De N279 tussen Veghel en Asten .
Volledig scherm
De N279 tussen Veghel en Asten . © Domien van der Meijden

GS kiest voor 'toekomstbestendige' N279 tussen Veghel en Asten

DEN BOSCH - Vele jaren wordt er al over gesproken en is erover gesteggeld, maar door de keuze van GS voor het voorkeursalternatief van de regio, komt de verbetering van de N279 tussen Veghel en Asten nu een stuk dichterbij. Dinsdag nam het college 1 op 1 het door de regionale stuurgroep aangedragen alternatief over, met daarin een omleiding bij Dierdonk en ongelijkvloerse kruisingen en oversteken.  

Een informatiekaart is HIER te vinden.

De weg krijgt, met uitzondering van een stukje bij Veghel, tweemaal één rijstrook. Alle viaducten en andere 'kunstwerken' worden op de groei gebouwd, zodat een verdubbeling op vrij eenvoudige wijze mogelijk wordt. 

Het plan is op enkele kleine onderdelen aangepast. Zo kiezen GS voor een 'halve' aansluiting van de N279 met de N607, de weg naar Bakel. Hier kan het verkeer straks alleen in zuidelijke richting afslaan. Een oprit naar het noorden komt er niet, omdat berekend is dat hiervan heel weinig gebruik zou worden gemaakt. 

De komende tijd wordt een zogeheten provinciaal inpassingsplan gemaakt, waarin de plannen in detail worden uitgewerkt. Dat PIP moet medio volgend jaar gereed zijn. Na vaststelling door Provinciale Staten kan er beroep worden ingesteld. Onder meer zal uit het onderzoek voor het PIP duidelijk worden hoeveel bedrijven en particulieren er moeten wijken op het tracé van de omleiding bij Dierdonk. 

Bij de bron
In totaal moet 48 hectare natuur worden gecompenseerd, 'zo dicht mogelijk bij de bron', aldus gedeputeerde Christophe van der Maat. Met de aanleg van de weg, waarvan de start is voorzien in 2020, is een bedrag gemoeid van 241 miljoen euro. ,,De grootste provinciale investering in infrastructuur in de afgelopen jaren", aldus Van der Maat. 

In dat bedrag is ook 20 miljoen euro inbegrepen voor extra's, zegt de gedeputeerde. ,,Zoals innovatieve maatregelen tegen geluidsoverlast. Dat zijn maatregelen, die we met omwonenden gaan bedenken, die wettelijk gezien eigenlijk niet hoeven." Uit het potje, dat door de betrokken gemeenten aangevuld moet worden met 4,5 miljoen, worden ook maatregelen bekostigd om de weg zo 'goed mogelijk' in het gebied in te passen. Verder wordt er ook de monitoring van de verkeersdrukte op de N279 van betaald. 

Onderdeel van de plannen is ook de vergroting van de rotonde op de Beeksedijk in Gemert, omdat daar meer verkeersdrukte wordt verwacht als gevolg van de ombouw van de provinciale weg. Voor het knelpunt Beekse Brug wordt eveneens gezocht naar oplossingen, zo zegde Van der Maat toe. ,,Daar gaan we niet geïsoleerd naar kijken, maar dat is onderdeel van een veel bredere studie. We gaan zo spoedig mogelijk op zoek naar mogelijke oplossingen." Over wat die oplossingen zouden kunnen zijn, wil Van der Maat geen enkele uitspraak doen. ,,Dat ligt politiek zó gevoelig, ik ga daar geen voorschotje op nemen."

In samenwerking met indebuurt Helmond