Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Ton van de Meulenhof/fotomeulenhof

Veel wijzigingen in nieuw busboekje in Helmond

HELMOND - Ook dit jaar voert busmaatschappij Hermes een aantal wijzigingen door in de dienstregeling. Op een aantal slecht bezette lijnen worden ritten, vooral in de late avond en vroege ochtend geschrapt. Op andere trajecten, waar de bus vaak wél vol zit, komen er ritten bij.

Zoals bij lijn 401. De Airportshuttle vanaf het station in Eindhoven gaat straks vijf keer per uur rijden, in plaats van nu nog vier. Dit gaat ten koste van lijn 401 die via Meerhoven naar Airport rijdt; hier wordt het aantal ritten per uur teruggebracht van acht naar zes. Het nieuwe rooster gaat op 10 december in. Op de website van Hermes is de nieuwe dienstregeling al te raadplegen.

Finetuning

Elk jaar vindt een finetuning plaats van de dienstregeling, verklaart Hermes-woordvoerder Fred Tilburgs. Ook dit jaar is de lijst met aanpassingen lang, hoewel minder ingrijpend dan de reeks veranderingen die een jaar geleden werd doorgevoerd bij het ingaan van de nieuwe concessie. Tilburgs: ,,Bovendien zijn de meeste ingrepen verbeteringen: op meerdere lijnen worden ritten toegevoegd."

De aanpassingen zijn gebaseerd op de bezettingscijfers van de bussen en klachten of opmerkingen van reizigers. Tilburgs: ,,Voor het openbaar vervoer is een beperkt budget beschikbaar. Die middelen moeten zo optimaal mogelijk worden ingezet. We moeten voorkomen dat we met lege bussen rijden."

Ingrepen

Het Reizigers Overleg Brabant (ROB) heeft in augustus al gereageerd op de voorgestelde ingrepen, die vervat zijn in het Exploitatieplan 2018. Het gebruikersplatform had moeite met een aantal wijzigingen, met name het beperken van het aantal bussen, zoals lijn 23 tussen Helmond en Boxmeer en 25 naar Uden. ,,Op het moment dat we adviezen uitbrachten op de nieuwe dienstregeling, beschikten we nog niet over de gebruikscijfers per lijn", zegt Wendy Waddilove van het reizigersoverleg. Nu het ROB dat inzicht wel heeft, heeft het begrip voor de aanpassingen. ,,De instapcijfers van sommige lijnen blijken ontzettend laag. Een grote bus waar gemiddeld drie reizigers in zitten, kost veel te veel geld."

Stadslijnen

Omdat dat ook in diverse Helmondse stadslijnen het geval is, is het reizigersoverleg 'erg blij' met de Bravo flex-bussen die vanaf 10 december worden ingezet. De nieuwe flexbus gaat de slecht bezette stadslijnen 52, 53, 54 en 555 vervangen. Reizigers kunnen ritten bestellen, telefonisch of per app, tussen twee door hen zelf opgegeven bushaltes. De app geeft aan hoe lang het duurt voor het busje op de halte aankomt. Extra haltes komen er in West en Dierdonk, en zo nodig ook in andere gebieden. De streeklijnen 23, 24, 25, 26, 320 en spitslijn 102, 150 (en lijn 51 op werkdagen) blijven in Helmond rijden. Het nieuws over de flexbus viel vorige week niet goed bij veel reizigers in Helmond. Zij hekelen de hogere ritprijzen en vrezen voor minder stipte rijtijden.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Helmond