Volledig scherm
Hans van de Berkmortel in zijn atelier in Helmond. © FotoMeulenhof

Urban Matterz zet Helmond op de kaart: 'Het festival wordt breed gedragen'

HELMOND - Geen enkel festival in Helmond kreeg vorige week zoveel subsidie toegekend als Urban Matterz. Bedenker Hans van den Berkmortel (49) legt uit waarom dit soort evenementen zoveel waarde hebben voor een stad.

Je kunt er de klok op gelijk zetten. Wanneer de gemeente Helmond de evenementensubsidies bekendmaakt, barst de discussie zo ongeveer gelijktijdig los. Het Drakenbootfestival trok al meteen de stekker eruit en bij het H2O-festival zijn ze ook 'not amused'. In de Helmondse raad werd er ook al snel gesteggeld over commissies, puntensystemen en de verdeling van gelden. Maar er werd amper gemopperd op Urban Matterz, het hiphopfestival dat in september voor de vijfde keer wordt gehouden. Terwijl dat evenement toch vijftigduizend euro kreeg toegewezen en als enige in 'categorie 1' werd ingedeeld.

De adviescommissie was vooral te spreken over het 'lef van de organisatie' en de vernieuwingen die telkens worden doorgevoerd. Koersen jullie daar bewust op?

,,Zeker. Het festival móet constant in beweging zijn. Als we over een paar jaar nog steeds hetzelfde doen, dan hebben we iets fout gedaan. We hebben in eerste instantie Helmond op de internationale kaart gezet door acts te boeken, die exclusief in Helmond kwamen optreden. Oldschool hiphop-artiesten hebben ervoor gezorgd dat bijna alle hotels in de stad vol zaten. Dáár zit waarde voor de stad in, het is de basis geweest. Zelfs in de Bronx hadden ze het over Helmond. Maar onder de vlag van Urban Matterz organiseren we inmiddels evenementen, gedurende twintig tot dertig dagen. Door het jaar heen. Indoor en outdoor. Met heel veel aandacht voor sport, beweging, kunst en educatie voor de jeugd."

De hoogte van het subsidiebedrag hangt ook samen met de wens om kinderen in beweging te krijgen.

,,Komende zondag organiseren we de eerste wintereditie van Urban Matterz, en die is indoor. Voornamelijk met workshops, waaraan zo'n zevenhonderd kinderen gratis zullen deelnemen. Die zaten al direct helemaal vol. Iedereen kan leren freerunnen, bmx'en, skaten, steppen, dansen en trampolinespringen. Daarnaast hebben we later in het jaar een educatieproject waar we 2.500 kinderen iets gaan leren over de hiphop, kunst en cultuur. Die kids vinden dat geweldig. Uiteraard vertonen we ook de nodige films en is er veel muziek."

U bent eerder de deur gewezen toen u in 2012 een hiphop-festival op poten wilde zetten in Helmond. Wat is er sindsdien veranderd?

,,Hiphop is de afgelopen jaren veruit de populairste muziekstroming onder jongeren geworden. En ook urban sports winnen steeds meer terrein in stedelijke gebieden. De stad wil nu de boot niet missen. Kinderen willen steeds vaker in hun eigen tijd sporten en zich niet meer 'tussen zeven en acht' ergens hoeven te melden. Ook in Helmond moet er voor jongeren zo'n plek komen waar ze altijd terechtkunnen. Kijk naar Eindhoven, waar veel geld wordt vrijgemaakt om van bmx'en, skateboarden en freerunnen breedtesport te maken. Deels zijn dat al olympische sporten, de andere disciplines gaan dat zeker worden in de toekomst. De cultuur van de straat is steeds serieuzer geworden."

Hoe gebruiken jullie die subsidie? Wordt dat voornamelijk besteed aan de gages voor de ingevlogen artiesten uit de Verenigde Staten?

,,Het geld gaat voornamelijk in de productiekosten zitten. We móeten nu bijvoorbeeld ook investeren in onze website en marketing; daar hebben we te lang niets aan kunnen doen. We hebben geen festivalmanager, dat kost teveel geld. Ik heb zelf een eigen bedrijf en ben daardoor gelukkig flexibel, ik ben er dagelijk een paar uur mee bezig. Ik vlieg op eigen kosten naar New York om die artiesten te boeken. Uit passie. En ik heb een geweldig team, dat moet gezegd."

Hoe ziet de toekomst van het festival eruit?

,,Qua line-up gaan we de komende jaren nog een aantal verrassingen presenteren. Ook voor de jeugd willen we andere, aansprekende artiesten gaan programmeren. Ik merk nu al dat het festival steeds breder gedragen wordt. Door verenigingen, horeca, politiek en ondernemers. Op termijn moeten we tussen de dertig- en vijftigduizend bezoekers kunnen trekken. Het moet een echt Helmonds festival worden."

In samenwerking met indebuurt Helmond