Volledig scherm
Hospice De Populier in Bakel.

Hospice Bakel breidt geestelijke zorg verder uit

BAKEL - Hospice de Populier in Bakel heeft de geestelijke zorg aan de maximaal twaalf cliënten die daar zijn om te sterven, op een nieuwe manier vormgegeven. De traditionele bijstand van de geestelijk verzorger is aangevuld met twee nieuwkomers: een 'ondersteuner bij levensvragen' en een 'beeldend begeleidster'.

De eerste functionaris gaat met gasten die aan het einde van hun leven zijn in op vragen die hen nog bezighouden, uiteraard alleen als ze dat willen. Niet per se om antwoorden te vinden, zegt Lijanne Lous die de leiding heeft over de hospice. Wel om rust te brengen. Lous geeft het voorbeeld van een cliënt die angst voelt voor de naderende dood, maar dat niet helder kan beredeneren. De beeldend begeleidster doet hetzelfde, maar maakt in het contact met de cliënten gebruik van creatieve middelen, zoals tekenen of met kleiwerken. De eerste ervaringen van cliënten met deze nieuwe medewerkers zijn positief.

Prezo-certificaat

De komst van beide nieuwkomers is het gevolg van de aanvraag voor het zogenaamde Prezo-certificaat. Dit wordt uitgegeven door Perspekt, het kwaliteitsinstituut voor langdurige zorg, in samenwerking met de Associatie Hospicezorg, de koepelorganisatie. De 25 medewerkers en 85 vrijwilligers van De Populier hebben zelf besloten om dit certificaat aan te vragen, op voorwaarde dat dit niet zou leiden tot meer administratie. ,,Daar ben ik nog het meeste trots op'', zegt Lous.

Een jaar lang werden alle procedures en werkwijzen in de hospice onder de loep genomen en langs de meetlat gelegd die Perspekt hanteert. Drie 'auditors' liepen een dag in de hospice mee. Uit deze 'blik naar binnen' bleek dat vrijwel alles binnen De Populier gaat zoals het hoort, maar dat op het punt van geestelijke bijstand wat meer inzet nodig was.

De drie auditors hebben tijdens hun bezoek ook uitvoerig gesproken met de cliënten in de hospice. Een oudere man gaf een bondige samenvatting van zijn mening over de service van De Populier, vertelt Lous. ,,Hij zei: je hebt een DAF, een Opel en een Lamborghini. En dit is een Lamborghini.'' Bij het certificaat werd een wandbordje geleverd dat een van de vrijwilligers naast de voordeur heeft bevestigd. Want ook zij zijn er trots op.

Meerwaarde

Lous noemt het certificaat 'de Michelinster van de zorg'. Het is ook geen keurmerk van een patiëntenvereniging of belangenclub, maar van de hospices zelf, benadrukt ze. Dat geeft het certificaat echte meerwaarde.

De koepels van algemene en academische ziekenhuizen hebben recent stelling genomen tegen de ruim honderd keurmerken die worden afgegeven door patiëntenorganisaties, zoals de roze lintjes voor goede borstkankerzorg en de smileys voor kindvriendelijke ziekenhuizen. Deze keurmerken hebben volgens beide koepels geen meerwaarde.

In samenwerking met indebuurt Helmond