Volledig scherm
Jan Umans uit Budel. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Consumenten bezorgd over cv-ketels van Nefit

EINDHOVEN - "Ik slaap niet meer rustig de afgelopen dagen", zegt Jan Umans uit Budel. Net als veel andere Brabanders met een Nefit Topline-ketel is hij bezorgd over zijn veiligheid, nadat twee Helmondse experts namens RTL Nieuws alarm sloegen dat de cv-ketels een verhoogd risico op brandgevaar en koolmonoxidevergiftiging opleveren.

Bij Heleen uit Eindhoven kwam maandag een monteur langs voor het reguliere onderhoud aan haar geleasede ketel uit 2008, dat eens per anderhalf jaar plaatsvindt. Na vijf minuten was hij weer weg. "Er lekt zuurstof uit de ketel en de warmtewisselaar was licht verbogen", zei hij, maar dit was volgens hem geen reden tot paniek. "Wat ze nu schrijven, is overdreven. Er moet heel wat gebeuren voordat een ketel in de fik vliegt", aldus de monteur. Volgens Nefit zijn er twaalf gevallen van brandschade bekend, de onderzoekers vermoeden tientallen. "Ik hoefde me niet ongerust te maken, zei hij, alleen wat ik niet kan rijmen, is dat hij daarna wel een spoedmelding maakt bij Nefit."

Donderdagmiddag vervingen ze de warmtewisselaar, volgens de onderzoekers de probleemveroorzaker. "Het nieuwe frame is degelijk en steviger." Vrijwel alles binnenin is nu vernieuwd. Er is een koolmonoxide-melder en goede ventilatie. Heleen is gerustgesteld "tot op zekere hoogte". "Ik weet niet of alles echt verholpen is of opgelapt. Ik ben geen monteur, dus weet niet of er verborgen gebreken zijn."

Weggesmolten

Ook bij Heimen Morelissen uit Gemert verving onderhoudsbedrijf Feenstra de gehele binnenkant nadat ze een gevaarlijke situatie constateerde. De binnen-isolatie en zelfs de deur bleek deels weggesmolten. "Nu er een verbeterde versie inzit, neem ik aan dat alles weer in orde is."

Maar veel mensen zijn het vertrouwen definitief kwijt, zoals Jan Umans uit Budel. Hij slaapt slecht na het nieuws en is bang dat het ook bij hem misgaat. Als Umans naar de binnenkant van zijn Topline-ketel uit 2008 kijkt, ziet hij roetaanslag. "Al meteen waren er problemen dat het water soms niet opwarmde. Na het vervangen van onderdelen ging het even goed, waarna problemen weer terugkwamen." Ook voelt hij zich genept door Nefit. "Vorig jaar deden ze een aanbieding van 650 euro teruggave voor mijn ketel, maar dat bleek alleen bij aanschaf van een 2000 euro kostend nieuw exemplaar." Terwijl hij een vergelijkbaar model voor 1100 op het oog had, dus werd alleen de gasbrander vervangen.

Nu biedt Nefit aan oude toestellen in te ruilen voor een nieuwe ketel voor ruim de helft van de prijs. Ruim 120.000 Nederlanders hebben een mogelijk gevaarlijk model, gemaakt tussen 2006 en 2009, dat vervangen moet worden. Een groep verenigde gedupeerden die geen Nefit meer wil, wordt geholpen door claimplatform ClaimShare. "De bedoeling is om samen op te trekken en met Nefit tot een goede oplossing te komen", zegt oprichter Dirk-Jan van den Broek. "We gaan voor volledige compensatie."

Brandgevaar

DirkJan Luykx uit Eindhoven: "Ik ervaar nu geen problemen, maar ik weet niet of de ketel bijna aan het lekken is. Naar aanleiding van eerdere berichten komt de installateur al drie jaar op rij in plaats van zoals aanbevolen een controle om het jaar en heb ik 2 ketels, wat 150 euro per bezoek kost. Van Nefit heb ik gehoord dat er geen vervangingsonderdelen voor de gasbranders beschikbaar zijn uit China. Het is absurd dat ik en mijn gezin nu ondertussen de risico's dragen van het brandgevaar."

Mevrouw Van Duin uit Eindhoven: "In december tijdens de onderhoudsbeurt vroeg de monteur of Nefit de warmtewisselaar afgelopen voorjaar had vervangen in verband met de ontdekte risico's. Ik vertelde dat ik alleen eerder een nieuw hydroblok had gekregen ter voorkoming van waterlekkage bij de serie Nefit Smartline en Topline Compact. Nefit is in mijn ogen nalatig geweest omdat ik nu nooit een brief heb ontvangen. Gelukkig vertelde de opmerkzame monteur mij dat dit al vervangen had moeten zijn en is het nu bijna een jaar te laat opgelost. Omdat ik over de lekkage wel een brief kreeg, maak ik me een beetje zorgen of ik nog wel goed in hun systeem sta."

Wil van Beek uit Valkenswaard: "In februari 2017 kreeg ik een brief van Nefit dat de brander unit vervangen moest worden. Toen ik mijn onderhoudsmonteur belde, zei hij dit in het reguliere onderhoud mee te nemen maar dat Nefit zelf de nieuwe onderdelen nog onvoldoende aan kon leveren. Een jaar later is er nog niets gebeurd. Ik heb na de recente berichtgeving meteen mijn onderhoudsmonteur gebeld en nu wordt a.s. maandag onderhoud uitgevoerd en de nieuwe unit geplaatst."