Volledig scherm
Het schoolgebouw kent veel plekken om te werken én te kletsen. © FotoMeulenhof

Het geheim van pabo De Kempel in Helmond

VIDEODrie keer op rij gekozen worden tot nummer één pabo van Nederland. En 'leverancier' zijn van de beste leraar en leukste meester. Dan doe je iets goed. Hoe kreeg Hogeschool De Kempel in Helmond dat voor elkaar? Het ED liep een dag mee.

De deur van de docentenkamer staat open. Die bij vele lokalen ook. Het tekent de sfeer op school: binnen zonder kloppen. Iedereen kent elkaar, het is vaker jij dan u. Buiten staat een mobiele friteskraam, maar dat is niet gebruikelijk. De Kempel geeft een frietje of snack cadeau aan de leerlingen. Om mee te vieren dat de hogeschool voor de derde keer op rij is uitgeroepen tot beste pabo (pedagogische academie voor de lerarenopleiding in het basisonderwijs).

Deze enige hbo-opleiding van Helmond, die enigszins verscholen ligt tussen Deurneseweg en het spoor, levert leerkrachten af die een streepje voor hebben bij sollicitaties.

,,Het heeft met betrokkenheid te maken. Ik ken de meeste studenten die hier rondlopen", zegt docent Mark Sanders. ,,Het zijn de korte lijnen. De eerste keer dat ik hier college gaf, deed de computer het niet. Op mijn oude school moest ik daarvoor een briefje invullen. Hier kwam de conciërge en die had het in vijf minuten opgelost."

Tekst gaat verder onder de foto

Volledig scherm
De Kempel, verscholen in het groen aan de Deurneseweg in Helmond. © FotoMeulenhof

,,Studenten zien dat wij het als team leuk hebben. Dat er een prettige sfeer hangt", vult zijn collega Sanne Schoenmakers aan. ,,Veel oud-studenten komen hier werken. Dat zegt genoeg." Een van hen is Daan Verhees, die onderwijskunde geeft. ,,Dat had ik destijds al bedacht: als ik hier ooit terug kan komen, doe ik dat. Waarom wij de beste pabo zijn? Wij verwachten veel van studenten. Daardoor gaan ze harder werken. Wel ondersteunen we ze waar het kan. Het is een Kempel-familie."

Het eerste uur lesgeven betekent dat leerlingen later binnenstappen, blijkt in de rekenles van Sanders. De trein houdt zich nu eenmaal niet altijd aan lesroosters en een deel van de studenten komt uit Limburg. ,,We moeten zo snel mogelijk vergeten dat Hans in de klas zit", geeft de docent mijn rol als toeschouwer aan. ,,Wie?", antwoordt een meisje gevat.

Duidelijke taal

Er zitten twee lagen in de les: de studenten leren over rekenen en wiskunde. En ze leren over didactiek. De antwoorden op vraagstukken moeten meteen gepresenteerd worden. In duidelijke taal. ,,Je komt straks voor de klas te staan, dan moet je het kunnen uitleggen", houdt Sanders zijn groep voor.

Het schoolbord met krijtje behoort definitief tot het verleden, blijkt maar weer eens in de les aardrijkskunde. Het gaat over de Deltawerken en docent Ankie van Gisbergen laat op het digitale bord filmpjes zien. Op een blind kaartje moeten de tweedejaars tien zwakke schakels aan de kust intekenen. ,,Je mag de atlas gebruiken, je mag ook op internet zoeken."

Hier zitten 22 leerlingen, onder wie vijf jongens. Bij de volgende afspraak in de collegezaal zijn dat er vier keer zo veel. Keurig verdeeld in bassen, tenoren, sopranen en alten. Willem Heldens geeft koorzang. Vol passie en humor: ,,Je moet zingen alsof je leven er vanaf hangt. Van welke voetbalclub ben jij fan? Ajax? Als je bij Ajax bent, zit je toch ook niet zo zacht te roepen", houdt hij een jongen voor.

Bij onderwijskunde zijn de studenten in duo's bezig met een betogend artikel. Docent Daan Verhees gaat de groepjes af, luistert naar problemen, geeft tips. ,,Deze groep gaat in het voorjaar naar de Ardennen en de Eiffel. Wandelen met de rugzak. Moeten ze zich vier dagen zelf zien te redden. Dat betekent ook dat ze zichzelf tegenkomen."

Prestatiedruk

Els van Tilburg uit Vlierden en Tim Verhees uit Someren schrijven een artikel over 'het gebruik van een koptelefoon bij de citotoets door kinderen met dyslexie'. Ze mochten zelf het onderwerp kiezen. ,,Ik vind dat je niet behandeld wordt als een nummer. En het is niet alleen les krijgen en stage lopen. Er is veel omheen. Een student ging naar Gambia. De hele school heeft meegeholpen om geld in te zamelen. Onder meer door taarten te maken, onder de noemer Heel Kempel bakt", zegt Els.

Suzanne Baan uit Helmond en Sanne Klokgieter uit Boekel buigen zich over toetsing van kleuters. En stellen de vraag: is dat wel nodig? Leg je ze niet al op jonge leeftijd te veel prestatiedruk op? De twee houden enquêtes onder de leerkrachten en ouders van hun stagescholen. Ook zij zijn vol lof over De Kempel: ,,Je mag hier zelf uitzoeken wat je wilt. Dat moet je later als leerkracht ook. En ze zijn echt trots op wat je maakt. Bij onderwijskunde laten ze verslagen van leerlingen zien", aldus Baan. ,,Je bent hier geen student, maar een collega", vindt Klokgieter.

