Met deze worstjes en dikke soepen gaat Unox op de vegetarische toer
Koken & etenDe Hollandse pot moet plantaardiger worden als het aan Unilever ligt. Dus gaan er meer groenten in de erwtensoep en komen er hybride chipolataworstjes.
Delen per e-mail
Unox is de motor achter de vegetarische stap die Unilever in Nederland wil zetten. Het oer-Hollandse merk kwam 85 jaar geleden met de rookworst en wordt door veel mensen nog steeds als vleesmerk gezien. ,,Maar tijden veranderen en merken veranderen mee’’, zegt Esther van Spronsen, marketingdirecteur bij Unox.
Die verandering zit hem vooral in de toegenomen belangstelling voor vegetarisch eten. Bij de helft van de Nederlandse huishoudens staat nog dagelijks vlees op tafel, maar 86 procent van de consumenten geeft aan minder vlees te willen eten. Daar ligt de uitdaging.
Het is helemaal niet nodig om 100 procent plantaardig te eten
Juist met Unox is de grootste slag te slaan, denkt Van Spronsen. ,,We zijn het grootste merk in de supermarkt. In acht van de tien huishoudens staan producten van Unox in de kast.’’
Met Unox kun je dus een deuk in een pakje boter slaan als het om verduurzaming gaat. Het merk gaat meer vleesvervangers aanbieden en het aandeel groente en peulvruchten in de producten vergroten. Want voldoende groente eten blijft een probleem voor veel Nederlanders.
Maar mensen hoeven niet te vrezen dat ze straks alleen nog op sojaknakworstjes of linzenburgers kunnen knauwen. Unox is geen voorloper die het hele vleesschap eens flink gaat opschudden. ,,We gaan zeker niet naar 100 procent plantaardig’’, bezweert Van Spronsen. ,,Het is ook helemaal niet nodig om 100 procent plantaardig te eten.’’
Dikke soep
Momenteel is gemiddeld 60 procent van de eiwitten die we eten van dierlijke komaf. De verhouding dierlijk-plantaardig moet naar 50-50 in 2025 als het aan Unilever ligt. Dan is er al een grote stap richting een duurzamere wereld gezet.
Het meest concreet is Unox met de soepen. Daarvan is nu 42 procent vegetarisch en dat moet over vier jaar 60 procent zijn. Daarnaast gaat Unox meer groente en peulvruchten toevoegen aan de soep. De soep wordt dikker dus.
Wat betreft het vlees en de vervangers heeft Unox een driesporenbeleid. Vlees moet beter worden. Dat houdt in dat vanaf volgend jaar Unox alleen nog vlees gebruikt met het keurmerk van de Dierenbescherming. ,,Dat betekent meer aandacht voor dierenwelzijn.’’ Daarnaast gaat Unilever ‘hybride producten’ op de markt brengen. Dat is een mengvorm van vlees met plantaardige producten. In mei van dit jaar wordt het eerste product geïntroduceerd, het chipolataworstje. Daarin is een deel van het vlees vervangen door kidneybonen en paprika.
De derde stap is de introductie van vleesvervangende producten. Nu heeft Unox tien vleesvervangers in het assortiment, bijvoorbeeld vegetarische rookworsten of knakworsten. ,,Dat moeten er twintig worden. De vegetarische producten maken nu 6 procent van de omzet van Unox uit. Dat moet in 2025 12 procent zijn’’, aldus de marketingdirecteur.
Minder vlees is al een stap op weg naar meer duurzaamheid. Maar de winst is pas optimaal als ook de vleesvervangers duurzaam zijn. En dat is het geval volgens Van Spronsen. ,,Nu is al 95 procent van wat we inkopen duurzaam geproduceerd. Dat moet over een paar jaar 100 procent zijn.’’
De doelstelling om de omzet van vleesvervangers in vijf jaar tijd te verdubbelen lijkt niet al te ambitieus. Onderzoekers van ABN Amro voorspellen dat de markt voor vleesvervangers jaarlijks met 20 procent zal groeien. Dan is een verdubbeling van de omzet in vijf jaar tijd al bijna bereikt. Maar volgens Van Spronsen ‘is het nog hard werken’ om dat te halen.
