Volledig scherm
© Shutterstock

Consument wil liefst stoplicht op pak vla

Hoe gezond of ongezond een voedingsmiddel is, kun je het best duidelijk maken met de kleuren van een verkeerslicht. Groen, oranje en rood laten het duidelijkst zien of die crackers of dat toetje een goede of juist een minder slimme keuze is, oordeelden 1.056 consumenten in een enquête van de Consumentenbond. 

Het resultaat van de peiling van de belangenorganisatie wordt vanmiddag aangeboden aan Tweede Kamerleden door de directeur van de Consumentenbond, Bart Combée. Volgens Combée werkt het stoplicht het best, omdat je in de winkel in een oogopslag ziet hoe gezond of ongezond je pudding is. 

Favorieten

Voor de enquête werden drie methodes naast elkaar gelegd: het Britse verkeerslichtmodel, het Franse Nutri-Scoresysteem en het Scandinavische concept Keyhole. Het panel wees de Franse en Britse modellen aan als favorieten. Beide werken met groen, oranje en rood. 
Het is sowieso een goed idee om een duidelijk logo in gebruik te nemen, vond een ruime meerderheid van de deelnemers aan de enquête: 71 procent geeft aan het een 'goede zaak' te vinden als er een voedselkeuzelogo op producten verschijnt. Een onafhankelijke partij moet het logo invoeren, is de algemene opinie. En iedere fabrikant en supermarkt moet meedoen. 

Woud van keurmerken

De wirwar aan logo's is de consumenten al jaren een doorn in het oog. De Autoriteit Consument & Markt stelde twee jaar geleden dat de overheid paal en perk moest stellen aan het woud van honderden keurmerken in de schappen. Steeds meer Nederlanders verliezen daardoor het vertrouwen in zulke labels, vond de consumentenwaakhond die er onderzoek naar deed. De helft van de Nederlanders bleek door de bomen het bos niet te zien.