Volledig scherm
Coen Haver © copyright Marc Bolsius

Filmmaker Coen Haver uit Helmond gaat Amerikaans

HELMOND - Hij was altijd al met film bezig maar vond zichzelf geen filmmaker. Toch werd hij dat, en nu waagt Coen Haver de sprong in het diepe.

Coen Haver is ‘a little bit overwhelmed’. Drie Europese filmfestivals hingen al aan de lijn. Maar ook een aantal Amerikaanse. Het is nu al zeker: de talentvolle filmmaker, afkomstig uit Helmond, gaat met Boxcar zijn debuut maken in de States. Over een tijdje, want deze week startte hij met de preproductie.

Het was afgelopen voorjaar op het New Renaissance filmfestival in Amsterdam, platform voor onafhankelijke filmmakers: Haver (31) raakte in gesprek met de Amerikaanse scenarioschrijver David-Matthew Barnes. „Hij won een prijs, ik won een prijs. Dan ontmoet je elkaar.” Barnes bleek gecharmeerd van Havers succesfilm Mijn Stuk Geluk. Even later had de Nederlander de productierechten van Boxcar.

De prestatie kenschetst naar eigen zeggen Havers beste eigenschap: „Ik kan goed lullen met mensen. Ze ‘meenemen’. Netwerken ook.” Verder is Haver, die al zes jaar in Den Bosch woont, vooral bescheiden. Er zijn veel betere regisseurs, vindt hij, en veel betere cameramensen. Aan de andere kant: Haver, gespecialiseerd in korte films, won de voorbije jaren al vaker prijzen.

De interesse voor film kwam vroeg. Als manneke keek hij wel honderd keer Belle en Het Beest. Op de middelbare school, het Dr. Knippenbergcollege, zat hij in de mediatheek uren op een tv’tje films te kijken. Toen hij Amores Perros zag, een Mexicaanse film over de duistere kant van de mens, gebeurde er iets met Haver. „Ik dacht: als ík toch ooit zoiets zou kunnen maken…”

Geschiedenis

Toch leek het er niet van te komen. „Als je als 17-jarige zegt dat je iets met film wil, zegt iedereen: ‘Doe maar gewoon geschiedenis of zo’.” Haver ging geschiedenis studeren, en politicologie. Eén jaar. En daarna een jaar Taal- en Cultuurstudies. Met film was hij alleen hobbymatig bezig, als recensent van een online-filmpersbureau. Tot een Nederlandse regisseur zei: ‘Als je zo veel van film houdt, waarom ga je dan niet Film- en Theaterwetenschappen doen?’ „Ik had eigenlijk geen goed antwoord.”

Haver realiseerde zich hoe bezeten van film hij altijd al is geweest. „De schuine wanden van mijn zolderkamer hingen helemaal vol filmposters. Als ik met vriendjes films ging kijken, deed ik altijd een inleiding. Ik kaftte mijn schoolboeken met filmposters.” Alsnog volgde Haver zijn hart.

In 2009 maakte hij als student zijn eerste korte film: Onmacht. Over een huisarts die een euthanasie-aanvraag krijgt en daar heel erg mee worstelt omdat zijn eigen vrouw op sterven ligt. „Daar heb ik veel van geleerd, vooral over verhalende opbouw. In een korte film kun je qua plot weinig; het moet meteen duidelijk zijn. Onmacht is te veel losse flarden. Maar goed, misschien moet je zoiets wel eerst ervaren om te weten wat er anders moet.” En waarom zo’n zwaar thema? „Er was destijds een maatschappelijk debat hierover.”

Prijzen

De laatste jaren raakte Haver op stoom. Hij maakte een documentaire over een horlogemaker (Alle Tijd, 2014), een jeugdfilm over een jongen die verliefd wordt op een veel te mooi meisje (Floris en Pip, 2015) en vorig jaar dus Mijn Stuk Geluk, met een hoofdrol van Hetty Heyting. Deze film, over twee Amsterdamse volksvrouwen die al jaren een geheime relatie hebben, was te zien op filmfestivals in onder meer Shanghai, Montevideo en Thessaloniki en won diverse prijzen.

Toen werd het voorjaar 2017 en ontmoette hij in Amsterdam die Barnes. „Een wáánzinnig script”, zegt Haver over Boxcar. Het verhaal gaat over twee homoseksuele tieners die zich opsluiten in een verlaten treinstel (boxcar), om echt zichzelf te kunnen zijn. Een film over identiteit, die zich afspeelt in één ruimte. Niet gemakkelijk; een uitdaging. Maar Haver had er direct een klik mee.

Hij kocht de productierechten en zegde zijn baan bij PostNL op. „Het is een gok, maar als ik nu de sprong niet waag, krijg ik misschien de kans niet meer.” Financieel gaat hij niet wijzer worden van Boxcar, weet Haver. „Dit moet mijn ticket worden naar meer.”

Deze week is een crowdfundingactie gestart voor Boxcar. Via de website van CineCrowd kunnen belangstellenden meer informatie over het project vinden en een donatie doen