Volledig scherm
De onthulling van het nieuwe logo van Oirschot, zaterdagmiddag op de Markt. © FotoMeulenhof

Nieuwe huisstijl Oirschot gelanceerd

OIRSCHOT - Op de Markt in Oirschot is zaterdagmiddag de nieuwe huisstijl van de gemeente Oirschot gelanceerd. Op de rand van het plein, ter hoogte van bakkerij De Reijsende Man, werd het nieuwe logo onthuld. 

Oirschot heeft de afgelopen tijd de eigen identiteit onderzocht; wat maakt de gemeente onderscheidend in de regio en daarbuiten? ,,De vraag kwam vanuit ondernemers en andere partijen; hebben we voldoende scherp wat Oirschot te bieden heeft en hoe we Oirschot beter op de kaart kunnen zetten?", zei wethouder Piet Machielsen zaterdagmiddag. 

De uitkomst van de zoektocht - de monumenten, het religieus, militair en landschappelijk erfgoed - lijkt een open deur, maar is dat volgens Machielsen allerminst. ,,De gemeente heeft meer dan driehonderd geregistreerde monumenten en daarmee de hoogste ‘monumentdichtheid’ van Nederland. Maar we hebben nog relatief weinig gedaan om dat extra onder de aandacht te brengen.” Dat moet gaan veranderen. Oirschot wil zich nadrukkelijk op de kaart gaan zetten als de ‘levend erfgoedgemeente’ van de Brainportregio. Machielsen riep ondernemers, verenigingen en andere organisaties in Oirschot op om gebruik te maken van de nieuwe huisstijl. ,,Als zijnde de ambassadeurs van Oirschot.” 

Centrale O

Alle uitingen van het nieuwe beeldmerk - logo, lettertypes, kleuren - worden gratis ter beschikking gesteld. In de huisstijl staat de letter O centraal. De O’s worden ingezet als kader, waarbij figuurlijk de schijnwerper wordt gezet op een persoon, gebouw, natuurgebied of evenement. De O’s hebben verschillende vormen. Het logo dat vanaf nu op de Markt staat refereert aan de trapgevels, die op hun beurt weer verwijzen naar de vele monumentale gebouwen in Oirschot.

De nieuwe huisstijl is ontworpen door het bureau George & Harrison uit Eindhoven.