'Ready to Rock' brengt muziek, dans en kunst naar Helmondse scholen

Volledig scherm
Optreden voor Cresco-project in de Scala-zaal in Helmond © FotoMeulenhof

HELMOND - Zingen, rappen, drummen, (bas)gitaar en keyboard spelen. Daar kunnen de leerlingen van de Praktijkschool en het Vakcollege in Helmond les in krijgen met hulp van het Kunstkwartier. ,,Leerlingen verdienen een andere manier om zich te profileren dan alleen via cijfers.''

,,Gooi wat woorden, gooi wat woorden!'' slingert rapper Thomas van Vliet de zaal met vmbo-leerlingen in. Die van de Praktijkschool Helmond lachen hardop waarna er achter in de zaal 'couscous' wordt geroepen. Van Vliet begint met rappen en ratelt het ene woord na het andere over het Noord-Afrikaans gerecht. De tienermonden vallen open van verbazing. Ze fluiten, klappen en joelen complimenten als de rapper klaar is. 

Stimuleren

In het Kunstkwartier trapten de rapper in een band met vijf andere muziekdocenten vrijdagmiddag in stijl het project Ready to Rock af. In eendrachtige samenwerking willen Kunstkwartier, Praktijkschool en Vakcollege jongeren zo drie jaar lang stimuleren om meer met muziek, dans en cultuur bezig te zijn. 

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
Optreden voor Cresco-project in de Scala-zaal in Helmond. © FotoMeulenhof

,,De muzieklessen op Praktijkschool en Vakcollege stelden écht niks voor. Er was niks structureels. Onze leerlingen verdienen in mijn ogen een andere manier om zich te profileren dan alleen via cijfers'',  reageert Brenda van Hoof, (bovenschools) cultuurcoördinator van OMO (Ons Middelbaar Onderwijs). 

Het is de bedoeling dat leerlingen gratis bij een van de docenten leren rappen, zingen, drummen, gitaar, basgitaar of keyboard spelen. Ze krijgen tien weken les. Daarna moeten ze de basistechnieken beheersen en kunnen er bands worden samengesteld. In mei sluit het eerste deel van dit project af met een voorstelling van die bandjes, die daarna op eigen voet verder kunnen.  

Quote

Onze leerlingen verdienen in mijn ogen een andere manier om zich te profileren dan alleen via cijfers.

Brenda van Hoof

De samenwerking van de drie - Cresco genaamd - wordt in het nieuwe schooljaar uitgebreid met dansles en het jaar daarop ook met beeldende kunst. ,,Het idee is om na deze drie seizoenen een groot concert te geven met leerlingen die een instrument bespelen, dansen en met beeldende kunst overweg kunnen'', zegt Otine van Erp, coördinator onderwijs van het Kunstkwartier. ,,Gedurende deze schooljaren onderwijzen wij ook de docenten op beide scholen. Ze moeten na het concert onze taak overnemen om ook muziek-, dans- en kunstlessen te geven. We willen natuurlijk wel dat deze lessen blijven bestaan.'' 

Van Erp en van Hoof hopen beiden dat deze samenwerking een succes wordt en dat het in de toekomst op meer scholen kan worden ingevoerd.

Volledig scherm
Optreden voor Cresco-project in de Scala-zaal in Helmond © FotoMeulenhof