Supermarkten geven hoogste kortingen in jaren
GeldWie boodschappen doet, kan bij de supermarkten gemiddeld 35 procent goedkoper uit zijn door kortingen. Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de aanbieding ‘1+1 gratis’ het meest voorkomt.
Boodschappen zijn duur, maar supermarkten komen met veel aanbiedingen om klanten binnen te krijgen. Dat meldt de Consumentengids, die vandaag verschijnt. Vooral stunten met A-merken komt veel voor. Die bekende merken zijn de afgelopen jaren veel harder in prijs gestegen dan huismerkproducten. Huismerken zijn bijna nooit in de aanbieding.
De kortingen lopen soms enorm op, signaleert de consumentenorganisatie. Het gaat om aanbiedingen tot wel 75 procent op de originele prijs. De gemiddelde korting liep in de afgelopen vijf jaar op van van 31 naar 35 procent.
Wie een beetje oplet kan vrijwel altijd wel een korting vinden voor een product van een A-merk. Dat geldt vooral voor schoonmaakmiddelen, zoals Glorix (gemiddelde korting: 65 procent), Witte Reus (58 procent) en Edet (53 procent), maar ook Fuze Tea (49 procent), Knorr (47 procent) en Pringles (47 procent) gaan vaak voor veel minder over de toonbank.
Aanbiedingen zijn de heroïne van de supermarkten. Zij zijn er helemaal verslaafd aan geraakt
,,Een logische ontwikkeling”, schetst Paul Moers, die de supermarktwereld goed kent. ,,De prijzen nemen alleen maar toe en supermarkten gaan ver om ervoor te zorgen dat klanten binnen blijven en niet naar de concurrent gaan. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is met aanbiedingen.”
Calculator mee naar de winkel
Het is al jaren een gevecht om de laagste prijzen, zegt Moers. ,,De race tot de bodem is al jaren geleden begonnen. Aanbiedingen zijn de heroïne van de supermarkten. Zij zijn er helemaal verslaafd aan geraakt. En ze kunnen niet meer terug.” Vergelijk het met onze oosterburen, zegt Moers. ,,In Duitsland is alles relatief goedkoop. Hier heb je veel aanbiedingen en moet je met je calculator mee boodschappen doen. Die kun je daar thuislaten.”
Het is een ongezonde ontwikkeling, reageert Norman Buysse van marktonderzoeker GfK. ,,Gezien de prijsstijgingen is het sturen op of bewaken van de marge belangrijk, zowel voor fabrikanten als supermarkten. Kortingen zetten de marge nog verder onder druk, dat is onwenselijk.” Dat betekent dat supermarkten het moeilijker krijgen.
Overigens ziet GfK deze ontwikkeling nog niet in de eigen onderzoeken. ,,Over deze maand heb ik nog geen informatie.” In 2022 was de promotiedruk gemiddeld zo’n 22 procent, aldus Buysse. Dat is vergelijkbaar met 2021. De promotiedruk is het deel van de omzet dat afkomstig is van aanbiedingen.
Wil je op de hoogte blijven van handige tips om met je geld om te gaan en geïnspireerd raken hoe anderen hun financiën regelen? Volg ons dan op Facebook en Twitter!
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Geldflaters
Danny moest 90 euro afrekenen bij de kapper: 'Ik durfde zelfs niet te zeggen dat ik het vreselijk vond’
Iedereen maakt wel eens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. Deze week Danny de Roode (26) die zijn haar liet knippen, 90 euro moest betalen en niet durfde te zeggen dat hij het niet mooi vond. -
Met video3
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat?
-
Kan je overstappen als je een behandeling hebt lopen? En zeven andere vragen over je zorgverzekering
Overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan nog twee dagen. In de rubriek zorgverzekeringsmythes schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink wekelijks over zorgverzekeringen. Vandaag: acht veelgestelde vragen over zorgverzekeringen en overstappen. -
-
-
Eerste loonstrookje van het nieuwe jaar valt mee: loon omhoog met gemiddeld acht tot negen tientjes
Werkend Nederland heeft er reikhalzend naar uitgekeken en deze week is het dan eindelijk zover: het eerste loonstrookje van 2023 valt op de digitale mat. Valt het mee? -
PREMIUM
Prijzen in de supermarkt stijgen door, maar moeilijk te voorspellen hoe hoog ze worden
De inflatie is over zijn hoogtepunt heen. Maar daar zullen we in de supermarkt voorlopig weinig van merken. Juist voedsel wordt steeds duurder.
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageervan Haaren
Max Jonkers
Miep Hesemans
R Schoenmakers
J van Wijck