Volledig scherm
Prinses Beatrix bij Bruns in Bergeijk bij een van de geredde kunstwerken uit de Wederopbouw. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Grootschalige kaalslag van naoorlogs kunstbezit door sloop en vernietiging

BERGEIJK - Door sloop en vernietiging vindt een ware kaalslag plaats onder kunstwerken uit de Wederopbouw. Die ontwikkeling is het gevolg van nieuwe invullingen die aan veel terreinen met gebouwen uit de jaren vijftig en zestig worden gegeven.

Johanna Jacobs, lid van de werkgroep Monumentale Kunst van de Erfgoedvereniging Heemschut, waarschuwde daarvoor zaterdag in Bergeijk. Jacobs was een van de sprekers bij de onthulling van een tegelreliëf van Ad Dekkers, een van de naoorlogse kunstwerken die wel behouden blijven. Prinses Beatrix, als beschermvrouwe van Heemschut, verrichtte de onthulling.

,,Wij proberen alle typen van kunst te redden en te herplaatsen”, aldus Jacobs. ,,Met name dat laatste is van belang. Veel geredde kunst komt in de opslag, maar die mag daardoor ook als verloren worden beschouwd.” Vooral de afgelopen drie jaar is er voor Heemschut werk aan de winkel. ,,Gelukkig hebben we inmiddels ook al vijftig kunstwerken een tweede leven kunnen geven.”

Uitbreiding

Daar is het tegelreliëf van Dekkers er dus een van. De kunstenaar overleed in 1974. Zijn reliëf van 9 bij 18 meter sierde een mts in Gouda, maar door uitbreiding van de school was er geen plek meer voor. Ook die kunst belandde in de opslag. Een groepje kunstliefhebbers bleef echter zijn best doen het werk in de openbare ruimte te krijgen.

Zo kreeg Jan Burgmans - directeur interieurinrichter Bruns in Bergeijk - een uitnodiging om het reliëf te komen bekijken. Hij was meteen verkocht.