Toeschouwers zijn jaarlijks goed voor zo'n 200.000 euro aan inkomsten bij Helmond Sport.
Volledig scherm
PREMIUM
Toeschouwers zijn jaarlijks goed voor zo'n 200.000 euro aan inkomsten bij Helmond Sport. © DCI Media

Coronacrisis maakt financiële uitdaging Helmond Sport nog groter

Helmond Sport werkt druk aan een plan B, nu de coronacrisis het profvoetbal in het hart treft. De financiële uitdaging is groot, zeker ook omdat de club vooral afhankelijk is van sponsorgelden. 

Financieel ligt er toch al een zware uitdaging voor Helmond Sport, zeker met de komst van het nieuwe stadion. Dat zei - inmiddels ex-voorzitter Frans Stienen - al bij de presentatie van de jaarcijfers in januari. Dat vervolgens een coronacrisis uitbrak, maakt het er zeker niet makkelijker op. Daarom werkt de directie van de club inmiddels druk aan een plan B om de komende seizoenen zwarte cijfers te schrijven. Het is ook niet voor niets dat directeur Leon Vlemmings onlangs met zo'n beetje alle sponsoren sprak en er inmiddels een stichting van sponsoren bij de club is betrokken om financieel een zetje te geven. Dat is nodig ook, want ongeveer 75 procent (een slordige 2,4 miljoen euro) van de inkomsten op de jaarbegroting van 3,1 miljoen komt uit sponsorgelden. Het grootste deel daarvan, minstens één miljoen euro, komt van hoofdsponsor Philippe van Esch, eigenaar van het bedrijf Vescom.