Volledig scherm
BravoFlex, hier in Eindhoven, trekt nog het gehoopte aantal reizigers. © Jean Pierre Reijnen

Groepskorting en Taxbus-tarief moeten in Helmond meer reizigers voor BravoFlex lokken

HELMOND - BravoFlex voert in Helmond groepskorting in en verhoogt de hoeveelheid haltes, vooral in het centrum. Ook mogen Taxbus-pashouders voortaan instappen. Zo moet het aantal reizigers gaan stijgen.

In Helmond blijven de busjes op afroep ook rijden in 2020. Maar omdat het aantal gebruikers rond de honderd per dag blijft hangen, willen provincie en gemeente komend jaar gebruiken voor proeven om de populariteit van BravoFlex te vergroten. Het doel: 175 reizigers per dag.

Om te beginnen voert busvervoerder Hermes groepskorting in. Nu kost een rit, ongeacht de afstand, drie euro per persoon. Volgend jaar betaalt de tweede reiziger twee euro, de derde reiziger 1,50 euro en mede-reiziger nummer vier betaalt één euro. Hermes neemt de kosten voor zijn rekening.

Achterkant Elzas

In en rond het centrum komen meer haltes, om de bereikbaarheid te vergroten. „De achterkant van de Elzas Passage is daarvoor een goede kandidaat”, aldus een woordvoerster van de gemeente Helmond. „Verder gaan we de komende tijd kijken waar precies de behoefte een extra haltes ligt.”

Ook wil BravoFlex een proef houden met Taxbus-reizigers. Wie nu een WMO-indicatie heeft en dus met korting kan reizen met de regiotaxi, mag voor datzelfde bedrag instappen bij de flexibele bus. Binnenkort nodigt Helmond mensen uit zich te melden voor een ‘testgroep’. „We gaan kijken of we de Taxbus en BravoFlex kunnen integreren”, aldus de gemeentewoordvoerster. „Deze pilot is een eerste stapje.”

Portemonnee

Taxbus is een regionale taxi voor ouderen en mensen met een beperking. De dienst wordt betaald door de regiogemeenten. BravoFlex valt onder het reguliere openbaar vervoer, waarvoor de provincie de portemonnee trekt. Hoe straks de uitgaven en inkomsten worden verdeeld, is onderwerp van aandacht tijdens de pilot.

De provincie introduceerde in 2018 BravoFlex ter vervanging van een aantal vaste buslijnen. Die trokken te weinig reizigers, waardoor de kosten te hoog werden. Ook Eindhoven, Veldhoven en Waalre kennen inmiddels de belbusjes. De belangstelling ervoor is ook daar nog steeds niet zo groot als de provincie hoopte.

In samenwerking met indebuurt Helmond