Deze trucs kan de supermarkt gebruiken om ons gezondere producten te laten kiezen
Koken&EtenMensen die online boodschappen doen, kiezen vaker voor gezonde producten als deze én meer opvallen én goedkoper zijn dan ongezonde producten, blijkt uit onderzoek van het Amsterdam UMC. Het is een begin van een antwoord op de vraag die veel wetenschappers bezighoudt: hoe help je consumenten gezondere keuzes te maken, ook offline?
Delen per e-mail
Nudging heet het officieel, oftewel: duwtjes geven in de goede richting. Bij een nieuw experiment zijn drie trucs uitgeprobeerd met 350 proefpersonen. Het onderzoek van het Amsterdam UMC kwam tot stand met steun van de Hartstichting. Vijf weken lang kochten de deelnemers hun boodschappen eens per week via een voor het onderzoek gecreëerde online-supermarktomgeving.
Terwijl de onderzoekers keken hoe vaak de deelnemers gezonde producten kochten, brachten zij veranderingen aan om de gezonde keuze voor de deelnemers te vergemakkelijken. Door de gezonde producten in het assortiment extra te laten opvallen bijvoorbeeld, door ze 25 procent goedkoper te maken, aan te geven welke gezonde producten bij andere klanten favoriet waren en door ongezonde producten iets duurder te maken.
Los van elkaar werkten de 'trucs’ ook, maar de combinatie van alle ingrepen bleek het best te werken. Die zorgde ervoor dat deelnemers meer gezonde producten kochten en de ongezonde producten links lieten liggen. De gevonden effecten waren hetzelfde voor mensen met een laag en hoog inkomensniveau.
Niet eerder aangetoond
De onderzoekster is blij met de uitkomst. ,,Het geeft aan dat de deelnemers wel degelijk kiezen voor gezonde boodschappen als deze extra opvallen en aantrekkelijker zijn geprijsd, dat is nog niet eerder zo aangetoond”, aldus Jody Hoenink, onderzoekster bij het Amsterdam UMC, via de telefoon.
De wetenschappers gaan in 2021 hetzelfde onderzoeken in fysieke supermarkten. De keuze is gevallen op acht supermarkten van Coop. De gekozen supermarkten staan in buurten waar veel mensen komen met een lager inkomensniveau, vanwege het grote gezondheidsverschil tussen mensen met een lager en hoger inkomensniveau.
Gezondheidsverschillen verkleinen
Het liefst zouden we de gezondheidsverschillen tussen beide groepen verkleinen
Mensen met een lager inkomen leven gemiddeld zes jaar korter en vijftien jaar minder in goede gezondheid dan mensen met een hoger inkomen en het lukt mensen met een lager inkomen minder goed er een gezonde leefstijl op na te houden, legt de onderzoekster uit. ,,We vonden het als onderzoekers onwenselijk ons onderzoek te richten op de hoge inkomensgroepen; het liefst zouden we de gezondheidsverschillen tussen beide groepen verkleinen.”
Hoenink denkt dat het gedrag van deelnemers in de ‘offline’-supermarkten straks min of meer hetzelfde zal zijn. ,,Natuurlijk maakt de huidige omgeving het moeilijk om ongezond eten los te laten, zo’n 59 procent van het huidige supermarktassortiment bestaat uit producten die buiten de Schijf van Vijf vallen en dus ongezond zijn", zegt ze. ,,We zijn heel blij dat er al supermarkten zijn die gezonde producten extra aanprijzen en dat ze er ook voor openstaan door middel van ons onderzoek om de gezondere keuze makkelijker te maken.”
Omzetverlies
Zo'n 59 procent van het huidige supermarktassortiment bestaat uit producten die buiten de Schijf van Vijf vallen en dus ongezond zijn
De onderzoekers maakten de ongezonde producten bewust iets duurder, waardoor zij de gezonde producten goedkoper konden aanbieden. ,,Zo zorgen we ervoor dat er geen omzetverlies ontstaat”, aldus Hoenink. ,,Op deze manier hopen we natuurlijk dat er meer gezonde boodschappen worden gekocht, maar wat het exact doet met de omzet is lastig te zeggen. We zijn op dit moment nog niet zo ver dat we daarvan de resultaten hebben.”
Belasting
Ondanks de inspanningen blijft het volgens Hoenink erg belangrijk dat de Nederlandse overheid ook een steentje bijdraagt in het terugdringen van de ongezonde leefstijl en bijkomende gevolgen voor de gezondheid. ,,Ik ben van mening dat we zoveel mogelijk manieren tegelijk moeten invoeren om ervoor te zorgen dat mensen gezondere keuzes maken. Bijvoorbeeld door middel van belasting op frisdranken, maar ook door subsidies op groente en fruit.” Subsidies voor groente en fruit kunnen volgens de onderzoeker eenvoudig worden bekostigd door frisdrankbelasting in te voeren.
