportwereld het circuit onder de loep, belichten we de prestaties van Max Verstappen en kijken we naar de historie. Vandaag deel 14 van 2020: de Formule 1-rentree in Turkije, waar Lewis Hamilton zondag zijn zevende titel kan pakken.
Door Arjan Schouten
Cijfers en feiten
Istanbul Park, geen onbekend terrein voor Formule 1. Maar het is wel even geleden dat de koningsklasse er reed. Van 2005 tot en met 2011 was Turkije present op de kalender, maar een akkoord voor een nieuwe deal bleef daarna uit. En dat mag toch opmerkelijk worden genoemd, want alom was iedereen vrij positief over de door Hermann Tilke ontworpen Istanbul Otodrom.
Met een lengte van 5,3 kilometer tegen de klok in, licht hoogteverschil en veertien bochten leverde het in de zeven races genoeg spektakel op. Op elkaar klappende Red Bulls, liefst drie zeges voor Felipe Massa en het officiële debuut van Sebastian Vettel, die namens BMW Sauber in 2006 voor het eerst een vrije training reed in Turkije. Van de huidige grid wonnen Vettel, Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen er al eens. In de hoogtijdagen genoten 125.000 Turken jaarlijks van de actie op het circuit. Als gelegenheidsdecor in dit wonderlijke corona-jaar blijven de tribunes van Istanbul Park dit weekend helaas leeg.
Thuis voor de buis is het vooral uitkijken naar bocht 8, ook wel ‘Diabolica’ genoemd. Een eeuwige doordraaier naar links, bestaande uit vier opeenvolgende knikken. ,,Een geweldige bocht en in mijn tijd heel lastig om vol gas te nemen’’, aldus Turkije-specialist Massa, onlangs in de F1-podcast. ,,Nu denk ik dat ze er allemaal vol doorheen kunnen met de grip die de auto’s van nu hebben. Maar dan nog heb je te maken met enorme g-krachten.’’
Hoe presteerde Max Verstappen er?
Nog niet, dus. Istanbul Park is een totaal nieuw circuit voor de Limburger, zoals voor velen op de huidige grid. Maar zijn verwachtingen zijn groots. ,,Die nieuwe circuits maken dit seizoen nog spannender. Dit is weer een plek waar ik nooit eerder ben geweest. En zelfs de coureurs die er al wel eens zijn geweest, zal het weinig voordeel opleveren omdat het zo lang geleden is’’, aldus Verstappen, in een voorbeschouwing op de website van zijn werkgever.
,,Ik heb de baan op de simulator gereden en de het hele circuit is wel gaaf. Goed om in te halen, denk ik. Veel rechte stukken en vrij brede bochten, dus je kunt er nogal wat verschillende lijnen nemen, wat altijd interessant is.’’
Wat staat er op het spel in Istanboel?
Natuurlijk zijn alle ogen wederom gericht op Lewis Hamilton. Het moet wel heel raar lopen wil de Brit van Mercedes er niet zijn zevende wereldkampioenschap gaan behalen. Wint Hamilton dan is het over, maar wint hij niet dan maakt hij nog steeds bijzonder veel kans op de titel. Alleen zijn enige concurrent Valtteri Bottas kan het feestje nog even uitstellen. Na Turkije zijn er maximaal nog 78 WK-punten te scoren in de resterende drie races en Hamilton staat er nu al 85 voor op zijn teamgenoot.
Bottas moet dus winnen én de snelste ronde pakken, dan kan Hamilton sowieso nog geen kampioen worden in Istanboel. Maar wint Bottas zonder dat bonuspunt voor de snelste ronde dan heeft Hamilton al genoeg aan de tweede plaats. Uitvallen doet hij zelden, dus reken maar dat Hamilton bij een beetje normaal weekend zondag al mag gaan vieren. Een zevende historische titel, waarmee hij definitief naast recordhouder Michael Schumacher komt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Geen vervanger voor Rusland, F1-seizoen blijft 22 races lang
De gecancelde Grand Prix in Rusland wordt definitief niet vervangen, zo meldt de Formule 1-organisatie. Zo blijft het seizoen bestaan uit 22 races. -
PREMIUM
Max Verstappen de gelukkigste na race vol pech: ‘Ons geschenk is nu voor de helft teruggegeven’
Vijf weken terug werd er al voorzichtig aan titelprolongatie getwijfeld, toen Max Verstappen 46 punten achter Charles Leclerc stond. Na zijn dubbelslag in Spanje staat hij dankzij wat geluk plots zes punten voor. ,,Zo zie je maar dat het WK zomaar weer om kan slaan.” -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Met samenvatting
De voorzichtige wederopstanding van Mercedes: ‘Het middenveld zijn we nu wel ontstegen’
Wie het wilde zien, zag een voorzichtige wederopstanding van Mercedes in Spanje. George Russell derde, Lewis Hamilton vijfde na een lange inhaalrace. ,,De periode van alleen maar problemen oplossen is voorbij, nu gaan we vermogen brengen.’’
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Een slechte start van FP3 voor Pierre Gasly
Rook aan boord bij Gasly, die gelukkig nog bij het team stond en maar gauw weer uitstapt. Hij loopt vermoedelijk wat vertraging op. -
samenvatting
Ferrari's én Mercedessen sneller dan Max Verstappen in Spaanse namiddag
Max Verstappen moest in de tweede vrije training in Barcelona niet alleen Ferrari, maar ook de beide Mercedessen voor laten gaan. Charles Leclerc was wederom het snelst van allemaal, de Nederlander gaf iets meer dan drie tienden toe en eindigde de middag als vijfde.