Deze kleine onlinesupermarkt heeft nu al honderdduizenden fans
De jonge onlinesupermarkt Crisp heeft in een nieuwe financieringsronde 30 miljoen euro opgehaald en kan hierdoor verder groeien. Investeerders in Crisp zijn onder meer de oprichters van Just Eat Takeaway (moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl), Adyen en het Duitse techbedrijf Target Global.
Delen per e-mail
Crisp is in november 2018 opgericht door Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen. Het vanuit Amsterdam opererende bedrijf telt inmiddels vijfhonderd medewerkers en heeft een landelijke dekking. ,,Het verschil met andere supermarkten is dat wij pas inkopen nadat de klant heeft besteld. Dat heeft als voordeel dat we niet afhankelijk zijn van voorraad.”
,,De keten is veel korter, producten komen verser bij de klant en we kopen niet te veel in. De uitdaging is dat we een korte maar intensieve keten moeten organiseren. Dat is operationeel een complex verhaal. We werken nauw en direct samen met 650 kleinschalige boeren, makers en kwekers. In de praktijk merken we dat het ons ook met een grotere schaalgrootte lukt om op tijd de boodschappen bij de mensen thuis te bezorgen. De eigen technologie, werkend met behulp van zelflerende algoritmes, is daar een cruciaal onderdeel van’’, zegt mede-oprichter en ceo Tom Peeters.
Het geld dat zijn bedrijf heeft opgehaald, wordt volgens Peeters vooral geïnvesteerd in uitbreiding van het elektrische wagenpark, het assortiment en digitalisering van de logistieke keten. ,,Momenteel heeft Crisp een assortiment van meer dan tweeduizend ‘foodproducten’. Het assortiment zal op den duur verdubbelen. Groente, fruit, vlees, vis, kaas, zuivel en brood zijn categorieën waar we al sterk in zijn. Uitbreiding wordt verwacht in koek en snoep en de internationale keuken. In augustus lanceerden we de mogelijkheid om complete recepten te shoppen. Dat is een schot in de roos. Ook dat breiden we uit.’’
Onder de streep
Ruim 300.000 klanten hebben de Crisp-app gedownload. De helft van de bestellingen komt uit de Randstad, de andere helft uit de rest van het land. Minimum bestelbedrag is 50 euro en de boodschappen worden pas boven 75 euro gratis aan huis bezorgd. Volgens Peeters wordt er onder de streep nog geen winst gemaakt, maar blijft er per bestelling voldoende geld over om de kosten te dekken. Vorig jaar was de omzet acht keer groter dan in 2019, exacte omzetcijfers deelt het bedrijf niet.
Hoe succesvol ook, Crisp is een kleine speler. In onderstaande cijfers van onderzoeksbureau komt de onderneming daarom nog niet voor.
Zin gekregen in eten? Bekijk hier de video's over Koken&Eten voor meer inspiratie en ideeën:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Thuisbezorgd-oprichter haalt uit naar Uber-topman: ‘Ga belasting betalen!’
Topman Jitse Groen van maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, bekend van Thuisbezorgd.nl, heeft op Twitter gebakkeleid met Dara Khosrowshahi van concurrent Uber. De twee vlogen elkaar verbaal in de haren nadat Uber via een interview in de Britse zakenkrant Financial Times had aangekondigd met maaltijdbezorgdienst Uber Eats in Duitsland actief te worden. Just Eat Takeaway is daar de grootste partij. -
Enschede kijkt uit naar opening biefstukrestaurant Loetje
Het bekende biefstukrestaurant Loetje komt naar het Volkspark in Enschede. Dat bericht kwam in mei 2019 naar buiten. Daarna bleef het stil. „De opening zal niet lang meer op zich laten wachten”, belooft de keten nu. -
Koken & eten
Netflix-docu ‘Seaspiracy’ zorgt voor ophef: veel visfans bedanken voortaan voor lekkers uit zee
Wie de Netflix-documentaire Seaspiracy ziet, gaat nadenken over zijn eigen visconsumptie. Vleesvervangers als falafel, Quorn en tofu kennen we inmiddels, maar er zijn ook smakelijke visvervangers op de markt. Hieronder vind je inspiratie. -
PREMIUMKoken & eten
Van eenzame snackbar tot fastfood imperium: Zo legden deze broers de basis voor KFC in Nederland
De laatste meters op weg naar hun gouden jubileum zijn net zo pittig als de kippenvleugels die ze braden. Toch brengen coronacrisis en avondklokrellen Michel en Ron de Kok niet uit koers. Want de grondleggers van Kentucky Fried Chicken (KFC) in Nederland zijn zuinig op hun fastfood-imperium, dat door pa in Rotterdam in gang werd gezet. -
PREMIUM
Horeca moedeloos door onzekerheid en zorgen om personeel en inkopen: ‘Het gaat ergens pijn doen’
EINDHOVEN - Dat ze op woensdag 28 april weer het terras mogen openen, nee daar heeft eigenlijk niemand nog geloof in. De onzekerheid over wanneer dan wel drijft horecaondernemers in de regio tot wanhoop.
-
Koken & eten
Eva Jinek verklapt aan Miljuschka wat zij het liefst eet: ‘Na de uitzending wil ik een halve kilo kaas’
Miljuschka weet wat lekker eten is en ze deelt haar tips en trucs graag met haar fans. Dit weekend vertelt ze over haar favoriete adresjes in Amsterdam en bespreekt ze met Eva Jinek haar culinaire voorkeuren in haar eigen podcast. -
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen. -
PREMIUMKoken & eten
Asperges koken zonder water: de pure smaak blijft bewaard
Asperges met beenham, gesmolten boter, ei en een glas pinot blanc: hoe klassiek wil je het hebben? Het kan ook anders, vindt Harold Hamersma. Samen met zijn echtgenote geeft hij tips voor de lekkerste wijnen bij de beste recepten.