Volledig scherm
Een luxe barbecue verhoogt je status. © Shutterstock

Barbecueërs maken graag goede sier met een luxe, dure barbecue

Barbecueën is leuk. En lekker. In toenemende mate is de soort barbecue die je gebruikt een statussymbool aan het worden. We willen kwaliteit, ook als het om buiten koken gaat, maar vooral ook indruk maken op de buitenwereld. 

Indruk maken op buren, vrienden en familie kan natuurlijk met je snelle auto of prachtig ingerichte huis, maar een luxe barbecue lijkt ook een statussymbool in wording. Dat vindt althans dertig procent van de Nederlanders die de jaarlijkse BBQ-enquête van Kieskeurig.nl invulde. 

Status

Op de vraag of een luxe barbecue je status verhoogt, antwoordde bijna een derde ‘ja’. We willen kwaliteit, zo blijkt uit de enquête die vandaag gepubliceerd is. In totaal vulden 1042 Nederlanders de vragenlijst in, merendeels mannen (72 procent). Ook aan wat er op de barbecue wordt klaargemaakt, worden tegenwoordig hoge eisen gesteld. Veel respondenten geven aan goede en verse producten van de speciaalzaak belangrijk te vinden. Vooral bezitters van een luxe barbecue als een kamado: 79 procent geeft aan speciaal naar de groenteboer en slager te gaan voor de spullen die erop worden bereid. Iets meer dan de helft van de ondervraagden kiest voor producten uit de supermarkt. 

Wellicht dat de kwaliteitsslag ook de reden is dat Nederlanders steeds minder eten na een barbecue weggooien (van 11 procent vorig jaar naar 5 procent in 2019). De restjes worden steeds vaker in de koelkast bewaard om later op te eten, een stijging van 7 procent (van 49 procent naar 56 procent).

Kwaliteit

Dick Schoonderbeek uit Krimpen aan den IJssel is zo iemand die voor kwaliteit gaat. Zelf denkt hij ook dat een goede barbecue statusverhogend werkt. ,,Ik vermoed dat dat wel zo gaat. Wij hebben een goede Weber. Met een quickstarter zodat je het vuur snel kunt starten.” Het is een kamado, een keramische barbecue. Goedkope exemplaren kosten 150 euro, maar voor een béétje fraai exemplaar ben je al gauw tussen de 500 en 1900 euro kwijt.

Quote

Het nadeel van de grote barbecue is dat je twee uur bezig bent met schoonma­ken. Dat is een hels karwei.

Dick Schoonderbeek

Een andere opvallende uitkomst is dat veel mensen meer dan één barbecue bezitten. Ongeveer de helft heeft er eentje, maar een derde heeft al twee exemplaren en iets meer dan tien procent heeft er zelfs drie. Een klein deel (bijna vijf procent) heeft er vier of meer. 

Schoonderbeek is ook op zoek naar een extra exemplaar. ,,We zoeken nu nog een kleine barbecue voor erbij, want we zijn met zijn tweeën en dan heb je zo’n groot ding helemaal niet nodig. We willen er eentje die je op tafel kunt zetten. Want het nadeel van die grote is dat je twee uur bezig bent met schoonmaken. Daar hoor je niemand over en het is een hels karwei.” Dan gaan Dick en Frances wellicht wat vaker barbecueën, want nu doen ze het maar een keer per twee weken, als ze gasten hebben. Het tweede exemplaar wordt uiteraard weer een Weber. ,,Dat is geen rommel.”

Kjeld van Dijk, productspecialist barbecue bij Kieskeurig.nl zegt het opvallend te vinden dat de reviews over luxe barbecues het hele jaar door worden bekeken op zijn site. Kennelijk verheugen mensen zich likkebaardend op het moment dat zij een knap exemplaar kunnen aanschaffen. ,,Bezoekers zijn op zoek naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding, waar zij goed mee voor de dag kunnen komen. Met name de keramische kamado-barbecue zoals de Bastard en de Big Green Egg, profiteert van de opmars van de BBQ als mode-accessoire. Hier spelen dan ook steeds meer aanbieders op in door het aanbieden van kleinere en goedkopere modellen. Met name het afgelopen jaar zien we een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar daarvoor in kamado-zoekopdrachten.”

Luxe bak 

Bol.com ziet dat ook in de verkoopcijfers. ,,Als we de zomermaanden van 2019 vergelijken met 2018 dan kunnen we constateren dat BBQ’s in het hogere segment in trek zijn, maar ook buitenkeukens die starten vanaf 100 euro”, meldt woordvoerder Roos Franssen. 

De bekende luxe bak is Green Egg. De onlinegigant zegt een groei bij Big Green Egg te zien van plusminus 80 procent ten opzichte van vorig jaar in de maanden juni en juli. ,,Patton (die heeft ook kamado barbecues) groeit zelfs met meer dan 120 procent in vergelijking met deze maanden vorig jaar. Voordeel van deze BBQ is dat hij ook in de winter kan worden gebruikt.” 

Bij de buitenkeukens spant Boretti volgens Franssen de kroon met ruim 150 procent groei, hoewel het iets voordeliger merk Tepro het ook heel goed doet met een stijging van 80 procent ten opzichte van vorig jaar.

Nog beter leren BBQ-en? Bekijk hier de beste tips van expert Marvin Mumu: