Blokker experimenteert met brood en chips dankzij samenwerking met Chinese robotsupermarkt
Bij Blokker kunnen klanten vanaf morgen ook brood, chips en andere voedingsmiddelen afhalen. Dat is mogelijk door een samenwerking met de Chinese robotwinkel Ochama, een kruising tussen een afhaalsupermarkt en een warenhuis.
Het concept van Ochama gaat zo: klanten bestellen via app of site hun boodschappen, rekenen online af, om de boodschappen vervolgens op een zelfgekozen tijdstip op te halen. Door robots en lopende banden komt er nauwelijks een mens aan te pas.
Ochama heeft nog maar vier winkels in Nederland (Leiden, Diemen, Utrecht en Rotterdam), maar wil zich via de winkels van Blokker op meer plekken vestigen. De winkels van Blokker worden niet direct uitgerust met robots, maar ze krijgen wel oppikpunten. Het eerste wordt morgen geopend in een Blokkerfiliaal in Den Haag, binnenkort volgen Rotterdam, Zoetermeer, Amstelveen en Breda. Beide partijen hopen de samenwerking uit te breiden.
Vers fruit, aardappelen en cola
En daar lijkt het interessant te worden voor Blokker, omdat het vanaf nu gebruik kan maken van Ochama’s assortiment. Dat ziet er anders uit dan het traditionele van het warenhuis, bekend van blenders, stofzuigers en strijkplanken. Ochama verkoopt ook etenswaren, zoals vers fruit, aardappelen en cola.
,,Via Ochama kun je nu alle dagelijkse boodschappen bestellen en bij ons ophalen’’, zegt Jeanine Holscher, bestuursvoorzitter van Blokker. Ze hoopt tegelijkertijd dat klanten worden verleid om Blokker-spullen te kopen om die boodschappen te bereiden. ,,Het is voor ons belangrijk om alle kansen te benutten.’’
Via Ochama kun je nu alle dagelijkse boodschappen bestellen en bij ons ophalen
Of Blokker daarmee een serieuze aanval op de supermarkten opent? Dirk Mulder, retailspecialist bij ING, vermoedt van niet. Hij wijst bijvoorbeeld op Hema, dat ook lange tijd probeerde voeding te verkopen, maar daar nu ook van terugkomt. ,,De Hema gaat het nu proberen met themataarten en dingen voor bij de borrel en bij feesten. Voor veel mensen is het gewoon logischer om naar de supermarkt te gaan voor etenswaren.’’
Mulder omschrijft twee type consumenten. De eerste, wat oudere groep, die aan de hand van een lijstje iedere week boodschappen doet. De tweede, jongere en steeds groter wordende groep die op de avond zelf bepaalt wat er gegeten wordt. ,,Ik zie het concept van Ochama niet bij een van deze type consumenten passen. En ook klanten die boodschappen online bestellen, willen het vermoedelijk liever thuis laten bezorgen.’’
Chinees moederbedrijf
En toch noemt Mulder het een ‘spannend initiatief’, ten eerste omdat het bij Blokker voor meer toeloop kan zorgen. Maar ook omdat Ochama met grootste plannen naar Europa is gekomen. Achter de afhaalwinkel zit namelijk het Chinese moederbrijf JD.com, na Alibaba en Amazon is JD de derde grootste e-retailer ter wereld. Ter vergelijking: met een beurswaarde van 95 miljard euro is het bedrijf ruim drie keer meer waard dan Ahold Delhaize.
Gesteund door die grote speler, probeert Mark den Butter van Ochama vaste voet aan de grond krijgen in Nederland. ,,Wij mikken op klanten die planners zijn. Mensen die vanwege tijdgebrek snel en efficiënt boodschappen willen doen’’, zegt de directeur operatie. Door het aantal oppikpunten via Blokker te vergroten, hoopt Ochama op landelijke dekking en bekendheid. Den Butter mikt op goed bereikbare locaties; liefst bij lokale winkelcentra en kleine stadskernen. ,,Parkeervoorzieningen zijn voor ons essentieel, in de buurt van winkelcentra of kleinere stadskernen. Het is de bedoeling om binnen 3 minuten met spullen weer buiten te staan.’’
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Na je vijftigste op zoek naar een nieuwe baan: zo verging het Erik en Jan
Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures, maar toch ervaren veel oudere werkzoekenden problemen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Erik Kuiper en Jan Elzen moesten beiden opnieuw solliciteren na hun vijftigste. Dit zijn hun ervaringen. -
Mijn bevalling
Lisa (17) beviel plotseling: 'Bij de spoedpost zagen ze dat ik zwanger was én aan het bevallen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Lisa Kuijpers had op haar 17e een verrassingsbevalling: zij wist tot op het moment dat ze haar zoontje kreeg niet dat ze zwanger was. -
Wat Eten We Vandaag: Varkenshaas-traybake met spek, champignons en aardappel
Deze overheerlijke traybake bestaat uit varkenshaas in knapperig spek en geroosterde aardappeltjes en groenten. In de tijd dat de schaal in de oven staat, heb je alle tijd om je keuken op te ruimen, zodat je na het eten lekker op de bank kunt ploffen. -
Eigenaren zonnepanelen benadeeld bij saldering per maand, CDA stelt Kamervragen
Het CDA heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Rob Jetten van Klimaat en Energie over hoe energieleveranciers de teruglevering van zonnepanelen verrekenen. De leveranciers moeten op jaarbasis salderen, maar het komt voor dat ze dat per maand doen. -
Koken & Eten
Koninklijk paar kookt in Oostenrijk: ‘De olie uit het zuiden is zo lekker, je gaat er bijna van jodelen’
Tijdens hun staatsbezoek aan Oostenrijk stonden koning Willem-Alexander en koningin Máxima samen in de keuken. In een cultureel centrum in Wenen hielpen zij met het bereiden van een maaltijd. Bij de kookclub worden Oostenrijkse gerechten gecombineerd met streekgerechten uit andere delen van de wereld.
-
PREMIUM
Proeven van Thaise roots in Gemert in de prachtige Villa Polder
Wij zijn niet de enige liefhebbers van de Thaise keuken. Deze avond zijn alle tafels in de serre van het prachtige restaurant Villa Polder bezet. We horen zo links en rechts: ‘Oh, jij ook hier voor het Thaise menu?’ -
PREMIUMmet video2
Prijsstijging in de horeca, soms wel met 40 procent: ‘Kunnen we dit wel maken?’
Na het tankstation en de supermarkt zijn de prijsstijgingen nu ook duidelijk voelbaar in de Nederlandse restaurants. ,,Ik voel me er ook niet prettig bij, maar je moet mee.” -
Koken & Eten
Dit is waarom wij oranje wortelen eten
De wortelen die wij doorgaans kopen zijn feloranje terwijl er veel meer kleuren wortelen bestaan. Waarom eten wij veel oranje exemplaren? Experts over het oranjegevoel, de mythes en de vermoedelijke echte reden waarom wij deze eten.