Volledig scherm
Breng Flex Bus, archieffoto Eveline van Elk © Eveline Van Elk

ED test flexbus in Arnhem, die straks ook in Helmond rijdt

ARNHEM/HELMOND - In Nijmegen en Arnhem rijden sinds een jaar flexbussen waarbij reizigers ritjes bestellen per app of telefoon. Helmond krijgt die binnenkort ook. Het ED reed een stukje mee in Arnhem.

Ik sta op de Westervoortsedijk in Arnhem en plots wil ik kleding kopen bij Primark in het centrum. Liefst zo snel mogelijk, zonder uitzoekwerk hoe laat en waar de bus gaat.

Dus bestel ik voor 3,50 euro een ritje met Breng flex. Dat zijn kleine busjes van vervoersbedrijf Breng (de 'Hermes' van Arnhem). Die rijden op afroep van halte naar halte zonder overstap. Geen dienstregeling, geen vaste route. Een rit bestellen kan door te bellen of via een speciale app op de smartphone.

Belbusjes

Dat klinkt mooi, maar werkt het ook? In Helmond verdwijnen de stadsbussen per 11 december ten faveure van belbusjes, hier Bravo flex geheten. Daarom neemt het ED de proef op de som in Arnhem.

Eerst download ik de app van Breng flex op mijn telefoon. Na het aanmelden verschijnt de kaart van Arnhem. Een paarse stip toont waar ik ben, blauwe stippen zijn haltes in de buurt. Na een tik op de vertrekhalte en een tik op de bestemming (Primark staat op de kaart) verschijnt een nieuw scherm. Graag invullen: hoeveel personen, wel of geen plek nodig voor rolstoel of kinderwagen? 

Betalen

Betalen kan in een volgend scherm direct online of later met pin of ov-chip in de bus. Volgende scherm. Breng flex laat weten de dichtstbijzijnde chauffeur te zoeken en vraagt te zwaaien als ik hem zie. Een halve minuut later kijkt een lachende Roland mij aan: deze chauffeur is over één minuut bij de halte, belooft de app. Ik loop erheen en waan me gelukkig: Breng flex komt gemiddeld pas na vijftien minuten ter plaatse.

Bij het openen van de busdeur begroet Roland me bij voornaam, ik kan pinnen en we vertrekken. „Dit is heerlijk werken,” vindt de chauffeur die als achternaam Loman heeft. Aan zijn dashboard hangt een telefoon. Daarop verschijnen de ritten (met naam van de klant) die een computersysteem voor hem selecteert. „Nee ik word niet tureluurs van het kriskras rijden”, vertelt Loman als we Primark naderen. „Je blijft wakker en het is leuk: steeds andere mensen, steeds andere ritjes.”

Succes

In Arnhem en Nijmegen vervoeren acht flexibele busjes en vier elektrische personenauto's mensen binnen de steden en omliggende dorpen. Een succes, zo blijkt. „We hebben ruim twaalfduizend geregistreerde gebruikers, ruim tweehonderd ritten per dag met gemiddeld 350 personen,” vertelt Daan Stevens van Connexxion, het moederbedrijf van Breng en Hermes. „In totaal vervoeren we meer mensen dan voor de introductie van Breng flex.”

Het is de vraag hoe Bravo flex in Helmond uitpakt. In Gelderland is Breng flex een aanvulling op de bestaande buslijnen. In Helmond komt Bravo flex in de plaats van alle stadslijnen, op één na. Nog een verschil: de streeklijnen van en naar Helmond blijven, terwijl de dorpen rondom Arnhem en Nijmegen een Breng flex erbij kregen. Het is appels met peren vergelijken, erkent Stevens. „Maar het systeem is hetzelfde. Onze gebruikers noemen het een verbetering.” 

Connexxion

De flexbus is ontwikkeld door Connexxion. Dat heeft ervaring met taxi's en ambulances. „Daarmee moet je zo efficiënt en snel mogelijk rijden, zonder vaste routes.” Het computermodel dat dit aanstuurt, legde Connexxion over het ov rond Arnhem en Nijmegen. De provincies Gelderland en Brabant willen namelijk vernieuwen maar vooral: de kosten van lege bussen die vaste rondes rijden terugdringen.

Helmonders zullen moeten wennen, denkt Stevens. „Hier boekten mensen in het begin ritjes in het weekend, om te proberen. Nu zien we veel woon-werkverkeer. De bussen rijden nu voortdurend rond.”

3 euro

In Helmond is de vaste ritprijs straks drie euro, flink duurder dan nu. 65-plussers krijgen een euro korting. Studenten verliezen hun voordeel. „We werken aan meer vormen van korting,” vertelt Stevens. „Gemeenten kunnen ook kiezen om ritten in te kopen voor doelgroepen, zodat zij met korting reizen.” Eén ding kan Stevens alvast beloven: „In Helmond mogen reizigers straks hun eerste ritje gratis maken.” 

Volledig scherm
Het beginscherm van de app om een rit te bestellen. © Simon Rood
Volledig scherm
Reizigers zien waar ze zich bevinden (paarse stip) en waar haltes zijn (blauwe stippen). © Simon Rood
Volledig scherm
Op de kaart kiest de reiziger vertrek- en aankomsthalte. © Simon Rood
Volledig scherm
Daarna kan de reiziger aangeven met hoeveel die reist en of er ruimte nodig is voor bijvoorbeeld een rolstoel. © Simon Rood
Volledig scherm
Betalen kan direct via de app of later in de bus met pin of ov-chip. © Simon Rood
Volledig scherm
Na het boeken van de rit zoekt de app de dichtstbijzijnde chauffeur. © Simon Rood
Volledig scherm
In dit geval chauffeur Roland en hij komt er zo aan. © Simon Rood
Volledig scherm
Breng-flexchauffer Ronald Loman in Arnhem. © Simon Rood
Volledig scherm
Een passagier maakt gebruik van Breng Flex. © Foto’S Bert Beelen