Steeds meer landen voeren een vergelijkbare frisdrankbelasting in, inmiddels al meer dan 40
Hoenink noemt de frisdrankbelasting in Engeland een goed voorbeeld van hoe het in Nederland ook kan. ,,De belasting is daar gebaseerd op de hoeveelheid suiker. Dranken met minder suiker hebben minder belasting. De producenten worden zo aangespoord minder suiker in hun producten te stoppen en consumenten kopen sneller gezondere producten als ongezondere varianten duurder worden. Onderzoek toont namelijk dat mensen minder van iets kopen als producten duurder zijn geprijsd, het loont dus van beide kanten.”
Of een dergelijke frisdrankbelasting, vergelijkbaar met het Engelse systeem, in Nederland wordt ingevoerd, is volgens de onderzoekster afwachten. ,,Steeds meer landen voeren een vergelijkbare frisdrankbelasting in, inmiddels al meer dan 40; hoe meer landen het systeem overnemen, des te urgenter het voor Nederland ook is. We zullen moeten afwachten.”
Bekijk hier de video's over Koken&Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat Eten We Vandaag: Ricotta-gnocchi met broccolipesto
Zelf gnocchi maken moeilijk? Wij helpen je graag! Met dit recept tover je een heerlijke maaltijd op tafel. De gnocchi wordt gecombineerd met broccolipesto en erwten; een echte smaakexplosie. -
Koken & eten
De bakkende mannen gaan aan kop bij Heel Holland Bakt
In de vierde aflevering van Heel Holland Bakt - die werd bekeken door 3,1 miljoen kijkers - beoordeelden juryleden Robèrt van Beckhoven en Janny van der Heijden de baksels van zeven overgebleven kandidaten. Ze maakten - gewoon in de tent - een rondje door Europa. Opvallend is dat vrouwen het tegen de mannen afleggen. -
Monniken leveren hun beroemde Trappist Westvleteren aan huis
De monniken van de Sint-Sixtusabdij in het Vlaamse Westvleteren zijn begonnen met de levering aan huis van hun wereldvermaarde trappist. Het gaat om een proefproject, waarbij een beperkte hoeveelheid bier de deur uitgaat, verpakt in een kartonnen doos. De Nederlandse fans hebben pech, het is voorlopig alleen voor klanten die in België wonen. -
PREMIUMFijn Spul
Dit zijn de favoriete hebbedingen van Herman den Blijker: ‘Deze olie heelt snijwondjes snel’
De favoriete hebbedingen van chef-kok, horeca-ondernemer en televisiepersoonlijkheid Herman den Blijker (62). Hij is elke dinsdagavond te zien in Crisis in de Tent (SBS6, 21.30), waarin hij met Annemarie van Gaal noodlijdende restaurants helpt te overleven. -
PREMIUMPollepel thuis
Ogen dicht en fantaseren maar over zwoele, Spaanse zomeravonden met tapas van Destino
Een zonvakantie naar Spanje lijkt eindeloos ver weg, maar met een beetje fantasie kun je thuis ook in Spaanse sferen komen. Voor de Gouden Pollepel Thuis zetten we de verwarming een paar graden hoger en trekken een hele avond uit voor het uitgebreide thuismenu van Destino.
-
Koken & eten
‘Te veel eieren eten verhoogt risico op diabetes fors’
Wie een of meer eieren per dag eet loopt meer risico op diabetes, stellen Australische wetenschappers. Het is volgens hen niet zo belangrijk of je het ei kookt, pocheert of dat je er een roerei van maakt, het risico wordt hoe dan ook zo'n 60 procent hoger. -
Koken & eten / video
Zorgwekkend: over 20 jaar lijden 1,4 miljoen Nederlanders aan diabetes
Het aantal mensen in ons land met diabetes blijft de komende twintig jaar flink stijgen, naar ruim 1,4 miljoen in 2040. Dat verwacht het Diabetes Fonds. De groei is vooral te zien bij jonge mensen. -
PREMIUMKoken & eten
Dit zijn de geheimen van succes HHB: 'De jury brandt de kandidaten niet tot de grond toe af’
Heel Holland Bakt trekt ook dit seizoen weer miljoenen kijkers. Wat is toch het geheim van het gezellige bakprogramma? Experts over de cijfers en de aantrekkingskracht. ,,Ze verkeren in tijdnood en zetten dan toch iets prachtigs neer. Dat is onderdeel van het succes.’’