Volledig scherm
© Fotopersburo van de Meulenhof bv

YouTube-kanaal Smoare uit Gemert moet jongeren voor zorg laten kiezen

videoEINDHOVEN - Het leek op een combinatie tussen Jackass en Benidorm Bastards. De ontspoorde opa's woensdagmiddag in de aula van het Eindhovense Olympia college bleken de jongens van het YouTube-kanaal Smoare uit Gemert, met een actie om meer jongeren voor een baan in de zorg te interesseren.

Voor hun boterhammen hadden de leerlingen van het Olympia College woensdagmiddag geen tijd tijdens hun pauze. Tussen de scholieren doken opeens drie losgeslagen bejaarden op. Wat volgt is een act die het midden houdt tussen de grappen van de Benidorm Bastards en de lompe stunts van Jackass. Het duurt niet lang voor de eerste opa onder luid gejuich met rolstoel en al onderuit gaat. Er vormt zich een menigte rondom, alles koortsachtig vastleggend op hun mobiel. Nog meer smartphones komen tevoorschijn als de maskers afgaan. “Wollah, dat is Smoare”, roept een jongen.

YouTube-sterren

De drie mannen van Smoare zijn YouTube-sterren. Op hun kanaal met ruim 500.000 abonnees plaatsen ze filmpjes waarin ze verlaten gebouwen bezoeken, elkaars fiets in beton gieten of uit een rijdende trein hangen. “Omdat onze video’s vooral door jongeren – van 10 tot 16 - worden bekeken, zijn wij gevraagd voor deze actie”, zegt Yvo Bekx. Ze bezoeken drie middelbare scholen als uithangbord van de campagne ‘Kies voor Zorg en Welzijn: Een Stap in de Toekomst’ van Transvorm, een samenwerkingsverband van Brabantse (zorg)werkgevers. Het aantal jongeren dat kiest voor een baan in de zorg daalt, terwijl er nu al een tekort is aan helpende handen. Op Olympia kiest ongeveer 50 procent het profiel zorg en welzijn, maar de school ziet steeds minder scholieren uitstromen richting die opleidingen.

Reacties van de leerlingen op het optreden variëren van “gaaf” en “grappig” tot “belachelijk en onnodig”. “We willen het personeelstekort onder de aandacht brengen, maar wel op dezelfde manier als hoe onze filmpjes zijn: puur entertainment”, zegt Rob Hoekx.

Poep

Hij merkt dat de scholieren van Olympia een slecht beeld hebben wat het werk inhoudt. Ze denken meteen aan poep, lachen de drie. “90 procent denkt dat ze alleen billen afvegen.” En ook bij jongeren die wel een goed beeld hebben, heeft de zorg een slecht imago, weet gymdocent Simon Cornelissen. Door de massaontslagen en de verhalen in de media dat steeds meer werknemers de sector achter zich laten omdat ze meer tijd kwijt zijn met papieren dan patiënten. “Aan het werk kleeft het beeld van een hoge werkdruk en slecht salaris.”

Transvorm wil dat imago opvijzelen. Dus komen bij de filmpjes van Smoare linkjes naar een speciaal voor scholieren gemaakte website met informatie over de soorten werk, functies en kansen op de arbeidsmarkt. De campagne duurt het hele schooljaar. Want een negatief imago veranderen, duurt langer dan een paar minuten YouTube.

Volledig scherm
© Fotopersburo van de Meulenhof bv
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Gemert e.o.