Volledig scherm
© Getty Images

‘Perk het aantal fastfoodzaken in’

Nederland telt 422 fastfoodrestaurants en dat is meer dan genoeg, vindt de diëtistenbranche. En ook voedselwaakhond Foodwatch vindt het hoog tijd om de stroom vergunningen te stoppen.

Het zou een ‘heel goede zaak’ voor de gezondheid van de Nederlanders zijn als de overheid meer zou doen om het aantal fastfoodrestaurants een halt toe te roepen. Dat zegt Fenna Janssen namens de Nederlandse Vereniging van Diëtisten. Het zou 'fantastisch’ zijn als de overheid scherper zou opletten bij het vergeven van vergunningen. ,,In het preventieakkkoord dat de overheid in het leven heeft geroepen, is er mogelijkheid om dit te doen.” 

Hoe is het mogelijk, vraagt Sjoerd van de Wouw, campaigner van Foodwatch zich af. ,,Terwijl het kabinet de mond vol heeft over ‘de gezonde keus makkelijker maken’ gaan de vergunningen voor nieuwe fastfoodrestaurants als warme broodjes over de toonbank.’

De omgeving lokt dik worden uit. ,,In de binnenstad is vaak op elke hoek van de straat een fastfoodrestaurant. En meer aanbod leidt tot hogere fastfoodconsumptie. Gemeenten die er iets aan willen doen, zoals de gemeente Amsterdam, lopen tegen allerlei juridische problemen op. Daar moet nu echt eens beleid op worden gemaakt want ‘de gezonde keus makkelijker maken’ betekent ook dat consumenten niet continu verleid hoeven te worden om ongezonde keuzes te maken.”

Het is natuurlijk ook een economische afweging, weet Janssen. ,,Maar je kunt in plaats van een fastfoodketen ook een groentenkraam of sapstalletje neerzettten.” Onlangs deden het Voedingscentrum, Foodwatch en Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) een oproep om fastfoodkramen te weren uit de omgeving van middelbare scholen. Ze pleiten rond scholen voor een straal van een kilometer waarbinnen geen ongezond voedsel mag worden verkocht.

Expansiedrift 

Advieskantoor Van Spronsen verwacht dat de groei zal toenemen, mede door de toename van maaltijdbezorging en door de expansiedrift van de bestaande ketens. Ook zullen er nieuwe partijen toetreden, denkt het adviesbureau. Five Guys en Ellis Gourmet Burger zijn groeiende in grote steden, maar vormen maar een klein deel van het aanbod.

De jonge mensen die druk zijn, hebben vaak geen zin om te koken. ,,In mijn praktijk zie ik ook dat veel jonge mensen graag Indiaas bestellen of Surinaams bestellen", zegt Janssen. ,,Dat is een dure hobby. Bovendien kun je in de tijd die je wacht ook fatsoenlijk zelf koken.”

Tijdens een bezoekje aan McDonald's kun je ook salade kiezen, maar de ervaring leert dat je qua calorieën vaak hoger uitkomt dan als je zelf kookt. ,,Als je ziet hoe veel mensen in Nederland te dik zijn en hoe veel diabetes hebben, dan zou het goed zijn om in te grijpen.”

Het grote nadeel van junkfood, zoals de maaltijden van fastfoodketens wel worden genoemd worden, is dat je eraan went om veel vet en zout te eten. ,,Die gewoonte kun je gelukkig wel afleren.” 

Vitaminen en mineralen

Wat zo listig is, vindt Janssen: je hebt vaak snel erna weer honger. ,,De maaltijden vullen wel, maar zijn vaak onvolledig. Je hebt een volle maag, maar je lichaam signaleert dat je niet voldoende vitaminen en mineralen hebt binnengekregen. Je lichaam zegt: er moet nog eten in. Wij diëtisten gunnen het dat mensen wat beter voor zichzelf zorgen.”

Tips van Fenna Janssen om verleidingen te weerstaan:

Zorg dat je geen honger hebt als je onderweg bent. Met een knorrende maag is de verleiding veel moeilijker te weerstaan.

Zorg daarom dat je drie keer per dag een gewone maaltijd neemt (heel saai, maar het werkt).

Neem fruit of een krentenbol mee in je auto of in de trein.

Zorg dat je na een lange dag thuis het eten snel op tafel kunt zetten:
=> door voor twee dagen te koken
=> door groente, pasta/rijst, vlees(vervanger) al in huis te hebben zodat je geen boodschappen meer hoeft te doen na werk of college
=> als je groente, pasta/rijst, vlees(vervanger) al in huis hebt, dan heb je in 20 min een maaltijd klaar. 

Bezoek steeds minder vaak een fastfoodrestaurant. Als je er een paar keer per week of maand komt, dan houd je deze gewoonte in stand. Dan blijft fastfood trekken. Als je minder vaak fastfood eet, dan vermindert de behoefte aan dit eten.

Besluit dat fastfood eten niet voor jou is. Mooi voor al die andere mensen, maar jij eet het niet meer.

Denk aan al het geld dat je bespaart door geen fastfood meer te nemen.

Deze snelle maaltijd is zo klaar :