Volledig scherm
Door een structureel nijpend personeelstekort, moet Loes Lavrijsen haar cafetaria in Luyksgestel sluiten. © FotoMeulenhof/Jean Pierre Reijne

Cafetaria ’t Dörp in Luyksgestel moet deuren sluiten

LUYKSGESTEL - Dat het niet van harte gaat is af te lezen op het gezicht van Loes Lavrijsen (33). Maar toch sluit zij zondagavond 13 oktober de deur van haar cafetaria ’t Dörp in Luyksgestel.

Aan een gebrek aan klandizie ligt het niet en ook niet aan haar eigen inzet en die van andere leden van het horecafamiliebedrijf met hoofdvestiging in Hooge Mierde. Een nijpend tekort aan gemotiveerd en blijvend personeel heeft ertoe geleid dat na vijfenhalf jaar het frietvet niet meer zal pruttelen in de zaak aan de Dorpstraat.

Het bordje gesloten dat nu nog aan de goede kant hangt draait Lavrijsen op de 13e nog één keer om. Het is niet uitgesloten dat zij daarbij traantjes weg zal pinken. ,,Ik hou hier met mijn zus Inge en enkele krachten zoals Saskia de cafetaria draaiende. Ik sluit straks de deur met een slecht gevoel. De familie heeft echt geknokt en heel veel uren gedraaid om een goed lopende zaak te krijgen. De laatste jaren is dat gelukt. Daarom is het zo jammer. Maar het kan niet anders, nu we al twee jaar kampen met een structureel personeelstekort.”

Mentaliteit

Lavrijsen denkt dat het probleem te wijten is aan een andere mentaliteit bij de jongeren. ,,Ze hebben het druk, minder tijd voor een baantje, zijn zo minder inzetbaar en bouwen langzaam ervaring op. En ze blijven niet meer zo lang in dienst.” Met de familieleden en personeel van de vestiging in Hooge Mierde konden Loes en Inge het nog even uitzingen, maar dat ging ten koste van de eigen gezinnen. ,,We hielden thuis bijna geen tijd meer over. Daarom hebben we met z’n allen besloten Luyksgestel te sluiten en alle energie op Hooge Mierde te richten.”

Lavrijsen moet zelfs sneller sluiten dan ze in gedachten had. ,,De sluiting stond 1 december op de agenda. Maar door lange uitval van een personeelslid hebben we dat moeten verkorten. We hebben ook gekeken of we met andere openingstijden konden werken, of een kleinere kaart. Ook dat bood geen goede oplossing.”

Voor de vaste klanten komt de sluiting als een verrassing, zo merkte de uitbaatster. ,,Ze balen er natuurlijk van dat we sluiten maar hun positieve reacties geven ons wel een goed gevoel.”