Consumenten die een steentje bijdragen
De mens, en zeker de consument, is namelijk een gewoontedier. Mensen hangen heel sterk aan hun stukje vlees. ,,Die smaak en de structuur zijn belangrijk.’’ Vandaar dat er de nadruk wordt gelegd op ‘plantaardig’ vlees dat qua smaak en textuur lijkt op dierlijk vlees. ,,We mikken op de consument die een steentje willen bijdragen aan de verduurzaming, maar niet wil inleveren op smaak.’’
Het uiteindelijke doel is een verandering van het voedingspatroon, meer plantaardig en minder vlees. Maar gedragsverandering is moeilijk te bewerkstelligen, weten ze bij Unilever. ,,De verandering moet daarom in kleine stapjes gaan.’’
De traditionele nieuwjaarsduik ging niet door op 1 januari. Je kon er een in blik kopen en thuis jezelf onderdompelen met fris water uit een Unox-blik. De blikken waren snel uitverkocht.
Bekijk hier onze video’s over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eindhovense ‘Vegan Heroes’ van Fedde le Grand (en anderen) wil keten landelijk uitrollen
EINDHOVEN - Het Eindhovense veganistisch restaurant Vegan Heroes gaat zijn activiteiten uitbreiden. Na overname van het Eindhovense restaurant door dj Fedde Le Grand en de ondernemers Bart van der Sluijs en William Vlemmix, wil Vegan Heroes een landelijke spreiding van veganistische restaurants. De eerste heropent begin mei in Eindhoven. -
PREMIUM
Brasserie De Keizer in Gemert gaat weer open: ‘Wij willen de sfeer van vroeger terugbrengen’
GEMERT - Jan Wijn en zijn compagnon Frank Boekelder van ‘Dientje’ gaan Brasserie De Keizer, die sinds eind juli van het vorig jaar gesloten is, opnieuw opengooien. Dat zijn ze onlangs overeengekomen met Bavaria, eigenaar van het pand. -
Drie zalige recepten om je berg paaseitjes op te maken
Was de paashaas bij jou ook zo gul dit jaar? Dan zit je nu vast met een enorme berg chocolade paaseieren opgescheept. Gewoon opeten is natuurlijk de meest voor de hand liggende optie. Maar voor wie iets creatiever aan de slag wil: drie heerlijke alternatieven. -
Koken & eten
Zijn voorverpakte zakjes fruit wel gezond?
We willen graag meer weten over de zin en onzin van ons eten en drinken. Deze week: voorverpakt fruit. Zitten daar nog vitaminen in? -
Koken & eten
Boodschappen binnen 10 minuten in huis: Gorillas schudt bezorgmarkt op met flitsservice
Ineens was Gorillas daar. Een supersnelle bezorger die je boodschappen binnen 10 minuten thuisbezorgt. Bijna te mooi om waar te zijn, zou je denken. Toch werkt het. Volgens het bedrijf zelf was het hoog tijd om de markt op te schudden met een nieuwe aanpak. Want traditionele supermarkten hebben te lang stilgestaan. ,,Hoeveel innovatie heeft er de laatste tien jaar nou plaatsgevonden?”
-
Wat Eten We Vandaag: Bietentortilla’s met aardbeien, kwark en gepofte quinoa
Deze heerlijke bieten tortilla’s zijn in een handomdraai gemaakt en ideaal als ontbijt. De combinatie van aardbeien, kwark en gepofte quinoa zorgt voor een goed begin van je dag! -
Kaasleverancier Albert Heijn slachtoffer van gijzelsoftware
Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de leveringen van kaas aan supermarkt Albert Heijn is in het paasweekend naar eigen zeggen gehackt. Dat laat directeur Toon Verhoeven van Bakker Logistiek weten. Door de hack waren er afgelopen weekend lege schappen op de kaasafdelingen in de Albert Heijn-supermarkten. -
Quiz
Hoeveel dieren eten Nederlanders gemiddeld in hun leven? Test je kennis in acht vragen
Nationale Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam, oprichter van De Hippe Vegetariër. Door één week in maart geen vlees te eten, bespaar je onder andere water en de uitstoot van broeikasgassen. Boerdam en ProVeg deelden hun interessantste weetjes over vlees, hoeveel weet jij hierover? Test je kennis met deze quiz.