Dirigent in Speelhuis in Helmond: 'Zoveel instrumenten bij elkaar is echt uniek’

VIDEOHELMOND - Overdonderend, dat is het beste woord om het concert 'A scene of music' van de slagwerkgroepen van Muziekvereniging Jong Nederland Asten en Harmonie Sint Cecilia uit Milheeze te beschrijven.

Op het podium van theater Het Speelhuis staan maar liefst tien pauken, twintig marimba's, tientallen trommels, drums en wat er nog meer aan slagwerkinstrumentarium te vinden is om het publiek te trakteren op een boordevol programma vol bekende film- en op film geïnspireerde muziek. 

Krachten laten bundelen

Veel van het repertoire is niet vaak te horen in Nederland. "In How to Train your dragon zitten 27 verschillende partijen, dat kun je gewoonweg niet spelen met een enkele slagwerkgroep", aldus dirigent Harrie van Otterdijk. Van Otterdijk is dirigent van beide slagwerkgroepen en kon hen daardoor de krachten laten bundelen. "Zoveel instrumenten bij elkaar hebben, is echt uniek. Dat zie je bijna nooit", zegt Van Otterdijk enthousiast.

Speciaal voor dit concert werken de slagwerkers samen met de bekende sopraan Charlotte Janssen en andere gastmusici. Ook is het Helmondse theater Het Speelhuis afgehuurd, een locatie waar beide slagwerkgroepen normaal gesproken niet optreden. "Het is heel gaaf om een keer in zo'n zaal te mogen spelen en zulke grote werken te kunnen spelen", vindt Jan Waals van het Percussion Ensemble uit Asten. Aan alles is te merken dat de professionele technici van Het Speelhuis aan de knoppen zitten. Het geluid is imponerend maar nergens te hard, iets dat gemakkelijk had kunnen gebeuren met zoveel slagwerkers bij elkaar. Wie zijn ogen sluit, hoort zelfs amper dat er een slagwerkgroep aan het spelen is. Zoveel verschillende klanken en stijlen weten de slagwerkers uit hun instrumenten te halen.

Perfect getimede slapstick

Elk muziekstuk wordt vergezeld van bijpassende filmbeelden die boven de musici worden geprojecteerd. De perfect op de muziek getimede slapstick bij het stuk A pie in the face leidt tot veel gelach uit de zaal, waar het publiek even daarvoor nog bijna angstig terugdeinsde bij de wat naargeestige sciencefiction-beelden behorende bij het stuk Science Fiction. Ook stapt het publiek bij de themamuziek van achtbaan Joris en de Draak letterlijk even in het karretje. Deze muziek is speciaal voor dit concert gearrangeerd, net als onder meer de muziek van het computerspel Civilisation.

Aan het concert ging een hele logistieke operatie vooraf. Bijna een jaar lang reed er elke week een vrachtwagen van Milheeze naar Asten en viceversa om te zorgen dat de leden van beide slagwerkgroepen samen konden repeteren. "Voor een repetitie van 1,5 uur waren we dus al snel 3,5 uur in touw. Erg druk, maar het resultaat mag er zijn", vindt Stef Reijnders van Slagwerkgroep St. Cecilia. Het publiek dat de hele middag muisstil zat te luisteren is het daar getuige het daverende applaus en de staande ovatie mee eens.

Volledig scherm
Slagwerkconcert A scene of music. © Carla van Loon
  1. Vooroordelen verdwijnen bij Human Library in Helmond door échte verhalen

    Vooroorde­len verdwijnen bij Human Library in Helmond door échte verhalen

    HELMOND - ‘Drempel’ is het woord dat zaterdagmiddag in de Helmondse bieb vaak valt tijdens Human Library. De bibliotheekbezoekers ontmoeten onder meer mensen met handicaps, verslaafden, transgenders en vluchtelingen. Mensen die vaak met vooroordelen geconfronteerd worden en soms ver van de leefwereld van hun gesprekspartners af staan. Of in een metafoor uitgedrukt: achter de kaft schuilt een misschien wel interessant boek.
  2. Helmondse 'Billy Elliot' (79) komt ook uit arbeidersgezin, maar mocht wel op ballet
    PREMIUM

    Helmondse 'Billy Elliot' (79) komt ook uit arbeiders­ge­zin, maar mocht wel op ballet

    HELMOND - Zijn levensverhaal lijkt op dat van Billy Elliot. Jan Smits (79) uit Helmond groeide op in een arbeidersgezin en schopte het tot professioneel balletdanser in internationale voorstellingen. Hij was bevriend met Wim Sonneveld, schudde de handen van het complete Koninklijk Huis maar werkte ook noodgedwongen in de centrale keuken van Philips. „Ik heb me nooit iets aangetrokken van opmerkingen.”

In samenwerking met indebuurt Helmond