Felle kritiek op Koopjedeal.nl, aanbieding van poloshirt is ‘misleidend’
De Reclame Code Commissie noemt een aanbieding van Koopjedeal.nl misleidend. Het gaat om een poloshirt dat wordt aangeboden voor 19,99 euro met een adviesprijs van 79,99 euro. Die adviesprijs is echter een stuk hoger dan de werkelijke adviesprijs van het shirt en dat is volgens de commissie misleidend.
Door de adviesprijs hoger voor te doen dan die werkelijk is, lijkt de aanbieding van de website een stuk beter dan die is. In dit geval denkt de consument een shirt met meer korting te kopen dan eigenlijk het geval is.
Het is niet de eerste keer dat de aanbiedingenwebsite zich schuldig maakt aan het misleiden van klanten door een te hoge adviesprijs op te geven, stelt de commissie. Daarom heeft de Stichting Reclame Code, waar de commissie onderdeel van is, woensdag de uitspraak over het poloshirt openbaar gemaakt.
Geen straf
De commissie kan de website geen straf opleggen, maar adviseert Koopjedeal.nl om niet nog een keer een misleidende advertentie te plaatsen.
Bij de Stichting Reclame Code kunnen consumenten klachten indienen over reclames. De commissie onderzoekt dan of de klacht gegrond is en doet daar een uitspraak over.
Kijk onze nieuwsvideo's in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Koersen van banken en verzekeraars onderuit: moet ik me zorgen maken?
Vijftien jaar na de kredietcrisis lijkt zich een nieuwe bankencrisis aan te dienen. Wat is er aan de hand en moet ik mijn geld van de bank halen? -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUMGeld & Geluk
Hans en Natasja hebben regelmatig negen man aan tafel: ‘Wordt hier in huis flink veel gegeten’
Hans heeft meer boeken van Ronald Giphart dan de schrijver zelf. Natasja: ‘Hij houdt van verzamelen. Vroeger waren het smurfen.’ In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUMhoogleraar
Inflatie veroorzaakt nog veel meer schade dan alleen een verlies aan koopkracht
Als het over inflatie gaat, gaat het bijna altijd over verlies aan koopkracht. Maar inflatie veroorzaakt nog veel meer schade, zo waarschuwt hoogleraar economie Wim Boonstra.
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
-
-
Van 1399, voor 899 euro? Wat lijkt op een gigakorting, blijkt vaak niet te kloppen
Een aantal grote webwinkels misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen. Zo laten ze die kortingen groter lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Onder andere Bol.com, Coolblue en Koopjedeal houden consumenten op deze manier voor het lapje. Dat meldt de Consumentenbond na eigen onderzoek. -
krimpflatie11
Meer betalen, maar minder krijgen: klanten ergeren zich aan verkapte prijsstijging
Consumenten ergeren zich eraan dat ze voor sommige producten meer betalen terwijl ze er minder van krijgen. De Consumentenbond kreeg negenhonderd meldingen over deze ‘krimpflatie’ binnen en roept fabrikanten en supermarkten op transparant te zijn over wat de bond ‘verkapte prijsverhogingen’ noemt.