Belangstelling voor biologisch neemt af: sector dringt aan op drastische maatregelen
koken & etenUit nieuwe verkoopcijfers van supermarkten is gebleken dat de verkoop van biologisch eten stagneert. Brancheorganisatie Bionext wil dat er een serreuze aanpak komt om de marktomzet te laten stijgen.
Redactie Koken&EtenLaatste update:23-06-20, 06:04
Het biologische marktaandeel is nu in totaal 3,21 procent zo meldt het IRI (Gira Foodservice) vanochtend via de branchevereniging. In de laatste verkoopcijfers is te zien dat de biologische omzet een totale groei doormaken van 4,3 procent met 4,9 procent van 2018 naar 2019. Dit is een stagnatie ten opzichte van de 8,2 procent groei in 2018. Volgens de Green Deal van de Europese commissie zou de landbouw 25 procent biologisch moeten zijn in 2030. Er moet dus nog een enorm gat overbrugd worden.
Als we echt willen dat biologisch een groter aandeel gaat innemen in de Nederlandse supermarkt, dan is er een rigoureus andere aanpak nodig dan de afgelopen jaren.
Michaël Wilde
Volgens Michaël Wilde, directeur van Bionext, moeten vraag en aanbod op de markt gestimuleerd worden, zodat boeren niet met overschotten blijven zitten. ,,Er moeten drastische maatregelen komen om die marktbeweging op gang te brengen.” Wilde noemt dat vanzelfsprekend. Dit is ook nodig om ervoor te zorgen dat in de Nederlandse markten het aanbod gelijk kan blijven aan de vraag van consumenten.
,,Daarbij is het van groot belang de belangrijkste barrières bij de consument weg te nemen, 68 procent van de consumenten geeft aan nu niet vaker biologisch te kopen door de prijs”, laat Wilde weten naar aanleiding van gegevens van een onderzoek van Ruigrok in 2020.
In september wil de biologische branche naar de Nederlandse overheid stappen voor aanbevelingen om forse groei op de markt te stimuleren. Bijvoorbeeld met een BTW-verlaging, om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te gaan. Ook moet er gericht advies naar boeren komen om de overstap naar biologisch zo makkelijk mogelijk te maken.
Uit marktonderzoek blijkt ook dat biologische eieren nog steeds de koppositie innemen met het hoogste marktaandeel van 16,6 procent (op de totale eieromzet in de supermarkten). De categorie biologische koffie/thee/cacao groeide het sterkst in 2019 met 14,9 procent.
Biologische mosselen? Ze zijn er dit jaar voor het eerst:
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.