Volledig scherm
De inzet van het gesteggel, een broodje knapperig kip. © Popeyes'

Amerikaanse snackfans rollen over elkaar om beste broodje gefrituurde kip

Een broodje, kip erop en klaar! Hoe ingewikkeld kan het zijn? Je zou verwachten dat er in de Verenigde Staten anno Trump belangrijker zaken zijn om je druk over te maken, toch is het uitgerekend een broodje gefrituurd pluimvee dat de gemoederen verhit. ‘Onze kleinkinderen zullen ons vragen waar wij waren toen de Grote Kippenoorlog van 2019 uitbrak’, galmt het op sociale media.

De tweedeling in het land van grote dromen en schier onbegrensde mogelijkheden lijkt zich te concentreren rond een culinaire creatie van kiprestaurant Popeyes’. De oorspronkelijk uit Louisiana stammende fastfoodketen, met ruim 3000 vestigingen en een hoofdkantoor in Miami, lanceerde afgelopen week een nieuwbakken broodje krokante kip. Niets nieuws onder de zon zou je zeggen, maar niets lijkt minder waar.

In het landschap van kip verkopende restaurants, met grote spelers als Chick-fil-A, KFC, Wendy's en Shake Shack, had Popeyes’ tot nu toe geen broodje op het menu staan. De keten richtte zich op gefrituurde kip, compleet met bot en vel. Niet op witte bolletjes met kipfilet. Toch doet Popeyes’ alsof het met de uitrol van zijn broodje het geruite garen heeft uitgevonden. Met een Twitterrel tot gevolg.

Uitgevonden

‘We hebben niet de kip uitgevonden, maar wel het broodje kip’, bralde concurrent Chick-fil-A, dat claimt met een combinatie van kip, broodje en augurk het origineel in handen te hebben. Snelrestaurant Wendy's stookte de boel nog wat op door ‘jullie maken je hier druk over wie het op één na beste broodje kip heeft’ de wereld in te twitteren. In reactie op het gekakel rolden de liefhebbers van de diverse broodjes over elkaar heen.

Binnen de kortste keren vlogen de snedige grappen in het rond en was de ‘broodjesoorlog’ een van de meest besproken onderwerpen op sociale media. Wie niet wist waar de ophef over ging, snelde zich naar een van de Popeyes’ filialen om de eigen tanden in het witte vlees te zetten. Met lange rijen tot gevolg. Een aantal franchisenemers moest smachtende liefhebbers laten weten uitverkocht te zijn.

Droog broodje

‘Jullie zien er allemaal dorstig uit’, stookte Popeyes’ de twitterende gemoederen nog wat verder op. ‘Het klinkt alsof jullie net een van onze broodjes hebben gegeten.’ Wendy's pareerde gevat, door op te merken dat het waarschijnlijk kwam doordat Popeyes’ broodje net zo droog als de grappen was. Hoewel alle publiciteit de restaurants (en zeker Popeyes’) geen windeieren legt, rijst de vraag waarom de gemoederen zo verhit raken.

Het vooraanstaande Amerikaanse tijdschrift The New Yorker deed een duit in het zakje door te koppen met ‘Popeyes’ kipsandwich is hier om Amerika te redden’. Het ogenschijnlijk weinig originele broodje werd door voedselrecensent Helen Rosner betiteld als ‘gewoon prachtig’. ,,Amerika houdt van alles wat knapperig, zout en goed is’’, vulde haar collega en voedselveteraan Nancy Hopkins aan.

,,We zijn dol op gefrituurde kip. We houden ervan als uitspatting, maar maken het niet thuis. Mooi op een broodje lijkt het minder slecht en is het bovendien een stuk simpeler. Kip, wat augurk en een broodje’’, verduidelijkte Hopkins. Vooralsnog lijkt het debat over het beste broodje niet beslecht. En ook dat lijkt typisch Amerikaans. ‘Er is niets Amerikaanser dan ergens verdeeld over te zijn’, twittert iemand. ‘Deze week gaat het om een broodje kip.’