Volledig scherm
Ronald Ramakers, directeur van Glow.

Directeur Glow: de balans tussen de kunstwerken maakt festival bijzonder

EINDHOVEN - De variatie tussen de objecten op het Eindhovense lichtfestival maakt Glow speciaal. De directie wil daar nog meer aandacht aan gaan schenken. De twaalfde editie werd bezocht door 740.000 belangstellenden, 10.000 meer dan in 2016.

De organisatie van Glow is blij met balans tussen de verschillende kunstwerken dit jaar - groot, klein, projectie of autonoom werk, internationale kunstenaar of werkzaam in Eindhoven. "Daar willen we mee verder, want dat is echt Glow, daarmee onderscheiden we ons van andere lichtfestivals en daarom wordt het zo druk bezocht", aldus directeur Ronald Ramakers.

Meer energie steken in het benutten van de kennis die de regio in huis heeft op het terrein van licht en technologie is een ander speerpunt van Glow. Ramakers: ,,Bij bedrijven als Philips en ASML, maar ook bij studenten van Fontys en de TU/e, wordt de kennis vertaald naar inspirerende, slimme projecten. Deze Glow-editie resulteerde dit onder meer in Moving Light (bij The Student Hotel) en Trees of Life (bij De Effenaar). Daar gaan we in de toekomst nog meer mee doen, want dat is typisch Eindhoven en hoort helemaal bij ons lichtfestival. Mooi is natuurlijk ook dat we dergelijke projecten wereldwijd kunnen wegzetten.”

Artikel gaat verder onder de video.

Buitenlandse bezoekers

Ramakers is blij met het groot aantal buitenlandse bezoekers: ,,Ik zag bussen uit België staan en heb ook veel Duits en Frans gehoord: mooi. Maar ook zagen we elke avond stromen mensen vanuit het noorden van de stad door de Piazza komen. Ook in dat opzicht is er een goede mix van lokaal, nationaal en internationale bezoek.”

De Glow-directeur is het eens met de kritiek dat sommige, subtiele, werken door de enorme massa bezoekers niet goed tot hun recht kwamen. ,,Ja, het werk in het Victoriapark en bij het Van Abbemuseum, die waren slecht te zien. Daar moeten we in de toekomst beter rekening mee houden. De omgeving van het NRE bleek daarentegen juist weer heel goed te werken; genoeg beslotenheid daar.”

Volledig scherm
Glow 2017. © Van de Meulenhof

Veiligheid

Elk kunstwerk langs de route heeft een omleiding, maar daar is dit keer geen gebruik van gemaakt. Lo Boelhouwers, die met zijn bureau verantwoordelijk is voor de doorstroming en veiligheid van Glow: ,,Dat was niet nodig, het ging allemaal lekker. Alleen hebben we de Vonderweg (bij het Philips stadion) ‘geknepen’, van 4 naar 2-baans gemaakt, want er werd te hard gereden. En daar hebben we ook een extra oversteek gemaakt, dat bleek nodig.”

Boelhouwers is ook verantwoordelijk voor het schatten van het aantal bezoekers. Er wordt tijdens Glow niet gewerkt met tel-camera’s. ,,Elke avond wordt er door 80 mensen langs de route op bepaalde momenten geteld hoeveel mensen er op een vierkante meter staan of lopen. Dat doen we op meerdere momenten van de avond en zo krijg je een behoorlijk accuraat beeld van hoeveel mensen er aanwezig zijn”, aldus Boelhouwers. De 740.000 bezoekers dit jaar noemt hij dan ook ‘behoorlijk nauwkeurig’. Daarvan kwam een flink deel al gelijk de eerste (zaterdag-)avond: toen bezochten iets meer dan 100.000 mensen het lichtfestival.

Volledig scherm
Glow 2017.
Volledig scherm
Glow 2017. © Fotopersburo van de Meulenhof bv
Volledig scherm
Glow 2017. © Fotopersburo van de Meulenhof bv
Volledig scherm
Glow 2017. © Fotopersburo van de Meulenhof bv
Volledig scherm
Glow 2017. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

poll

Glow moet helemaal gratis zijn

  • Eens (87%)
  • Oneens (13%)
2889 stemmen