Volledig scherm
Mary Laine, directeur LUX Light Festival Wellington Nieuw-Zeeland © Jeff McEwan - Capture Studios

Directeur van lichtfestival LUX in Nieuw-Zeeland onder de indruk van Glow

EINDHOVEN - Ze bezoekt in een maand tijd zo’n vijftien lichtfestivals op alle continenten van de wereld en Glow maakt daar ‘ofcourse’ onderdeel van uit. Mary Laine was een van de oprichters en is nu directeur van het lichtfestival LUX Light festival in Wellington, Nieuw-Zeeland.

Dat viert dit jaar het eerste jubileum en is in die vijf jaar uitgegroeid tot een van de culturele hoogtepunten van het jaar. In 2016 trok het evenement aan het water iets meer dan 100.000 belangstellenden. ,,Met vier vrienden en een budget van omstreeks 2000 euro’s begonnen. Dat budget is nu iets meer en zo ook de omvang, want vorig jaar hadden we er veertig installaties staan”, lacht Laine.

Zones

Ook LUX had eerst een route door de stad, maar is daar dit jaar vanaf gestapt: ,,We werken nu met zones en elke zone geven we een eigen ‘smaak’. Die gebieden zijn van alle kanten te benaderen.” Er is voor die nieuwe werkwijze gekozen omdat het festival dan makkelijker kan groeien. ,,En dat doen we, dus kun je er makkelijker een nieuw gebied aan vastkoppelen. Buiten dat kun je makkelijk een of twee zones laten rondreizen.”

Glow ziet ze voor het eerst en ze heeft de complete route zo’n drie keer gezien. ,,Ik ben echt onder de indruk. Het is ook heel zorgvuldig gecureerd. Opvallend vond ik ook dat veel publiek heel aandachtig keek; Eindhoven houdt van Glow, zoveel is duidelijk. Heel anders dan bij ons is dat er best wat ruimte zit tussen de kunstwerken; zo maak je echt een reis langs de lichtobjecten en word je in staat gesteld even je hoofd leeg te maken voor het volgende.”

Favoriet

Een van de favoriete werken van Laine is de Wensfabriek, op het NRE-terrein: ,,Mooi gemaakt, iedereen kan er iets mee, goede soundspace en ook nog eens voor een goed doel: prachtig! Van de buitenprojecten is mij het kinderproject bijgebleven en natuurlijk het werk in het water bij het Van Abbemuseum, van onder anderen Kari Kola – subtiel en heel sfeervol.”

,,Wat er beter kan aan Glow? Om te beginnen: ik kon nergens een (papieren) routekaart vinden en dat vond ik jammer. De drukte is ook een ding: zóveel mensen om je heen, dat kan je ervaring negatief beïnvloeden. Ik heb dat ook altijd in Sydney, daar is het soms zo druk dat je vanzelf wordt voortgeduwd, brrr. Aan de andere kant weet ik ook dat sponsors méér mensen alleen maar fijn vinden, maar op een goed moment heb je een grens bereikt.” Laine ziet niet veel voordeel in een nog langere Glow-route: ,,Hij is nu al vrij lang vind ik, zeker voor mensen met (kleine) kinderen. Misschien moet je de smallere wegen schrappen of verschillende routes maken.”

poll

Glow moet helemaal gratis zijn

  • Eens (87%)
  • Oneens (13%)
2889 stemmen