Walter Ansems en Lies van Lieshout van Hoogeloon Helpt.
Volledig scherm
Walter Ansems en Lies van Lieshout van Hoogeloon Helpt. © Jean Pierre Reijnen/DCI Media

Hoogeloon Helpt bij een tuinklus, oppas of taxirit

HOOGELOON - In deze uitzonderlijke corona-tijd is in Hoogeloon een nieuwe hulpdienst geboren: Hoogeloon Helpt. De dienst brengt vraag en aanbod van praktische hulpvragen bij elkaar.

„We stonden op het punt om deze nieuwe service in de dorpsraad te presenteren maar die ging vanwege corona niet door”, zo vertelt Walter Ansems als een van de mensen die zich voor de oprichting heeft ingezet. ,,In feite zijn wij een onderdeel van de Zorgcoöperatie Hoogeloon en we hebben ons laten inspireren door de uitkomsten van het onderzoek naar veerkracht dat in het najaar in ons dorp is gehouden. Die behoefte leeft dus al langer onder de inwoners en is niet direct gerelateerd aan de coronacrisis. Het moet een permanente dienst worden. We richten ons vooral op praktische zaken zoals een tuinklus, een rit naar het ziekenhuis, een lamp vervangen, even op een kind passen, aanhanger of ladder lenen. Het kan in alle denkbare vormen worden ingebracht.”

Whatsappgroep

In Lies van Lieshout heeft Hoogeloon Helpt een coördinator gevonden. ,,We hebben een Whatsappgroep waarvoor geïnteresseerde vrijwilligers zich bij mij kunnen melden (06-14447958). Die aanmelding verplicht tot niets, alleen als de gevraagde dienst bij de vrijwilliger past, kan hij de klus oppakken. De gevraagde diensten worden ook bij mij ingediend, via het genoemde telefoonnummer of via hoogeloonhelpt@gmail.com. Zo komen vraag en aanbod samen en kunnen we binnen het dorp elkaar vooruit helpen, niet alleen in deze moeilijke periode maar ook daarna.”

‘Eenzaamheid ligt op de loer’

Ansems is niet bang dat ze de al bestaande klussendienst in Hoogeloon in de wielen rijden. ,,Ik hoop dat vraag en aanbod bij ons de mogelijkheden van de klussendienst overstijgen. Wij stellen ons open voor alle varianten van hulp en zijn dus veel breder in te zetten. De buurtbus staat stil, de eenzaamheid voor ouderen ligt op de loer, ook daarin kunnen we naar verwachting iets betekenen.”

Als spil binnen de organisatie brengt Van Lieshout alleen vraag en aanbod bij elkaar. „Waar het gaat om de kosten die aan het verrichten van een dienst verbonden zijn, moeten partijen met elkaar afspraken maken. Hoogeloon Helpt gaat daar als organisatie niet tussen zitten.”