Volledig scherm
Een passagier maakt gebruik van Breng Flex. © Bert Beelen

Gemeentebestuur in Helmond over onrust rond Bravo flex

HELMOND - ‘We zien al jaren een terugloop in het aantal reizigers en als we niets vernieuwends doen, dreigen we de stadslijnen uiteindelijk kwijt te raken.’ Dat schrijft het Helmondse gemeentebestuur in antwoord op vragen van de PvdA over de invoering van de busjes van Bravo flex. Die gaan per 11 december op afroep - via app of telefoon - rijden door de stad. Ze komen in de plaats van alle stadslijnen, op één na.

Bij busreizigers bestaan zorgen over de beschikbaarheid van openbaar vervoer in de stad maar vooral ook over de hogere prijs (3 euro per rit) en het afschaffen van kortingen (studenten met hun ov-kortingskaart moeten de volle mep betalen). Burgemeester en wethouders geven aan dat de provincie verantwoordelijk is en accepteren haar uitleg dat zonder betalende studenten het nieuwe systeem moeilijk rendabel te maken is. Bovendien, zo stellen BenW, blijven scholen als ROC ter AA en Summa via de reguliere bus bereikbaar.

Het college begrijpt de onrust maar onderstreept het belang van het uitproberen van nieuwe mobiliteitsconcepten. Tegenover belangrijke voordelen als ‘maatwerk’ en de ‘bereikbaarheid van Dierdonk, Helmond-west en industrieterrein BZOB’ staat het ‘nadeel van de hogere prijs’, wordt erkend: ‘Daar kunnen we als gemeente maar beperkt invloed op uitoefenen. Op dringend verzoek van het college is het tarief wel naar beneden bijgesteld.’

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Helmond