Volledig scherm
© Shutterstock

Dirk gaat energiedrankjes niet meer promoten

Na Aldi en Lidl, neemt ook supermarktketen Dirk van den Broek maatregelen om de verkoop van energiedrankjes in te perken. Dirk stopt vanaf zondag met de promotie ervan. 

De suikerrijke dranken komen niet meer in de aanbieding, ze komen niet meer in de weekfolder en ze staan niet meer in aparte displays in de supermarkt. In de folder van deze week staan de energiedrankjes nog wel. Een blikje RedBull kost 99 cent. 

,,We zetten ons als Dirk al langere tijd in op het stimuleren van een gezonde levensstijl en daar past dit besluit goed bij'', zegt de woordvoerder van Dirk. ,,Dit houdt ook in dat we producten die minder gezond zijn niet meer promoten richting de klant.''
Andere maatregelen die op stapel zijn de aa
nduiding van het suikergehalte op schapkaarten bij de sappen en frisdranken, het plaatsen van gezondere producten staan op prominentere plekken in de schappen en gezondere recepten in het Dirk magazine. 

De maatregelen van Dirk gaan niet zo ver als die van concurrenten Aldi en Lidl. Bij die winkels mogen kinderen onder de veertien jaar binnenkort helemaal geen energiedrankjes meer kopen. Bij Lidl gaat die maatregel zaterdag in, bij Aldi op 1 oktober. 

Volledig scherm
© Dirk


In energiedrank zitten veel suikers, cafeïne en andere oppeppende stoffen. Dorstlessers zijn het ook niet: energiedrankjes drogen het lichaam juist uit, aldus het Voedingscentrum, dat eerder tot de conclusie kwam dat kinderen onder de dertien jaar ze niet zouden moeten drinken. Boven de dertien jaar adviseert het centrum hooguit een blikje per dag te nemen.