Volledig scherm
Bakstenen van bio cement. © RV

Duurzame Dwarsstraat in Geldrop mag een ‘onsje meer’ zijn

GELDROP - Om de zoveel jaar is een weg afgeschreven en versleten. Dan wordt de hele boel vernieuwd. Dat is het geval in de Geldropse Dwarsstraat. Maar de nieuwe straat wordt iets bijzonders: namelijk duurzaam vanaf de tekentafel. 

En zo'n project waarbij duurzaamheid leidend is, mag ook best iets meer kosten, zegt wethouder Hans van de Laar (DPM, mobiliteit, openbare ruimte).  ,,Zeker als we de meerkosten kunnen wegstrepen tegen een langere levensduur". 

Voor het aanpakken van de Dwarsstraat is in de gemeentelijke boekhouding bijna 6 ton gereserveerd. De weg stond eigenlijk op de rol om dit jaar vernieuwd te worden. Maar dit jaar is ook de reconstructie van de Mierloseweg. De Dwarsstraat is dan een van de omleidingsroutes. Vandaar dat de klus is doorgeschoven in de planning. ,,Waarschijnlijk wordt het in de loop van volgend jaar", zegt een gemeentelijk woordvoerder. 

Politiek krijgt inkijkje

En dat geeft de gemeente mooi de tijd om de Dwarsstraatplannen goed met iedereen te bespreken. Omdat het een bijzondere aanpak wordt, krijgt de politiek eerst een inkijkje. Dat is op 23 maart in een openbare themabijeenkomst in het gemeentehuis. Daarna komt het plan ‘in de inspraak’. Als alle bezwaren en opmerkingen verzameld zijn, maakt het college van B en W een definitief plan. 

Sommige dingen staan al vast. De Dwarsstraat wordt een meter smaller dan nu en dat schept weer ruimte voor meer groen en meer parkeerplekken. Wat ook vaststaat: de 17 lindebomen gaan weg. Volgens Van de Laar zijn ze niet meer gezond en zorgt de ‘wortelopdruk’ voor scheuren in het asfalt en hobbelige parkeerplekken. De bedoeling is om 20 bomen van verschillende soorten terug te plaatsen. 

Cement of bio-cement?

De gemeente heeft het bureau Royal Haskoning in de arm genomen om alle verduurzamings-opties voor de Dwarsstraat naast elkaar te zetten. Van de Laar: ,,Je kan dan denken aan de rioleringsbuizen. Neem je de gewone betonnen waarin cement zit terwijl je weet dat cementproductie wereldwijd voor 9 procent van de CO2-uitstoot zorgt? Of kies je een bio-cement variant die iets duurder is? En wat doen we met het regenwaterriool? Gaan we die aanleggen? Of kiezen we voor waterpasserende betegeling van het wegdek? Maar dat betekent dus wel dat we ons uitgangspunt over het standaard asfalteren van doorgaande wegen moeten loslaten.  En zo kunnen we bijvoorbeeld  ook besluiten om geen aluminium of stalen lichtmasten te gebruiken maar houten. Die vergen dan wel weer meer onderhoud.”

Er is nog een mooi plan, zo legt de gemeentewoordvoerder uit: ,,Het puin van het oude Strabrecht College dat gesloopt wordt, gebruiken als onderlaag voor het nieuwe wegdek". 

De totale kosten van het plan moeten nog berekend worden.