Europa gruwt van belastingparadijs Nederland en zet jacht in op brievenbusfirma’s
20 miljardEuropa gaat de meer dan 12.000 brievenbusfirma’s in Nederland stevig doorlichten. Op straffe van torenhoge boetes moeten zij straks de fiscus inzicht geven in zowel hun belastingaangifte als hun activiteiten. Dat staat in een voorstel dat de Europese Commissie vandaag naar het Europees Parlement en de lidstaten stuurt.
Brussel wil op die manier een eind maken aan jaarlijks 20 miljard euro verlies aan belastinginkomsten, waarvan ruwweg de helft aan (lege) brievenbusfirma’s in Nederland valt toe te schrijven. Nederland staat al jaren bekend als internationale hulpdienst voor belastingontwijking. Samen met Luxemburg is ons land goed voor wereldwijd de helft van wat het IMF ‘spookinvesteringen’ noemt. Hoewel het de bedoeling is de hele sector tegen het licht te houden, richt Brussel zich allereerst op bedrijven met veel grensoverschrijdende activiteiten en vrijwel geen personeel. Al hun gegevens komen in een databank die voor elke Europese belastingdienst toegankelijk is, en daarna gaat het – zeker bij de ‘lege brievenbussen’ - massaal blauwe enveloppen regenen. ,,Bono, the Stones, Ronaldo en Shakira hebben geen beste dag”, reageert PvdA-Europarlementariër en belastingspecialist Paul Tang. Ook zij hebben hun financiële belangen in Amsterdam en Luxemburg ondergebracht.
‘Rottend hart van Europa’
Volgens Tang komen de doorlichting en aanpak van de brievenbussector geen dag te vroeg. Nederland onder Rutte I tot en met III stond jaren op de rem. Dat moedigde wildgroei aan, terwijl ‘we’ er – buiten een paar goedbetaalde advocaten- en consultancykantoren op de Zuidas – nauwelijks iets aan overhouden. ,,Vergeleken met hun omvang is het belang van doorstroomvennootschappen voor de Nederlandse economie beperkt, zowel wat betreft werkgelegenheid (drie- tot vierduizend banen) als belastingafdracht (0,2 procent van de totale belastinginkomsten)”, aldus nog zeer recent de commissie-Ter Haar. En haar conclusie: ,,Dit staat niet in verhouding tot de negatieve effecten voor andere landen en de reputatie van Nederland.” Tang: ,,Inmiddels stroomt er elk jaar een bedrag doorheen van meer dan vijf keer de Nederlandse economie. Al die witwaspraktijken en belastingontwijking trekken zoveel misdaad aan, dat Nederland, zoals de Italiaanse onderzoeksjournalist Roberto Saviano schrijft, het rottende hart van Europa is geworden.” En, mede verwijzend naar Ter Haar: ,,Ik vraag me af of onze regering ten volle beseft welke reputatie wij hebben in het buitenland.”
Concrete maatregelen
In het regeerakkoord belooft Rutte IV de belastingontwijking tegen te gaan. Tang: ,,Maar concrete maatregelen zijn daar niet aan gekoppeld, zodat we niet weten of dit enkel woorden zijn of ook daden. Ik had op meer gehoopt.” Van de goede bedoelingen van Eurocommissaris Paolo Gentiloni (Economische Zaken) is hij wel overtuigd. ,,Ik zie dat hij de verstopte vermogens boven water wil halen, hij wil echt schoon schip maken. De druk om dat te doen groeit met de dag. De Pandora Papers en andere onthullingen over belastingschandalen doen hun werk. In Nederland ziet nu ook een werkgeversorganisatie als VNO-NCW welke schade belastingontwijking berokkent, zowel aan de reputatie van Nederland als aan de economie.” Elke euro ontweken belasting moet immers door anderen worden opgebracht – door werknemers of bonafide bedrijven.
Het commissievoorstel moet na aanvaarding in het college morgen, nog langs parlement en lidstaten. Begin 2024 zou het van kracht moeten worden.
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeld & Geluk
Inge en Eric zijn geen ‘big spenders’: ‘In Dubai zijn de prijzen nu zo hoog, nu gaan we naar Ajman’
In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Inge en Eric houden van golf, autoracen en vakanties. ‘Dubai is wel heel duur dit jaar. Dus gaan we twee emiraatjes verder.’ -
Zo deel je zo min mogelijk persoonlijke data met Facebook
Steeds meer mensen maken zich zorgen over wat Facebook met hun persoonlijke data doet. Met onderstaande tips hou je zoveel mogelijk informatie privé. -
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
PREMIUM
Michel maakte een site waarmee je de goedkoopste Europese treinreis kunt vinden
Simpel, duurzaam en goedkoop met de trein door Europa reizen. Via verschillende aanbieders kan je treinreizen boeken, maar het is een crime om de allergoedkoopste te vinden voor je reis. Daar vond Michel Brinkhuis (31) wat op. Met zijn website vind je de goedkoopste reizen per dag naar een Europese stad. -
PREMIUM
Waar blijft mijn pakje? Dit zijn je rechten als je online bestelling niet deugt
Na lang wikken en wegen en prijzen vergelijken heb je online een bank, fiets of telefoon gekocht. Maar twee weken later is de bestelling nog niet geleverd. Vier ergernissen van online winkelen.
-
Energierekening
Marlene: ‘Ik weet dat mensen hier iets van gaan vinden, maar ik doe niets verkeerd’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Marlene (59). -
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen. -
‘Aantal brievenbusfirma’s nog altijd groot en dat is nadelig voor Nederland’
Het aantal brievenbusfirma’s in Nederland is nog altijd groot. Eerder genomen maatregelen hebben nog niet geleid tot een duidelijke afname en dat is nadelig voor Nederland: ze leveren de economie weinig op en beschadigen onze reputatie. Ook benadelen ze ontwikkelingslanden onevenredig door verlies aan belastingopbrengsten.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer