Helmonds echtpaar eert hulp met ‘zorgpin’

VideoHELMOND - Wat normaal een kwartiertje wassen en bijkletsen is, was vrijdag even anders. Er staan bloemen, tompouces en chocolade op de eettafel van Paul Boden (94) en zijn vrouw Marlies Boden (82). En dat allemaal om de 43-jarige Heidi Jansen in het zonnetje te zetten. Zij is namelijk zorgverlener bij het stel uit Helmond dat haar erg dankbaar is. Het echtpaar had nog een verrassing: de zorgpin als blijk van waardering.

Het is nu ongeveer twee jaar geleden dat Paul Boden een herseninfarct kreeg. Zijn vrouw, Marlies Boden, heeft destijds veel voor hem gedaan, maar ze kon het niet alleen. ,,Hij is goed opgeknapt, maar lopen kan hij niet meer zo goed”, vertelt ze. Paul heeft daarnaast ook een spraakprobleem en moeite met drinken. ,,Ik kon veel voor hem betekenen, maar hem wassen en douchen ging gewoon niet lukken.” 

Zodoende kwam zorgverlener Heidi Janssen (43) van De Zorgboog drie tot vier keer per week langs. Marlies: ,,Ze weet precies hoe ze Paul moet behandelen. Andere zorgverleners doen ook erg goed hun werk, maar omdat ze hier minder vaak komen, blijft het bij ‘goed werk’. Heidi vergeet de kleine dingetjes niet. Paul is bijvoorbeeld trots op zijn haren, die kamt ze dan goed door en föhnt ze op het laatst. Ook spuit ze nog altijd een geurtje bij hem op.” 

Volledig scherm
Marlies, Heidi en Paul in de woonkamer tijdens het geven van de zorgpin © ED

Dat Heidi op deze manier zo erg wordt verrast, had ze niet verwacht. ,,Ik heb altijd al het gevoel gehad dat mijn werk echt werd gewaardeerd door hen, maar dit is natuurlijk wel heel bijzonder”, legt ze uit. Alhoewel ze eerst haar twijfels had over de ouderenzorg, baalt ze nu dat ze niet tien jaar eerder al is begonnen. ,,Het leuke aan dit werk is dat je echt iets kan betekenen voor de mensen. Ze zijn je dankbaar en dat doet goed.”

En alsof alle bloemen en champagne nog  niet genoeg waren, krijgt Heidi ook nog een zorgpin toegediend. ,,Die kun je gewoon online bestellen”, vertelt Marlies. Het is een symbolisch cadeau in de vorm van een mooie en kwalitatieve pin. ,,Met zo‘n pin maak je iemand duidelijk dat je het erg waardeert wat hij of zij heeft gedaan voor jou. We willen er wel even bij zeggen dat Heidi hier niet de enige is die haar best doet. Het gehele zorgteam is namelijk echt top. Heidi zien we nu eenmaal vaker en kent ons ook zo goed. Dat maakt het nét even wat specialer om dit te doen voor haar.” Hulpverleners ontvangen de laatste tijd steeds meer zorgpinnen en dat vindt Marlies een mooi gebaar. ,,Het gaat vandaag écht even om haar, en niet om mijn man.”

  1. Kleine kermis heeft het moeilijk: ‘Ieder jaar verdwijnen er dertig dorpskermissen’
    PREMIUM

    Kleine kermis heeft het moeilijk: ‘Ieder jaar verdwijnen er dertig dorpsker­mis­sen’

    DE RIPS – Ieder jaar verdwijnen zo’n dertig kleine dorpskermissen van de evenementenkalender, stelt de Nationale Bond voor Kermisbedrijfhouders Bovak. Daardoor zijn er nu nog ‘slechts’ 1200 over van de 1500 enkele jaren geleden. Oorzaken hiervoor zijn vergrijzing in de dorpen, oplopende kosten en strengere regelgeving voor exploitanten. Desondanks genoten De Rips en Brouwhuis afgelopen weekend volop van het traditionele dorpsfeest.

In samenwerking met indebuurt Helmond