Tekst gaat verder onder de foto

Volledig scherm
Muziek maken bij het vak expressie bij Anne-Marie Smeets. © FotoMeulenhof

Het gebouw is open en overzichtelijk. Er zijn opvallend veel hoekjes waar studenten kunnen werken. De Kempel hoeft niets te delen met andere opleidingen, dat is het voordeel van een 'éénpitter'. Iedereen die hier rondloopt, is van de pabo.

Marianne L'Ortye is tutor. Ze begeleidt de studenten. In haar les gaat het kortweg over studie- en regelzaken. L'Ortye legt zelf de vraag voor aan haar eerstejaars: wat vinden ze van De Kempel? ,,We worden gestimuleerd door de leraren om je eigen manieren te ontwikkelen. Niet alles wordt voorgekauwd." ,,Er is nooit een les dat ik denk: dit is zo'n verschrikkelijk mens." ,,Stagiaires van De Kempel zijn veel beter dan anderen, zeggen leraren die al in het vak zitten. Ze zijn enthousiaster en tonen initiatief." L'Ortye incasseert de complimenten met veel plezier. En nuanceert: ,,Het is wel goed om kritisch te blijven."

Drama

Bij het vak expressie kunnen studenten kiezen uit muziek, drama en beeldende vorming. ,,We gaan even het keyboard halen", zegt docent Anne-Marie Smeets. Vervolgens wordt een hele piano binnengereden. ,,Dit zijn studenten die niet per se goed zijn in muziek. Maar het wel willen leren." De gitaargrepen gaan links en rechts steeds vloeiender, Smeets wordt steeds enthousiaster. Een van de studenten speelt prima piano, maar thuis hadden ze nog een dwarsfluit liggen. Die wil ze nu graag onder de knie krijgen. Dat mag van Smeets.

Je weet wat je moet doen, je bent vrij om te bepalen hoe je het doet. Zo vat een leerling het onderwijs op De Kempel samen. Zelfredzaamheid, dat is straks in het beroep ook nodig. Zo moeten studenten deze middag bij het vak bewegingsonderwijs een zelf bedachte gymles geven. Wat te denken van 'ui-tikkertje'. ,,Als je getikt wordt, ga je huilen", legt een derdejaars het principe uit. Een tikje op de wang door een ander en je bent weer vrij. ,,Mooi dat ze hier weer kind worden", grapt docent Raoul Basart. ,,Ik hoorde net iemand zeggen 'tikkie'."

Hij geeft aanwijzingen: ,,Zorg dat je goed verstaanbaar bent." Stelt vragen: ,,Stond de lesgever in de juiste positie?" En deelt complimenten uit: ,,Knap van de lesgever dat direct iedereen in beweging was."

De Kempel heeft ook een zogenoemd 'challenge programma' waarin de school leerkrachten met een academisch werk- en denkniveau opleidt. Dat gebeurt in samenwerking met de Open Universiteit. Yvonne Franzen neemt de lopende zaken met de groep door. ,,Hier is het abstractieniveau een tandje hoger." Deze studenten worden geacht zich straks op de basisschool bezig te houden met leidinggeven en vernieuwingen.

Afstuderen

Voor de vierdejaars is nu vooral het meesterstuk belangrijk. Docent Sara Diederen praat ze bij. Het concept van Kyra dient als voorbeeld. Het stuk moet een theoretische oriëntatie, probleemstelling en doelstelling bevatten. Sjoerd Groothuis is één van de studenten die dit schooljaar gaan afstuderen. Hij komt uit Kessel. ,,Onderweg passeer ik de pabo in Venlo. Moet hiervoor een uur extra rijden. Ik heb bewust gekozen voor Helmond. Alles is hier pabo, van directeur tot leerkracht. Die kunnen zich verplaatsen in jouw situatie. Bij andere pabo's krijg je docenten die ook op andere opleidingen les geven. Ik heb schooldirecteuren gevraagd: als er twee kandidaten met hetzelfde diploma zich melden voor een vacature, wie kies je dan? Zeker de persoon van De Kempel, zeiden ze."

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Dickens kerstverhaal leeft meer dan ooit in Helmond
    PREMIUM

    Dickens kerstver­haal leeft meer dan ooit in Helmond

    HELMOND - Ruim tweehonderd jaar geleden schreef de beroemde Engelse schrijver Charles Dickens 'A Christmas Carol'. Een verhaal dat gaat over de gierige en onaardige Ebenezer Scrooge die op Kerstavond tot inkeer komt. Dickens, in de persoon van acteur Ton van der Velden, liep dit weekend rond op de zestiende editie van Dickensnight in Brandevoort. Hij vertelde een verkorte versie van het verhaal aan wie het maar horen wilde, want 'de boodschap geldt meer dan ooit'.
  2. ‘Als hier chemiebuizen komen, zijn wij weg’
    PREMIUM

    ‘Als hier chemiebui­zen komen, zijn wij weg’

    HELMOND - Hij weet niet wat hij leest, eind 2016, in de Staatscourant. Buisleidingen voor gevaarlijke stoffen? Pal langs zijn huis en op ongeveer een meter diepte in zijn tuin, waar dan alleen nog gras mag groeien? Hoezó? Waarom weet hij hier niks van? Als Frank Beekhuis van de verbazing is bekomen, volgt de verontwaardiging. De 55-jarige Helmonder woont met zijn gezin net een paar maanden aan de Kaldersedijk, aan de rand van Brandevoort, dichtbij het Eindhovens Kanaal. Een prachtige, rustige plek. Beekhuis besluit zich vast te bijten in de zaak. Hij wordt kartrekker van de werkgroep Buizen Brandevoort.

In samenwerking met indebuurt Helmond